Witness, experiences and the performances of the Brazilian TV reporter
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2019.145929Keywords:
eyewitness reporter, cultural matrices, television genre, structure of feeling, Brazilian television journalismAbstract
The article investigates historicity aspects that constitute journalistic reports on Brazilian television, considering the reporter’s body as an authentication device of the accounts and of construction of subjectivities. We argue that the concept of being an eyewitness of history, which forms the news reporter’s identity since the start of the Brazilian version of the program Your Esso Reporter, is a cultural matrix of Brazilian television journalism. We also highlight the reconfigurations of this matrix in contemporary television newscasts – more specifically in Jornal Nacional by Rede Globo and in A Liga by Grupo Bandeirantes – regarding the news reporter who experiences an event. This process shows a continuing dispute over characteristics and conventions found over the history of television in Brazil and that establish television journalism as a cultural form.
Downloads
References
BLAAGAARD, B. B. “Shifting boundaries: objectivity, citizen journalism and tomorrow’s journalists”. Journalism, Newbury Park, v. 14, n. 8, p. 1076-1090, 2013. Disponível em: <https://bit.ly/2G8ci7L>. Acesso em: 29 mar. 2018.
DE LA PEÑA, N. et al. “Immersive journalism: immersive virtual reality for the firstperson experience of news”. Presence, Cambridge, v. 19, n. 4, p. 291-301, Aug. 2010. Disponível em: <https://bit.ly/2G7bVKP>. Acesso em: 29 mar. 2018.
EVANGELISTA. A. F. “Corporalidade dos apresentadores Como sujeito da notícia na sociedade ‘dos meios’ e ‘em vias de midiatização’: cobertura dos movimentos sociais ‘direta já’ e ‘passe livre’ pelo Jornal Nacional”. 2015. 139 f. Dissertação (Mestrado em Jornalismo). Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2015. Disponível em: <https://bit.ly/2QG4dLP>. Acesso em: 10 dez. 2018.
FECHINE, Y. “Performance dos apresentadores dos telejornais: a construção do éthos”. Revista Famecos: mídia, cultura e tecnologia, Porto Alegre, v. 15, n. 36, 2008. Disponível em < https://bit.ly/2Qncjts>. Acesso em: 29 mar. 2018.
GOMES, I. M. M. “Les quarante ans du Jornal Nacional, de la Rede Globo de télévision”. Le Temps des Médias, v. 13, p. 56-72, 2009. Disponível em: <http://bit.ly/2RtekUl>. Acesso em: 29 mar. 2018.
______. “Gênero televisivo como categoria cultural: um lugar no centro do mapa das mediações de Jesús Martín-Barbero”. Revista Famecos: mídia, cultura e tecnologia, Porto Alegre, v. 18, n. 1, p. 111-130, 2011. Disponível em <https://bit.ly/2EkXvVP>. Acesso em: 29 mar. 2018.
______. “Qual é a relação entre história e história televisiva?”. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL ESTUDOS DE TELEVISÃO BRASIL-FRANÇA. Salvador: Universidade Federal da Bahia, jun. 2013.
______. et al. “Porque o jornalismo faz rir: matrizes midiáticas do programa Sensacionalista, do Multishow”. In: LISBOA FILHO, F.; BAPTISTA, M. M. (Orgs.). Estudos culturais e interfaces: objetos, metodologias e desenhos de investigação. Aveiro: Universidade de Aveiro; Santa Maria: UFSM, 2016. p. 219-236. Disponível em: http://bit.ly/2AqGSUY. Acesso em: 23 mar. 2018.
______.; SANTOS, T. E. F. dos; ARAÚJO, C. S. G.; MOTA JÚNIOR, E. A. “Temporalidades múltiplas: análise cultural dos videoclipes e da performance de Figueroas a partir dos mapas das mediações e das mutações culturais”, Revista Contracampo, Niterói, v. 36, n. 3, 2017. Disponível em: <http://bit.ly/2Vt2loZ>. Acesso em: 29 mar. 2018.
GUTMANN, J. F. Formas do telejornal: linguagem televisiva, jornalismo e mediações culturais. Salvador: Edufba, 2014.
JACOBSON, S. et al. “The digital animation of literary journalism”. In: Journalism, Newbury Park, v. 17, n. 4, p. 527-546, Feb. 2015. Disponível em: <https://bit.ly/2rtNTiM>. Acesso em: 29 mar. 2018.
LAGE, L. R. “O testemunho na TV: ‘Profissão Repórter’ e a encenação da encenação”. Intercom – Revista Brasileira de Ciências da Comunicação, São Paulo, v. 38, n. 2, p. 139-158, 2015. Disponível em: <https://bit.ly/2zQOaRq>. Acesso em: 29 mar. 2018.
LEAL, B. S. “Do testemunho à leitura: reflexões sobre o narrador jornalístico, hoje”. Biblioteca on-line de ciência da comunicação, Covilhã, p. 1-5, 2003. Disponível em: <https://bit.ly/2Em2LZb>. Acesso em: 29 mar. 2018.
MARTÍN-BARBERO, J. “América Latina e os anos recentes: o estudo da recepção em comunicação social”. In: SOUSA, M. W. (Org.). Sujeito, o lado oculto do receptor. São Paulo: Brasiliense, 1995. p. 39-68.
______. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. Rio de Janeiro:
Editora UFRJ, 2008.
______. “Jesús Martín-Barbero: as formas mestiças da mídia. Entrevista à revista Fapesp”. Revista Fapesp, São Paulo, n. 163, set. 2009a. Disponível em: <https://bit.ly/2qp8dAX>. Acesso em: 23 mar. 2018.
______. “Uma aventura epistemológica. Entrevista a Maria Immacolata Vassallo Lopes”, MATRIZes, São Paulo, v. 2, n. 2, p. 143-162, 2009b. Disponível em: <https://bit.ly/2rsgTYa>. Acesso em: 29 mar. 2018.
MERTES, C. “Where journalism and television documentary meet. NiemanReports, Cambridge, v. 55, p. 53-54. Disponível em: <https://bit.ly/2PtZyHS>. Acesso em: 23 mar. 2018.
PINTO, J. “Logos sensorial: tempo e sensação na contemporaneidade”. Contemporânea –Revista de Comunicação e Cultura, Salvador, v. 8, n. 2, p. 1-11, 2010. Disponível em: <https://bit.ly/2QLAGAm>. Acesso em: 29 mar. 2018.
RIBEIRO, A. P. G. “Jornalismo e história: ambiguidades e aparentes paradoxos” Revista Eco-Pós, Rio de Janeiro, v. 4, n. 1, p. 5-10, 1999.
SCHUDSON, M. The power of news. 6. ed. Cambridge: Harvard University Press, 2003.
VAN DER HAAK, B.; PARKS, M.; CASTELLS, M. “The future of journalism: networked journalism”. International Journal of Communication, Los Angeles, v. 6, p. 2923-2938, 2012. Disponível em: <https://bit.ly/2rrczsk>. Acesso em: 29 mar. 2018.
VILAS BÔAS, V. M. Contar não é o mesmo que viver: jornalismo e subjetividade na atuação do repórter na televisão brasileira. 343 f. 2018. Tese (Doutorado em Comunicação e Cultura Contemporâneas) – Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2018. Orientadora: Itania Maria Mota Gomes.
WILLIAMS, R. Cultura. Trad. Lólio Lourenço de Oliveira. 3. ed. São Paulo: Paz e
Terra, 2008.
______. “Film and the Dramatic Tradition”. In: HIGGINS, J. (Ed.). The Raymond
Williams reader, Oxford: Blackwell, 2001. p. 25-41.
______. Marxismo e Literatura. Trad. Waltensir Dutra. Rio de Janeiro: Zahar, 1979.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Juliana Freire Gutmann, Valéria Maria Vilas Bôas, Itania Maria Mota Gomes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal must agree with the following terms:
- Authors keep their copyrights and grant the journal first time publication rights, having their articles simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing texts with authorship recognition and first publication on this journal for non-commercial purposes.
- Authors are allowed to make additional contracts, for a non-exclusive distribution of the article’s version published on this journal (e.g.: publishing in institutional repositories of articles or as a book chapter), with authorship recognition and first publication on this journal.