Metalanguage in the silent cinema (1896-1914): the seduction of the cinematographic apparatus, the paradoxes of the filmic image, the diegetic immersion

Authors

  • Danielle Crepaldi Carvalho Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2017.125511

Keywords:

Silent cinema, cinema and history, cinema and other arts.

Abstract

The presence of metalanguage in the cinema is contemporary to the invention of the film device. The silent cinema has prodigally shown itself in function, with goals as vast as they are contradictory: to historicize about
itself; to invite the audience to immerge in the filmic diegesis, while explaining the inherent discontinuity of the cinematic image; to wave to the paradoxes contained in the image, questioning its alleged “objectivity”. Through a transdisciplinary perspective this article aims to reflect upon the meanings of metalanguage in the cinema from 1896 to 1914.

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Author Biography

  • Danielle Crepaldi Carvalho, Universidade de São Paulo

    Formada em Letras pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp), com mestrado sobre a produção teatral brasileira de fins do século XIX e doutorado que investiga a relação estabelecida pelos cronistas brasileiros, de 1894 a 1922, com o cinema. Pós-doutoranda na Escola de Comunicações e Artes de São Paulo, com pesquisa acerca dos usos dos
    sons no cinema silencioso (bolsista Fapesp). Coorganizadora de edições anotadas de seletas de contos de escritores brasileiros pré-modernistas e modernistas e cotradutora da edição em português e análise crítica do melodrama francês “L’Auberge des Adrets”. Publicou artigos a respeito da literatura, teatro e cinema, suas áreas de interesse.

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Published

2017-07-13

How to Cite

Metalanguage in the silent cinema (1896-1914): the seduction of the cinematographic apparatus, the paradoxes of the filmic image, the diegetic immersion. (2017). Significação: Journal of Audiovisual Culture, 44(47), 178-199. https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2017.125511