Kleber Mendonça and everybody’s "ciranda"

spatial configurations and resistance

Authors

  • Genilda Azerêdo Universidade Federal da Paraíba

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2020.148910

Keywords:

narrative, space, resistance, Kleber Mendonça

Abstract

The issue of space is a major concern in Kleber Mendonça Filho’s filmography, being a significant problematic in Recife frio, O som ao redor and Aquarius, an aspect already suggested in the titles. The premise is that the conflicts which the characters experience are intimately associated with the spaces they inhabit and where they (do not) circulate. In these films, spatial configurations reflect power relations and class hierarchies, which, in turn, denote resistance and violence. Considering the multiple meanings the different spaces produce, we support our discussion in Bachelard, Foucault, Soja and Ryan, Foote and Azaryahu, theoreticians who respectively investigate the relation between the sensorial and space; space and relations of power; narrative; and geography. The analysis reveals the relevance of Recife frio for an understanding of the other films, as if they constituted, concerning space, prisms of the same object.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Genilda Azerêdo, Universidade Federal da Paraíba

    Possui graduação em licenciatura plena em Letras (1985), especialização em Literatura Anglo-Americana (1986) e mestrado em Letras (1990) pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB), doutorado em Letras: Inglês e Literaturas de Língua Inglesa (2001) e pós-doutorado (2018) pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Atualmente é professora titular da UFPB e é pesquisado-bolsista PQ2/CNPq desde 2009. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Literaturas Estrangeiras Modernas, atuando principalmente nas seguintes áreas: cinema e literatura; adaptação fílmica; teorias da narrativa literária e fílmica; narrativas poéticas.

References

ABRAMS, M. H. A glossary of literary terms. Chicago: Holt, Rinehart and Winston, 1988.

ANDRADE, C. D. de. “Memória”. In: ANDRADE, C. D. de. Antologia poética. Rio de Janeiro: José Olympio, 1980. p 169-170

AUMONT, J. et al. A estética do filme. Tradução de Marina Appenzeller. Campinas: Papirus, 1995.

BACHELARD, G. A poética do espaço. Tradução de Antônio da Costa Leal e Lídia do Valle Santos Leal. São Paulo: Abril Cultural, 1974. (Coleção Os pensadores, v. 38)

FOUCAULT, M. “Space, power and knowledge”. In: DURING, S. (ed.) The cultural studies reader. London: Routledge, 1993.

ITAMARACÁ, L. de. “Minha ciranda”. In: LETRAS. Belo Horizonte: Studio Sol, [2018]. Disponível em: https://bit.ly/2YJxy8U. Acesso em: 6 ago. 2018.

MILLER, J. H. “Narrative”. In: LENTRICCHIA, F.; McLaughlin, T. (ed.). Critical terms for literary studies. Chicago: The University of Chicago Press, 1995. p 66-79.

PRYSTHON, Â. “Clara e a resistência”. Revista Continente, Recife, v. 188, ano 16, 1 ago. 2016. Disponível em: https://bit.ly/2XHw4dN. Acesso em: 11 jul. 2019.

RYAN, M.-L.; FOOTE, K.; AZARYAHU, M. Narrating space/spatializing narrative: where narrative theory and geography meet. Columbus: The Ohio State University Press, 2016.

SOJA, E. “History: geography: modernity”. In: DURING, S. (ed.) The cultural studies reader. London: Routledge, 1993. p. 113-125.

Referências audiovisuais

AQUARIUS. Kleber Mendonça Filho, Brasil, 2016.

O SOM ao redor. Kleber Mendonça Filho, Brasil, 2013.

RECIFE frio. Kleber Mendonça Filho, Brasil, 2009.

Published

2020-05-04

How to Cite

Kleber Mendonça and everybody’s "ciranda": spatial configurations and resistance. (2020). Significação: Journal of Audiovisual Culture, 47(53), 265-277. https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2020.148910