Intertextuality and transduction in musical form in three works by Tatiana Catanzaro
DOI:
https://doi.org/10.11606/rm.v22i2.203269Keywords:
Musical form, Intertextuality, Contemporary Music, Music Composition, Musical Analysis, Tatiana CatanzaroAbstract
The article aims to discuss the way in which the Brazilian composer Tatiana Catanzaro thinks about the question of form by the analysis of three of her works. The interest of the work is to understand how the problem of form presents itself in the composer's creative process. For this purpose, an interview was carried out with Catanzaro, combined with bibliographic research and analysis of her works. Concepts such as intertextuality and transduction appear as interpretive possibilities that allow both sketching an idea of microform, the most fundamental element for Catanzaro, and macroform. In the three works analyzed here - A Dream within a Dream, Ijahereni, Andma shajarat al-Hayah tanmow fi al-Sahra Yahi - it is common to use intertextuality as a starting point for the creation of the pieces. It is possible to say that form in Catanzaro's creative process takes place as form in process, resulting from the exploration of the initial sound material.
Downloads
References
ALLEN, Graham. Intertextuality: The New Critical Idiom. New York: Routledge, 2011.
ARAÚJO, Alexy G. V. Stravinsky e a música popular americana: processos identitários, transposições hipertextuais e análise musical. Tese (Doutorado em Música). Universidade de São Paulo, 2017.
CAESAR, Rodolfo. Entrevista com Rodolfo Caesar sobre Forma Musical. Produção do Canal Jorge L Santos. Disponível em: https://youtu.be/8yDmiyYqSls, 2016.
CATANZARO, Tatiana Olivieri. Transformações na linguagem musical contemporânea instrumental e vocal sob a influência da música eletroacústica entre as décadas de 1950–70. Dissertação (Mestrado em Música). Universidade de São Paulo - USP, 2003
CATANZARO, Tatiana Olivieri. Entrecroisements rythmiques d’un papillon iridescent. 2007. Disponível em: <https://docplayer.fr/39922403-Entrecroisements-rythmiques-d-un-papillon-iridescent.html>. Acesso em: 5 ago. 2016.
CATANZARO, Tatiana Olivieri. Ijareheni, para violino e viola solistas, quarteto de cordas, flauta, clarinete, 2 percussionistas. Partitura. 2009.
CATANZARO, Tatiana Olivieri. A dream within a dream, para três vozes femininas e orquestra. Partitura. 2012.
CATANZARO, Tatiana Olivieri. Notas de Programa - ECO : TRY-OUT #03 : Orchestral Manoeuvre in the Sound - Musiques Nouvelles 50 ans. 2012. Disponível em: <http://www.musiquesnouvelles.com/fr/Archives/2012-2013/ECO___TRY-OUT__03___Orchestral_Manoeuvre_in_the_Sound/600/>. Acesso em: 18 mar. 2018.
CATANZARO, Tatiana Olivieri. Andma Shajarat al-Hayah tanmow fi al-Sahra Yahi, para piano preparado. Partitura 2015.
CATANZARO, Tatiana Olivieri. Entrevista com Tatiana Catanzaro sobre forma musical. Produção Canal Jorge L Santos. Disponível em < https://youtu.be/QX7LFxt34SY >, 2016.
CATANZARO, Tatiana Olivieri. MEMORIAL DESCRITIVO. Datilo. Brasília, 2018a.
CATANZARO, Tatiana Olivieri. The Breath of Sound. The New Centennial Review, v. 18, n. 2, p. 1–13, 2018b.
PESSOA, Fernando. Poemas de Alberto Caeiro. 10ª ed. Lisboa: Ática, 1993.
POE, Edgar Allan . A Dream Within a Dream In: The Works of the Late Edgar Allan Poe, ed. R. W. Griswold. New York: J. S. Redfield, 1850.
ROSSETTI, Danilo; FERRAZ, Silvio. Forma musical como um processo: do isomorfismo ao heteromorfismo. Opus, 2016.
ROSSETTI, Danilo. O processo de geração da forma musical à luz da alagmática e da teoria da individuação de Simondon. In: CONGRESSO DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PESQUISA E PÓS-GRADUAÇÃO EM MÚSICA, 27, Anais... Campinas, 2017, p. 1–9.
SANTOS, Jorge L de L. A textura musical na obra de Pierre Boulez. Dissertação (Mestrado em Música), Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2014.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Jorge Luiz de Lima Santos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a CC Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).