Hyper-materialistic cinema: Bergson, Deleuze and the virtualization of matter in Louis Lumière’s films
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2016.111606Keywords:
Louis Lumière, Gilles Deleuze, Henri Bergson, Matter, Perceptual-ImageAbstract
This paper aims to promote a materialistic review of some of the first Louis Lumière’s works, considering the transitional character of these films between matter and cinema. It focuses on two authors who do not usually ground the studies on the earliest years of cinema. Henri Bergson, mainly, but not only, for the materialistic propositions addressed in the first chapter of Matter and memory, and Gilles Deleuze, from whom we take a few concepts covered in The movement-image and The time-image. The perceptual-image status would rely on such materialistic inclination of Lumière’s images, in which we identify an extension of material universe as matter virtualization.Downloads
References
ALLIEZ, É. Deleuze filosofia virtual. Rio de Janeiro: Editora 34, 1996.
BAZIN, A. O cinema – ensaios. São Paulo: Brasiliense, 1991.
BERGSON, H. A evolução criadora. São Paulo: Martins Fontes, 2005.
________. Matéria e memória. São Paulo: Martins Fontes, 1990.
BURCH, N. Práxis do cinema. São Paulo: Perspectiva, 1992.
CHARNEY, L. “Num instante: o cinema e a filosofia da modernidade”. In. CHARNEY, L.; SCHWARTZ, V. R. (orgs.). O cinema e a invenção da vida moderna. São Paulo: Cosac Naify, 2004.
COSTA, F. C. O primeiro cinema – espetáculo, narração, domesticação. Rio de Janeiro: Azougue, 2005.
DECORDOVA, R. “From Lumière to Pathé: The break-up of perspectival space”. In: ELSAESSER, T.; BARKER, A. (orgs.). Early cinema: space – frame – narrative. London: British Film Institute, 2013.
DELEUZE, G. A imagem-movimento. São Paulo: Brasiliense, 1985.
________. A imagem-tempo. São Paulo: Brasiliense, 1990.
________. Diferença e repetição. Rio de Janeiro: Graal, 1988.
________. “O atual e o virtual”. In: ALLIEZ, Eric. Deleuze filosofia virtual. Rio de Janeiro: Editora 34, 1996.
DELEUZE, G.; GUATTARI, F. O que é a filosofia? Rio de Janeiro: Editora 34, 1992.
DIDI-HUBERMAN. G. “La durée de toute chose”. In: DIDI-HUBERMAN, G.; MANNONI, L. Mouvements de l’air – Étienne-Jules Marey, photographe des fluides. Paris: Gallimard / Réunion des Musées Nationaux, 2004.
GUNNING, T. “A grande novidade do cinema das origens: Tom Gunning explica suas teorias a Ismail Xavier, Roberto Moreira e Fernão Ramos”. Revista Imagens, Campinas, n° 2, agosto 1994.
LALANDE, A. Vocabulário técnico e crítico da filosofia. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
LÉVY, P. O que é o virtual? São Paulo: Editora 34, 1996.
MACHADO, R. Deleuze, a arte e a filosofia. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2009.
MARTIN, J.-C. La philosophie de Gilles Deleuze. Paris: Éditions Payot & Rivages, 2005.
NIETZSCHE, F. Crepúsculo dos ídolos – ou como filosofar com o martelo. São Paulo: Companhia das Letras, 2006.
PARENTE, A. Narrativa e modernidade – os cinemas não-narrativos do pós-guerra. Campinas: Papirus, 2000.
PRADO JR., B. “A ideia de plano de imanência”. In: ALLIEZ, É. Gilles Deleuze: uma vida filosófica. São Paulo: Editora 34, 2000.
SADOUL, G. História do cinema mundial (vol. I). Lisboa: Horizonte, 1983.
ZENÃO DE ELÉIA. Os pensadores (v. Pré-socráticos). São Paulo: Nova Cultural, 2000.
ZOURABICHVILI, F. Deleuze, una filosofia del acontecimiento. Buenos Aires: Amorrortu, 2004.
Referências Audiovisuais
BAIGNADE en mer. Louis Lumière, França, 1895.
BONNE d’enfants et soldat. Louis Lumière, França, 1897.
CHAMPS-Elysées. Louis Lumière, França, 1896.
DEMOLITION d’un mur. Louis Lumière, França, 1895.
L’ARROSEUR arrosé. Louis Lumière, França, 1895.
LA SORTIE de l’usine Lumière à Lyon. Louis Lumière, França, 1894.
LES JOUEURS de cartes arrosés. Louis Lumière, França, 1896.
PLACE des Cordeliers à Lyon. Louis Lumière, França, 1895.
RECRÉATION à la matière. Louis Lumière, França, 1895.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Marcelo Carvalho
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal must agree with the following terms:
- Authors keep their copyrights and grant the journal first time publication rights, having their articles simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing texts with authorship recognition and first publication on this journal for non-commercial purposes.
- Authors are allowed to make additional contracts, for a non-exclusive distribution of the article’s version published on this journal (e.g.: publishing in institutional repositories of articles or as a book chapter), with authorship recognition and first publication on this journal.