Collective singing and choral music: a study on Mozambican vocal music

Authors

  • Mauro Albino Muhera Universidade Eduardo Mondlane
  • Vladimir Alexandro Pereira Silva Universidade Federal de Campina Grande

DOI:

https://doi.org/10.11606/rm.v23i1.211445

Keywords:

Mozambic, Collective singing, Choral music, Makwayela, Revolutionary songs

Abstract

The objective of this article is to characterize the practices of collective singing and choral music in Mozambique. Based on several studies, we deal with the makwayela, the Revolutionary Songs and the choral movement in Maputo, covering specific groups, such as the Majescoral, and events, such as the Fest Coros,. We also approach the principles that guide the creation and execution of repertoires sung polyphonically, including those linked to harmony and vocal conduction. The results indicate that the act of singing together in Mozambique predates the colonial era and the establishment of Christian churches and that collective singing has its typical elements, which develop within a social context. In addition, we observe that programs such as Fest Coros and the work of various public and private institutions help in the massification of choral singing in the country. Finally, we conclude that this type of investigation increases the visibility of Mozambican choral practice in other contexts, expanding the possibilities of performance of choirs, conductors and vocal coaches.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AROM, Simha. African Polyphony and Polyrhythm. Musical structure and methodology. Cambridge: Press Syndicate of University of Cambridge, 1985.

BEER, Rodolf de; SHITANDI, Wilson. Choral music in Africa: history, content, and performance practice. In: QUADROS, André de. The Cambridge Companion to Choral Music. Cambridge: Cambridge University Press, 2012.

BOLETIM DA REPÚBLICA. Ministério da Justiça. Publicação Oficial da República de Moçambique. III Série, Número 19, 14 de maio de 2007. Disponível em: https://www.portaldogoverno.gov.mz/por/content/download/3478/27355/version/1/file/BR19+-+III+serie+2007+-+suplemento+3.pdf. Acesso em: 20 jul. 2021.

CABAÇO, Luís José. Moçambique: Identidade, Colonialismo e Libertação. São Paulo: Unesp, 2008.

CARVALHO, João de Soeiro. Makwayela: performance and nation building in Mozambique. Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, ano 5, p. 145-182, out. 1999.

CAPELA, José. Moçambique pela sua História. Porto: Edições Húmus, Ltda., 2010. Disponível em: https://www.africanos.eu/images/publicacoes/livros_electronicos/EB020.pdf. Acesso em: 13 mar. 2023.

CHEMANE, José Alberto Daniel. A study of creative process of Ngalanga traditional music and dance from Mozambique: expressions of Mozambican Chopi immigrant community of Clermont Township in Durban. 2018. Dissertação (Mestrado em Música) - Kwazulu-Natal, Durban, África do Sul, 2018. Disponível em: https://researchspace.ukzn.ac.za/handle/10413/18497. Acesso em: 20 jul. 2021.

CHIZIANE, Paulina. Niketche. Uma história de poligamia. São Paulo: Companhia de Bolso, 2002.

COMBANE, Dadivo José. Preparação corporal, direção de movimento e coreografia na Artes da Cena. Rio de Janeiro: Multifoco, 2021.

COSTA, Bernardino Joaze; GROSFOGUEL, Ramón. Colonialidade e perspectiva negra. Revista Sociedade e Estado, [s. l.]. v. 31, n. 1, jan./abr. 2016. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/article/view/6077. Acesso em: 16 abr. 2022.

CUCHE, Timóteo. Transcrição e Análise: subsídios para o estudo das características musicais nas obras de compositores da Marrabenta (1930 a 2010). 2014. Monografia. Escola de Comunicação e Artes da Universidade Eduardo Mondlane, Maputo, Moçambique, 2014.

DUARTE, Maria Texeira; MACIE, Valentim. Catálogo de instrumentos musicais de Moçambique. Direção Nacional da Cultura-Serviços Nacionais de Museus e Antiguidades, 1980.

DUARTE, S. C.; FIGUEIREDO, C. A. S. A luta armada em Moçambique e a construção de uma nação. Tensões Mundiais, [S. l.], v. 16, n. 31, p. 121–142, 2020. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/tensoesmundiais/article/view/2779. Acesso em: 13 mar. 2023.

FIGUEIREDO, Sérgio L. F. O ensaio coral como momento de aprendizagem: a prática coral numa perspectiva de Educação Musical. 1990. Dissertação (Mestrado em Educação Musical) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/131743. Acesso em: 29 jan. 2022.

FRANCISCO, Fernando. Resistência à Dominação Colonial Portuguesa no início do século da Luta Armada 1964: Uma visão moçambicana. In: Revista Portuguesa de Militar, ano 1, dez. 2021. Disponível em: https://www.defesa.gov.pt/pt/defesa/organizacao/comissoes/cphm/rphm/edicoes/ano1/n12021/resistdomcolonial/Documents/10%20-%20RevPHM_I_1_Fernando%20Francisco.pdf. Acesso em: 13 mar. 2023.

GOETZE, Mary. Repertory as Pedagogy: Music of Diverse Cultures. In: ABRAHAMS, Frank; HEAD, Paul. The Oxford Handbook of Choral Pedagogy. Oxford: Oxford University Press, 2020. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/131743/000044124.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 3 ago. 2021.-1961. Maputo: Universidade Eduardo Mondlane, 1993.

HEDGES, David; ROCHA, Aurélio; MEDEIROS, Eduardo; LIESEGANG, Gerhard; CHILUNDO, Arlindo. História de Moçambique. Volume 3. Moçambique no auge do colonialismo, 1930

INSTITUTO NACIONAL DE ESTATÍSTICA (Moçambique). IV Recenseamento Geral da População e Habitação 2017: Resultados Definitivos. Maputo, 2019.

ISRAEL, Paolo. The Formulaic Revolution: Song and the People Memory of the Mozambique Liberation Struggle. La révolution en clichés. Chansons et mémoire populaires de la lutte de libération nationale mozambicaine. Cahiers d'études africaines. Jeux de mémoire. Edição de IEHESS, 197/2010.

KAZAROW, A. Patricia. Contemporary African Choral Art Music: an Intercultural Perspective. Chorale Journal, v. 1, n. 2, p. 45-60, maio 1993.

KHAPOYA, B. Vicente. A experiência Africana, São Paulo: Vozes, 2016.

LAICE, Nilza; CASTRO, Oscar. O Grito de Mueda. Primeira ópera nacional moçambicana. Libreto e ficha técnica. Maputo: [s.n.], 2019.

LIMA, Henrique Matheus da Silva. Apontamentos sobre história e literatura: a poesia de combate e a literatura de resistência na coleção de Autores Ultramarinos da Casa dos Estudantes do Império (1944-1965). Recife: UFRPE, 2020.

MACHACULA, Raquel Albino. Transcrição e arranjo de quatro músicas de Fany Pfumo para Piano. Maputo, Moçambique, 2019. Monografia. Escola de Comunicação e Artes da Universidade Eduardo Mondlane. Maputo, Moçambique, 2019. Disponível em: https://majescoral.weebly.com/apresentaccedilatildeo.html. Acesso em: 29 jul. 2021.

MAJESCORAL. Disponível em: https://majescoral.weebly.com. Acesso em: 20 de ago. 2021.

MARNEY. Música Tradicional em Moçambique. Ministério da Educação e Cultura. Maputo: [s. n.], 1980. Disponível em: http://fcsh.unl.pt/mozdata/files/original/6/3390/MOZ_236.1.pdf. Acesso em: 12 mar. 2023.

MATSINHE, Nadove. Entrevista por via telefônica. 12 jul. 2021.

MASSEKO, Gabriel Felizardo. A Guerra dos 16 anos em Moçambique: Causas Nacionais ou Internacionais? In: Revista Nordestina de História do Brasil, Cachoeira, v. 2, n. 3, p. 120-136. Jul./dez., 2019. Disponível em: https://pdfs.semanticscholar.org/d48b/89df192313022cd608ef469f0c12c1b15379.pdf. Acesso em: 13 mar 2023.

MUDIMBE, V. Y. A invenção da África. Gnose, filosofia e a ordem do conhecimento. Petrópolis: Vozes, 2019.

MUIAMBO, Onésimo Alberto. Transcrição e Harmonização de Quatro canções da Igreja Adventista do Sétimo Dia. 2017. Trabalho de Monografia. Escola de Comunicação e Artes da Universidade Eduardo Mondlane. Maputo, Moçambique, 2017.

MUKHAVELE, Luka Johane. Matizes africanos. Novas Perspectivas e Abordagens no estudo das músicas africanas. Plataforma Youtube, 2021. Disponível em: https://youtu.be/zBEN_VfnZUk. Acesso em: 8 dez. 2021.

NKETIA, Joseph Nkwabena. The Music of Africa. New York: Norton, 1965.

O PAÍS. IPM Pepane volta a ocupar a primeira posição no Fest Coros. Maputo, 2018. Disponível em: https://www.opais.co.mz/ipm-pepane-volta-a-ocupar-a-primeira-posicao-no-fest-coros/. Acesso em: 20 jul. 2021.

OLIVEIRA, Cintia de Mary. O Massacre de Mueda (1960) e a constituição das narrativas nacionais em Moçambique (1962-1986). Belo Horizonte – Minas Gerais, 2019. Dissertação (Mestrado em História) - Programa de Pós-Graduação em História, Departamento de História, Universidade Federal de Minas Gerais. Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/bitstream/1843/30020/1/DISSERTA%C3%87%C3%83O_CintiaMaryOliveiraVers%C3%A3oFinalCorrigida.pdf. Acesso em: 3 ago. 2021.

QUEIROZ, Luís Ricardo Silva. Formação Intercultural em Música: Perspectivas para uma Pedagogia do Conflito e Erradicação de Epistemicídios Musicais. InterMeio: Revista do Programa de Pós-graduação em Educação. Campo Grande, v. 23, p. 99-124, jan./jun. 2017.

SANTANA, J. S. A Participação das Mulheres na Luta de Libertação Nacional de Moçambique em Notícias (REVISTA TEMPO 1975-1985). Sankofa (São Paulo), [S. l.], v. 2, n. 4, p. 67-87, 2009. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/sankofa/article/view/88746. Acesso em: 16 jan. 2023.

SILAMBO, Micas Orlando. As práticas de ensino de Mbira na música moçambicana: aspectos didáticos e metodológicos. In: XXIII Congresso Nacional da Associação Brasileira de Educação Musical, 2017, Manaus-AM. Anais do XXIII Congresso Nacional da Associação Brasileira de Educação Musical. Manaus-AM: UFAM, 2017. p. 1-20. Disponível em: http://abemeducacaomusical.com.br/conferencias/index.php/congresso2017/cna/paper/viewFile/2546/1321. Acesso em: 15 out. 2021.

SILAMBO, Micas Orlando. Xigubu: um "microscópio" para entender músicas e lutas de matizes africanos. Revista Claves, João Pessoa, v. 9, n. 14, p. 43-78, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/claves/issue/view/2606. Acesso em: 15 out. 2021.

TRACEY, Andrew. Mozambique. Grove Music Online. 2001. Disponível em: https://www.oxfordmusiconline.com/grovemusic/display/10.1093/gmo/9781561592630.001.0001/omo-9781561592630-e-0000019268#omo-9781561592630-e-0000019268. Acesso em: 20 de jul 2022.

VISENTINI, Fagundes Paulo. As revoluções Africanas: Angola, Moçambique e Etiópia. São Paulo: Unesp, 2012.

Published

2023-09-01

Issue

Section

Dossiê Temático: Música e relações étnico-raciais

How to Cite

Collective singing and choral music: a study on Mozambican vocal music. (2023). Revista Música, 23(1), 237-268. https://doi.org/10.11606/rm.v23i1.211445