On the edge of history

analog photography, artists and wrong images

Authors

  • Ludimilla Carvalho Wanderlei Universidade Federal de Pernambuco

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2019.148839

Keywords:

historiography, analog photography, wrong images

Abstract

This article analyses artworks by Paolo Gioli and Dirceu Maués who use analog media, discussing elastic nature of time and its duration. We try to think about the experimental character of handmade cameras use and the investigation of links among cinema, photography and painting. These image examples, added to artworks of artists against a pure and direct image’s model, longstanding by the “photography form” concept, contribute in contemporaneity to the writing of a particular history of the photographic medium, characterized by an aesthetic of the noises, of the unforeseen, of chaos.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Ludimilla Carvalho Wanderlei, Universidade Federal de Pernambuco

    Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal de Pernambuco (PPGCOM/UFPE) com pesquisa no campo da fotografia. Mestre pelo mesmo programa e graduada em Radialismo e TV pela mesma instituição. Bolsista da Fundação de Amparo à Ciência e Tecnologia do Estado Pernambucano (Facepe). Produtora de audiovisual, roteirista e cineclubista.

References

AMAR, P.-J. História da fotografia. Lisboa: Edições 70, 2011.
BELLOUR, R. Entre-imagens. São Paulo: Papirus, 1997.
COSTA, A. “Apresentação”. In: COSTA, A. (org.). Possibilidades da câmera obscura. Rio de Janeiro: Projeto Subsolo, 2015. p. 2-9.
COUCHOT, E. A tecnologia na arte: da fotografia à realidade virtual. Porto Alegre: UFRGS, 2003.
CRUZ, N. V.; ABREU, E. “O discurso do fim da fotografia com o advento do digital: considerações a partir de A Última foto, de Rosângela Rennó”. CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 32., 2009, Curitiba. Anais… Curitiba: Universidade Metodista de Piracicaba, 2009. Disponível em: https://bit.ly/2I7KrFV. Acesso em: 23 set. 2018.
FATORELLI, A. “Entre o analógico e o digital”. In: FATORELLI, A.; BRUNO, F. (orgs.). Limiares da imagem: tecnologia e estética na cultura contemporânea. Rio de Janeiro: Mauad X, 2006. p. 19-38.
FATORELLI, A. Fotografia contemporânea: entre o cinema, o vídeo e as novas mídias. São Paulo: Senac, 2013.
FATORELLI, A. Notas sobre a fotografia analógica e digital. Discursos fotográficos, Londrina, v. 13, n. 22, p. 52-68, 2017.
FATORELLI, A.; CARVALHO, V. “A câmera escura na fotografia brasileira contemporânea”. In: COSTA, A. (org.). Possibilidades da câmera obscura. Rio de Janeiro: Projeto Subsolo, 2015. p. 46-53.
FERNANDES JUNIOR, R. “Processos de criação na fotografia: apontamentos para o entendimento dos vetores e das variáveis da produção fotográfica”. Facom, São Paulo, n. 16, 2006.
FLUSSER, V. Filosofia da caixa preta: ensaios para uma futura filosofia da fotografia. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2002.
FONTCUBERTA. J. O beijo de Judas: fotografia e verdade. Barcelona: Gustavo Gili, 2010.
GIOLI, P. Nature attraverso/Crosswise Natures. Milão: Silvana, 2017. (Catálogo).
LENOT, M. “Flusser e os fotógrafos, os fotógrafos e Flusser”. Flusser Studies, Lugano, n. 24, p. 1-18, dez. 2017a.
LENOT, M. Jouer contre les Appareils. Arles: Photosynthèses, 2017b.
MACHADO, A. “Anamorfoses cronotópicas ou a quarta dimensão da imagem”. In: PARENTE, A. (org.). Imagem-máquina: a era das tecnologias do virtual. Rio de Janeiro: Editora 34, 1993. p. 100-116.
MANOVICH, L. “Novas mídias como tecnologia e ideia: dez definições”. In: LEÃO, L. (org.). O chip e o caleidoscópio: reflexões sobre as novas mídias. São Paulo: Senac, 2005. p. 23-50.
MAUÉS, D. Extremo horizonte: fotografia pinhole panorâmica. 2012. Monografia (Bacharelado em Artes Plásticas) – Universidade de Brasília, Brasília, DF, 2012.
NEWHALL, B. Historia de la fotografía. Barcelona: Gustavo Gili, 2002.
PARENTE, A. “A forma cinema: variações e rupturas”. In: MACIEL, K. (org.). Transcinemas. Rio de Janeiro: Contracapa, 2009. p. 23-47.
PARENTE, A. Passagens entre fotografia e cinema na arte brasileira. Rio de Janeiro: +2, 2015.
SALLES, C. A fotografia no contexto da experimentação contemporânea. Revista Discursos Fotográficos, Londrina, v. 11, n. 19, p. 169-190, 2015.
ZORZAL, B.; MENOTTI, G. Entrevista: o filósofo François Soulages e a estética da fotografia na era digital. Zum, São Paulo, 2 out. 2017.

Published

2019-07-01

How to Cite

On the edge of history: analog photography, artists and wrong images. (2019). Significação: Journal of Audiovisual Culture, 46(52). https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2019.148839