Marcuse, the Great Refusal and cinema after May 68: an approximation

Authors

  • Leonardo Gomes Esteves Universidade Federal de Mato Grosso/ UFMT

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2018.141990

Keywords:

political cinema, French cinema, avant-garde cinema, May 68

Abstract

This article proposes to apply the Great Refusal, a key-concept in the studies of German philosopher Herbert Marcuse, to the film production that was inspired by the événements of May 68. The article is based on the short film Actua 1 (1968), directed by Philippe Garrel, Serge Bard and Patrick Deval and its use of travelling. In this film, travelling is used as a tool to emancipate the spectator who faces a unidimensional society that castrates him.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Leonardo Gomes Esteves, Universidade Federal de Mato Grosso/ UFMT
    Mestre em Artes Visuais pela Escola de Belas Artes da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Doutor em Comunicação Social pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio) com período sanduíche na Université Sorbonne Nouvelle – Paris 3 (bolsa Capes). É professor do curso de Cinema e Audiovisual da Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT).

References

Referências bibliográficas

ALTHUSSER, L. A favor de Marx. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1979.

BRENEZ, N. Cinémas d’avant-garde. Paris: Cahiers du cinéma, 2006.

BRODY, R. Everything is cinema: the working life of Jean-Luc Godard. Nova York: Metropolitan books, 2008.

COMBES, P. La litterature et le mouvement de Mai 68. Tese (Doutorado) – École des hautes études en sciences sociales, Paris, 1981.

FARGIER, J.P. “La parenthèse et le detour. Essai de définition théorique du rapport cinéma et politique”. Cinéthique, Paris, nº 5, set-out. 1969.

GODARD, J.L. “Preface”. In: BUACHE, F. Le cinema français des années 70. Renens: 5 continents, 1990.

JAPPE, A. Guy Debord. Lisboa: Antígona, 2008.

KANGUSSU, I. Leis da liberdade – A relação entre estética e política na obra de Herbert Marcuse. São Paulo: Edições Loyola, 2008.

LEBLANC, G. Louis Althusser et la theorie du cinéma en France. Paris: Association Media Création Recherche, 2008. Disponível em: http://www.mediascreationrecherche.com/LOUIS%20ALTHUSSER%20.pdf. Último acesso em: 27.05.2017.

LOUREIRO, I (org.). Herbert Marcuse: A grande recusa hoje. Petrópolis: Vozes, 1999.

MARCUSE, H. “A arte na sociedade unidimensional”. In: LIMA, L.C. (org.). Teoria da cultura de massa. São Paulo: Paz e terra, 2002.

____. A dimensão estética. São Paulo: Martins Fontes, 1981.

____. A sociedade como obra de arte. Novos Estudos, São Paulo, nº 60, julho. 2001.

____. An essay on liberation. Boston: Beacon Press, 1969.

____. Contra-revolução e revolta. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1973.

____. Eros e civilização. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1975.

____. O homem unidimensional. São Paulo: EDIPRO, 2015.

OLIVERA, P. “Les livres de Mai”. In: DAMAMME, D. et al. (orgs.). Mai-Juin 68. Paris: Les Éditions de l’Atelier/ Éditions Ouvrières, 2008.

PACI, V. “On vous parle de... ciné-tracts”. In: HABIB, A.; PACI, V. (orgs.). Chris Marker et l’imprimerie du regard. Paris: L’Harmattan, 2008.

TREBITSCH, M. “Voyages autour de la révolution. Les circulations de la pensée critique de 1956 à 1968”. In: DREYFUS-ARMAND, G.; Frank, R.; Lévy, M-F.; ZANCARINI-FOURNEL, M. (orgs). Les années 68 – le temps de la contestation. Bruxelas: Éditions Complexe, 2008.

ROSS, K. May’ 68 and its afterlives. Chicago: The University of Chicago Press, 2002.

VANEIGEM, R. A arte de viver para as novas gerações. São Paulo: Veneta, 2016.

VERTOV, D. “Dziga Vertov”. In: XAVIER, I. (org.). A experiência do cinema. São Paulo: Edições Graal, 2008.

ZIMMER, C. Cinéma et politique. Paris: Seghers, 1974.

Referências audiovisuais:

ACÉPHALE. Patrick Deval, França. 1968.

ACTUA 1. Philippe Garrel, Serge Bard, Patrick Deval, França. 1968.

DÉTRUISEZ-VOUS. Serge Bard, França. 1968

LE révélateur. Philippe Garrel, França-Alemanha. 1968.

UN film comme les autres (Um filme como os outros). Jean-Luc Godard, França. 1968.

WEEK-END (Week-end à francesa). Jean-Luc Godard, França. 1967.

Published

2018-07-04

How to Cite

Marcuse, the Great Refusal and cinema after May 68: an approximation. (2018). Significação: Journal of Audiovisual Culture, 45(50), 44-61. https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2018.141990