Fiction and documentary traces: everyday life, space and territory in the cinema of Miguel Gomes

Authors

  • Daniela Zanetti Universidade Federal do Espírito Santo (Ufes)
  • Natália Ramos Universidade Aberta de Lisboa (UAb)

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2017.125130

Keywords:

Everyday life, physical space, territory, cinema.

Abstract

With a cultural approach applied to the audiovisual field, this article aims at problematizing the concepts of everyday life, space and territory within the representation of physical space and the production of territorialities. We regard movies that combine documentary dimensions in audiovisual fiction narratives. The audiovisual product of analysis was the work of the Portuguese filmmaker Miguel Gomes, especially his film Arabian Nights (2015), divided into three volumes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Daniela Zanetti, Universidade Federal do Espírito Santo (Ufes)
    PhD in Contemporary Communication and Culture. Professor of the Postgraduate Program in Communication and Territorialities, and also in the course of Cinema and Audiovisual at Federal University of Espírito Santo (UFES).
  • Natália Ramos, Universidade Aberta de Lisboa (UAb)

    Associate Professor at the Open University of Lisbon (UAb). Researcher Responsible for the Health, Culture and Development Group of the Center for Studies on Migration and Intercultural Relations (CEMRI).

References

CERTEAU, M. A invenção do cotidiano: artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 2013.

ECO, U. Seis passeios pelos bosques da ficção. São Paulo: Companhia das Letras, 1994.

FERREIRA, C. O. O cinema português: aproximações à sua história e indisciplinaridade. São Paulo: Alameda, 2013.

GARDIES, R. Compreender o cinema e as imagens. Lisboa: Texto & Grafia, 2007.

GAUDREAULT, A.; JOST, F. A narrativa cinematográfica. Brasília, DF: UnB, 2009.

GOMES, M. As mil e uma noites: o filme. 2014. Disponível em: http://www.as1001noites.com/o-filme/ Acesso em: 23 mar. 2016.

______. Les mille et une nuits. Paris: Makna Presse, 2015. Catálogo de apresentação do filme no Festival Cannes 2015.

HAESBAERT, R. Dos múltiplos territórios à multiterritorialidade. 2004. Disponível em: http://www.ufrgs.br/petgea/Artigo/rh.pdf Acesso em: 30 mar. 2017.

______. “O território e a nova desterritorialização do Estado”. In: DIAS, L. C.; FERRARI, M. (Org.). Territorialidades humanas e redes sociais. Florianópolis: Insular, 2013. p. 19-37.

HELLER, A. O cotidiano e a história. São Paulo: Paz e Terra, 2008.

JIMÉNEZ, J. G. Narrativa audiovisual. Madri: Cátedra, 1996.

LAMAS, S. “Tabu, de Miguel Gomes”. In: PEREIRA, A. C.; CUNHA, T. C. (Org.). Geração invisível: os novos cineastas portugueses.[S.l.]: Livros Labcom Books, 2013.

NICHOLS, B. Representing reality. Bloomington; Indianapolis: Indiana University Press, 1991.

RAFFESTIN, C. Por uma geografia do poder. São Paulo: Ática, 1993.

SHOHAT, E.; STAM, R. Crítica da imagem eurocêntrica. São Paulo: Cosac Naify, 2006.

TAYLOR, C. Imaginários sociais modernos. Lisboa: Texto & Grafia, 2010.

VIEIRA, J. De abril à troika. Lisboa: Objectiva, 2014.

Referências audiovisuais

AQUELE querido mês de agosto. Criação: Miguel Gomes. Portugal, 2008.

AS MIL e uma noites. Criação: Miguel Gomes. Portugal, 2015. 3 volumes.

TABU. Criação: Miguel Gomes. Portugal, 2012.

Published

2017-07-13

How to Cite

Fiction and documentary traces: everyday life, space and territory in the cinema of Miguel Gomes. (2017). Significação: Journal of Audiovisual Culture, 44(47), 90-113. https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2017.125130