Narratives of a permanent journey: the films of Herbert Duschenes

Authors

  • Paola Prestes Penney University of São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2016.111478

Keywords:

documentary, family film, home movie, Duschenes

Abstract

This article addresses the films made by Herbert Duschenes, German architect and art history lecturer who arrived in Brazil in 1940.  Never studied before, to this day the films have been watched only by family members, friends and students. Our goal is to confer to the films a reading that goes beyond the domestic and  didactic purposes that were originally attributed to them, analyzing them as home movies that belong to the territory of documentary. As part of the research, the two hundred and twenty seven short films of the collection have been digitalized and identified. They can now be studied in the light of concepts by Roger Odin and Arlindo Machado, whose investigations focus on this kind of production, thus fostering the debate on the boundaries of documentary film making.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Paola Prestes Penney, University of São Paulo
    Documentarian at Serena Filmes, paola Prestes is currently doing a PhD at the University of São Paulo, at Escola de Comunicações e Artes, Meios e Processos Audiovisuais Program.

References

BORGES, C. “Mais perto do coração selvagem (do cinema)”. In: GONÇALVES, O. (org.). Narrativas sensoriais: ensaios sobre cinema e arte contemporânea. Rio de Janeiro: Circuito, 2014, p. 41-59.

COLLEYN, J.-P. (org.). Jean Rouch: cinéma et anthropologie. Paris: Cahiers du Cinéma; INA, 2009.

DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Qu’est-ce que la philosophie? Paris: Minuit, 1991.

DUSCHENES, H. Autobiografia. Curitiba: manuscrito, 2003.

LEACOCK, R. “Filmmaking – What we mean by it”. In: Essays, 1996, disponível em www.richardleacock.com. Acesso 4/02/2016.

___________ “The art of home movies or To hell with the professionalism of television and cinema producers”. In: Essays,1993, disponível em www.richardleacock.com. Acesso 4/02/2016.

LÉVI-STRAUSS, C. Tristes Tropiques. Paris : Plon, 2011.

LINS, C.; BLANK, T. “Filmes de família, cinema amador e a memória do mundo”. Significação, n. 37, 2012, p. 53-74. Disponível em http://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/71254. Acesso 3/04/2015.

MACHADO, A. “Novos territórios do documentário”. Doc On-line Revista Digital de Cinema Documentário. Campinas, n. 11, dez. 2011, p. 5-24. Disponível em http://www.doc.ubi.pt/11/dossier_arlindo_machado.pdf. Acesso 31/10/2015.

_______. O sujeito na tela: modos de enunciação no cinema e no ciberespaço. São Paulo: Paulus, 2007.

MEKAS, J.; MOURÃO, P. (org.). Jonas Mekas. São Paulo: Centro Cultural Banco do Brasil; Pró-reitoria de Cultura e Extensão Universitária – USP, 2013.

MORIN, E. Le cinema ou l´homme imaginaire : essai d´anthropologie. Paris: Les Editions de Minuit, 2013.

ODIN, R. “Filme documentário, leitura documentarizante”. Significação, n. 37, 2012, p. 10-30. Disponível em http://www.usp.br/significacao/pdf/37_odin.pdf. Acesso 30/11/2015.

______ “El film familiar como documento - Enfoque semioprágmatico”. Archivos de la Filmoteca, Valencia, v. II, n. 57-58, 2007, p. 197-217. Disponível em http://www.archivosdelafilmoteca.com/index.php/archivos/article/view/193/196. Acesso 6/01/2016.

______ (org.). Le film de famille : Usage privé, usage public. Paris : Méridiens Klincksieck, 1995.

PIAULT, C. “Films de famille et films sur la famille”. Journal des Anthropologues. n. 94-95, fev. 2009, p. 285-298. Disponível em http://jda.revues.org/1912. Acesso 6/01/2016.

REBELLO, P.; SAMPAIO, R. (orgs.). Péter Forgács: Arquitetura da memória. São Paulo: Centro Cultural Banco do Brasil, 2012.

SALLES, J. M. “A dificuldade do documentário”. In: MARTINS, J. Souza; ECKERT, C.; NOVAES, S. C. (orgs.). O imaginário e o poético nas ciências sociais. Bauru, SP: EDUSC, 2005, p. 57-71.

TOUSIGNANT, N. (org.). Le film de famille – Actes de la rencontre autour des inédits tenue à Bruxelles en novembre 2000. Bruxelles: Publications de facultés Universitaires Saint-Louis, 2004.

XAVIER, I. A experiência do cinema: Antologia. 2ª ed. Rio de Janeiro: Edições Graal, 2003.

Webgrafia

http://sites.itaucultural.org.br/ocupacao/#!/pt/artistas/641/maria-e-herbert-duschenes/1/inicio. Acesso 30/04/2016.

Published

2016-08-27

How to Cite

Narratives of a permanent journey: the films of Herbert Duschenes. (2016). Significação: Journal of Audiovisual Culture, 43(45), 167-186. https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2016.111478