The contributions of semiotics to the study of television fiction: the case of the miniseries Justiça
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2017.136718Keywords:
miniseries Justiça, enunciative strategy, aspectualization, Greimasian semiotics.Abstract
In the last few years, the Brazilian TV has followed a worldwide trend by increasing its production of series. A great deal of them have a high technical investment and attempt to innovate the television dramaturgy. In order to observe this phenomenon, this article analyzes the miniseries Justiça, broadcasted in 2016 by Rede Globo, using the tools provided by the Greimasian semiotics. We question the relation between the narrative structure of the series and the enunciative strategy used in the broadcasting process, namely the different points of view, which were streamed on different days of the week. We investigate how this strategy confers aspectual density to the enunciation and what effects emerge from that.
Downloads
References
BERTRAND, D. Caminhos da semiótica literária. Bauru: EdUSC, 2003.
FECHINE, Y. et al. “Como pensar os conteúdos transmídias na teledramaturgia brasileira? Uma proposta de abordagem a partir das telenovelas da Globo”. In: LOPES, M. I. V. (Org.). Estratégias de transmidiação na ficção televisiva brasileira. Porto Alegre: Sulina, 2013. p. 19-60.
FIORIN, J. L. A lógica da neutralidade: um caso de aspectualização do ator. In: SEMINÁRIO DO GEL, 18., 1989, Lorena. Anais… Lorena: GEL, 1989.
______. “Paixões, afetos, emoções e sentimentos”. Cadernos de Semiótica Aplicada, Araraquara, v. 5, n. 2, p. 1-15, 2007. Disponível em: <https://goo.gl/qQ23hy>. Acesso em: 10 ago 2017.
GOMES, R. S. “Aspectualização e modalização no jornal: expectativa e acontecimento”. Estudos Semióticos, São Paulo, v. 8, n. 2, p. 11-20, nov. 2012. Disponível em: <https://goo.gl/2XPW6o>. Acesso em: 25 jun. 2017.
GREIMAS, A. J.; COURTÉS, J. Dicionário de semiótica. São Paulo: Contexto, 2008.
GREIMAS; A. J.; FONTANILLE, J. Semiótica das paixões: dos estados de coisas aos estados de alma. São Paulo: Ática, 1993.
JENKINS, H. Cultura da convergência. São Paulo: Aleph, 2009.
JOST, F. Do que as séries americanas são sintomas? Porto Alegre: Sulina, 2012.
LOPES, M. I. V; GÓMEZ, G. O. (Re)invenção de gêneros e formatos da ficção televisiva: anuário Obitel 2016. Porto Alegre: Sulina, 2016.
MURRAY, J. Hamlet no holodeck: o futuro da narrativa no ciberespaço. São Paulo: Itaú Cultural; Unesp, 2003.
TATIT, L. “Quantificações subjetivas: crônicas e críticas”. Cadernos de Letras da UFF, Niterói, n. 42, p. 35-50, 2011.
ZILBERBERG, C. “Síntese da gramática tensiva”. Significação, São Paulo, v. 33, n. 25, p. 163-204, 2006.
______. Elementos de gramática tensiva. São Paulo: Ateliê Editorial, 2011.
Referências audiovisuais
JUSTIÇA. Criação: Manuela Dias. Brasil, 2016.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Silvia Maria de Sousa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal must agree with the following terms:
- Authors keep their copyrights and grant the journal first time publication rights, having their articles simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing texts with authorship recognition and first publication on this journal for non-commercial purposes.
- Authors are allowed to make additional contracts, for a non-exclusive distribution of the article’s version published on this journal (e.g.: publishing in institutional repositories of articles or as a book chapter), with authorship recognition and first publication on this journal.