Intertextuality and transduction in musical form in three works by Tatiana Catanzaro

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/rm.v22i2.203269

Keywords:

Musical form, Intertextuality, Contemporary Music, Music Composition, Musical Analysis, Tatiana Catanzaro

Abstract

The article aims to discuss the way in which the Brazilian composer Tatiana Catanzaro thinks about the question of form by the analysis of three of her works. The interest of the work is to understand how the problem of form presents itself in the composer's creative process. For this purpose, an interview was carried out with Catanzaro, combined with bibliographic research and analysis of her works. Concepts such as intertextuality and transduction appear as interpretive possibilities that allow both sketching an idea of microform, the most fundamental element for Catanzaro, and macroform. In the three works analyzed here - A Dream within a Dream, Ijahereni, Andma shajarat al-Hayah tanmow fi al-Sahra Yahi - it is common to use intertextuality as a starting point for the creation of the pieces. It is possible to say that form in Catanzaro's creative process takes place as form in process, resulting from the exploration of the initial sound material.

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Author Biography

  • Jorge Luiz de Lima Santos, MRE/Itamaraty

    Compositor e violonista. Doutorando em Composição na Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), Mestre em Composição Musical pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Bacharel em Violão pela UNIRIO, Bacharel em Ciências Sociais pela Universidade Federal de Pernambuco. Foi professor substituto da Escola de Música da UFRJ (2013 e 2014). Entre suas publicações constam: Considerações sobre a Sala de Concerto na Atualidade (Revista Música Hodie V.13); Sistema-Gr e Parsemat no planejamento e criação de Ciclo Hápticos para Quinteto de Sopros (DEBATES | UNIRIO, n. 15/2015); Ciclo Hapticos para Quinteto de Sopros  (Revista Vortex, Curitiba, v.4, 2016), entre outras. Em 2014, junto com mais dois compositores, estreou o “Projeto Baixo Clero: Compositores” que visa promover concertos com obras originais dos integrantes e de compositores convidados. Foi idealizador e curador da Série Prismas Musicais (2010-2013) dedicada à promoção de jovens talentos da música clássica e formação de plateia.

    Para mais jorgelsantos.com

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Published

2022-12-22

Issue

Section

Articles

How to Cite

Intertextuality and transduction in musical form in three works by Tatiana Catanzaro. (2022). Revista Música, 22(2), 139-154. https://doi.org/10.11606/rm.v22i2.203269