The limits of aesthetic experience

colors and narrative cinema

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2019.150259

Keywords:

Experience, Cinema, Colors, Attention, Excess

Abstract

Narratological studies of audiovisual works often focus their analysis on theoretical abstractions. Sometimes the search for hermeneutical explanation, as Hans Gumbrecht interjects, resembles a semantic exaggeration in which the material basis (images and sounds) is reduced to mere vectors of abstract knowledge, the story. Color appears among the neglected themes, an element customarily foreign to academic analysis. This article proposes that color is strategically allocated with the intention of fostering some degree of aesthetic experience on the spectators. The very presence of color for viewers, however, will be

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Wanderley Anchieta, Universidade Federal Fluminense

    Doutorando e mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal Fluminense (UFF). Desenvolve pesquisas sobre visualidade, atenção e fabulação narrativa, ademais de atmosferas e cores em games e no audiovisual. É membro do Grupo de Pesquisa em Análise da Fotografia e de Narrativas Visuais e Gráficas (Grafo/Navi – UFF/CNPq).

References

ARNHEIM, R. Visual thinking. Berkeley, CA: University of California Press, 1997.
AUMONT, J.; BERGALA, A.; MARIE, M.; VERNET, M. A estética do filme. Campinas: Papirus, 2009.
BARONI, R.; REVAZ, F. (Ed.). Narrative sequence in contemporary narratology. Columbus, OH: The Ohio State University Press, 2016.
BATCHELOR, D. The luminous and the grey. London: Reaktion, 2014.
BORDWELL, D. Narration in the fiction film. Madison, WI: University of Wisconsin Press, 1985.
______. “Intensified continuity: visual style in contemporary American film”. Film Quarterly, Berkeley, CA, v. 55, n. 3, p. 16-22, 2002.
BORDWELL, D; STAIGER, J.; THOMPSON, K. The classical Hollywood cinema: film style and mode of production to 1960. London: Routledge, 2005.
BORDWELL, D.; THOMPSON, K. Film art: an introduction. 9. ed. New York: McGraw-Hill, 2010.
BOYD, B. On the origin of stories: evolution, cognition and fiction. Cambridge, MA: Belknap Press of Harvard University Press, 2009.
CHATMAN, S. B. Story and discourse: narrative structure in fiction and film. Ithaca, NY: Cornell University Press, 1978.
______. Coming to terms: the rhetoric of narrative in fiction and film. Ithaca, NY: Cornell University Press, 1990.
CURRIE, G. The nature of fiction. Cambridge, UK: Cambridge University Press, 2008.
DAMÁSIO, A. R. O erro de Descartes: emoção, razão e o cérebro humano. São Paulo: Companhia das Letras, 2012.
DONDIS, D. A. Sintaxe da linguagem visual. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
ECO, U. Seis passeios pelo bosque da ficção. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.
FAHY, T. R. (Ed.). Alan Ball: conversations. Jackson, MS: University Press of Mississippi, 2013.
FELINTO, E. “Flusser e Warburg: gesto, imagem, comunicação”. Eco-Pós, Rio de Janeiro, v. 19, n. 1, p. 20-28, 2016.
GAUDIN, A. “L’image-espace : propositions théoriques pour la prise en compte d’un « espace circulant » dans les images de cinéma”. Miranda, Paris, n. 10, p. 1-27, 2014.
GENETTE, G. Discurso da narrativa. 2. ed. Lisboa: Vega, 1995.
______. The aesthetic relation. Ithaca, NY: Cornell University Press, 1999.
GOMES, W. “La poética del cine y la cuestión del método en el análisis fílmico”. Significação, São Paulo, v. 31, n. 21, p. 85-105, 2004.
GUMBRECHT, H. U. Produção de presença: o que o sentido não consegue transmitir. Rio de Janeiro: Contraponto; Editora PUC-Rio, 2010.
______. Atmosphere, mood, stimmung: on a hidden potential of literature. Stanford, CA: Stanford University Press, 2012.
LATOUR, B. “‘Não congelarás a imagem’, ou: como não desentender o debate ciência-religião”. Mana, Rio de Janeiro, v. 10, n. 2, p. 349-376, 2004.
MARKOVIĆ, S. “Components of aesthetic experience: aesthetic fascination, aesthetic appraisal, and aesthetic emotion”. i-Perception, Thousand Oaks, CA, v. 3, n. 1, p. 1-17, 2012.
MARTEL, F. Mainstream: a guerra global das mídias e das culturas. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2012.
MOURA, E. 50 anos luz, câmera e ação. São Paulo: Senac, 2002.
PENAFRIA, M. “Análise de filmes: conceitos e metodologia(s)”. In: CONGRESSO DA ASSOCIAÇÃO PORTUGUESA DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 6., 2009, Lisboa. Anais… Lisboa: Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologia, 2009. p. 1-10.
PRINCE, S. “The discourse of pictures: iconicity and film studies”. In: BRAUDY, L.; COHEN, M. (Ed.). Film theory and criticism: introductory readings. 7. ed. Oxford: Oxford University Press, 2009. p. 96-114.
SINNERBRINK, R. “Stimming: exploring the aesthetics of mood”. Screen, Oxford, v. 53, n. 2, p. 148-163, 2012.
SONTAG, S. Against interpretation. In: ______. Against interpretation and other essays. New York: Farrar, Straus and Giroux, 1966. p. 5-10.
THOMPSON, K. “The concept of cinematic excess”. Ciné-tracts, Quebéc, v. I, n. 2, 1977. Disponível em <goo.gl/VOYay6 >. Acesso em: 20 nov. 2016.

Referências audiovisuais
AMERICAN beauty (Beleza americana). Sam Mendes, Estados Unidos da América, 1999.

Published

2019-01-31

How to Cite

The limits of aesthetic experience: colors and narrative cinema. (2019). Significação: Journal of Audiovisual Culture, 46(51). https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2019.150259