Câncer as Environmental Manifestation

Authors

  • Theo Costa Duarte Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2020.151648

Keywords:

Câncer, Glauber Rocha, Hélio Oticica, Apolicapopótese, experimental cinema

Abstract

This article aims to analyze and discuss some sequences of Cancer (1968), by Glauber Rocha, approaching them with concepts and propositions by Hélio Oiticica and Rogério Duarte from the same period of the movie shooting, in which they also performed, notably with the Environmental Manifestation Apocalipopótese. We observe in this approach a confluence of interests in the creation of tenuous procedural structures in which chance, collective participation and improvisation of the participants play a preponderant role.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Theo Costa Duarte, Universidade de São Paulo

    Theo Duarte é doutor no Programa de Pós-Graduação em Meios e Processos Audiovisuais da ECA-USP (2017). Possui graduação em Comunicação Social (Jornalismo) pela Universidade Federal de Minas Gerais (2008) e mestrado em Estudos de Cinema e Audiovisual pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal Fluminense (2012). Tem experiência na área de Comunicação Visual e Cinema, atuando principalmente nos seguintes temas: cinema experimental, cinema brasileiro moderno e teorias do cinema. Também tem experiência como curador e programador de cinema.

References

BASUALDO, C. Tropicália: uma revolução na cultura brasileira. São Paulo: CosacNaify, 2007.

BENTES, I. (org.). Glauber Rocha: cartas ao mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 1997.

BURCH, N. Práxis do cinema. São Paulo: Perspectiva, 2008.

CARVANA, H. “Entrevista”. Revista Luz & Ação, Rio de Janeiro, p. 16, out. 1981.

CARVANA, H. “Em breve, um inédito de Glauber”. Folha de São Paulo, 9 ago. 1982.

COELHO, F. Eu brasileiro confesso minha culpa e meu pecado: cultura marginal no Brasil das décadas de 1960 e 1970. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2010.

COSTA, L. Cinema brasileiro (anos 60-70): dissimetria, oscilação e simulacro. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2000.

DELEUZE, G. Cinema II: a imagem-tempo. São Paulo: Brasiliense, 1990.

DUARTE, R. Tropicaos. São Paulo: Azougue, 2003.

DUARTE, T. C. “Lágrima-Pantera, a míssil: cinema Subterrânia”. Ars, São Paulo, v. 15, p. 181-206, 2017.

DUARTE, T. C. “Mangue Bangue, filme-limite”, Ars, São Paulo, v. 17, n. 36, p. 145-173, 2019.

FAVARETTO, C. A invenção de Hélio Oiticica. São Paulo: Edusp, 1992.

FAVARETTO, C. Tropicália: alegoria, alegria. São Paulo: Ateliê Editorial, 1996.

FERREIRA, J. Cinema de invenção. São Paulo: Limiar, 2000.

FONSECA, J. F. “O artista-intelectual, o malandro, sua mulher, o amante e toda a quadrilha ou: o câncer da terra”. In: Catálogo forumdoc.bh.2002. Belo Horizonte: Filmes de quintal, 2002. p. 75-77.

GASPARI, E. A ditadura envergonhada. São Paulo: Companhia das Letras, 2002.

JAMES, D. E. Allegories of cinema: american film in the sixties. Princeton: Princeton University Press, 1989.

LIMA, A. M. Marginália: arte & cultura na idade da pedrada. Rio de Janeiro: Aeroplano, 1996.

LOBO, N. “Glauber Rocha está em outra”. Movimento, São Paulo, 5 jul. 1976.

MORAIS, F. Artes plásticas: a crise da hora atual. São Paulo: Paz e Terra, 1975.

OITICICA, H. Apocalipopótese no aterro: páginas datilografadas. Rio de Janeiro, 4 ago. 1968.

OITICICA, H. “Objeto: Instâncias do problema do objeto”. Revista GAM, Rio de Janeiro, n. 15, p. 26-27, fev. 1969.

OITICICA, H. Museu é o mundo. OITICICA, C. (org.). Rio de Janeiro: Beco Azougue, 2011.

OITICICA, H. Aspiro ao grande labirinto. Rio de Janeiro: Rocco, 1986.

OITICICA, H.; CLARK, L. Cartas: 1964-1974. FIGUEIREDO, L. (org.). Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 1996.

PAULA, B. Zelito Viana: histórias e causos do cinema brasileiro. São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 2010.

RAMOS, F. Cinema marginal (1968-1973): a representação em seu limite. São Paulo, Brasiliense, 1987.

ROCHA, G. Revolução do Cinema Novo. São Paulo: Cosac Naify, 2004.

SILVA, M. A. “Jean Rouch e Glauber Rocha, de um transe a outro”. In: SILVA, M. A. Jean Rouch 2009: retrospectivas e colóquios no Brasil. Belo Horizonte: Balafon, 2010. p. 47-89.

SÜSSEKIND, F. “Coro, contrários, massa: a experiência tropicalista e o Brasil de fins dos anos 60”. In: BASUALDO, C. Tropicália: uma revolução na cultura brasileira. São Paulo: Cosac Naify, 2007. p. 31-56.

XAVIER, I. Alegorias do subdesenvolvimento: Cinema Novo, Tropicalismo e Cinema Marginal. São Paulo: Cosac Naify, 2012.

XAVIER, I. Transcrição de palestra sobre o filme Câncer ministrada no Centro Cultural Banco do Brasil (CCBB)/RJ, em 28 set. 1993.

Published

2020-05-04

How to Cite

Câncer as Environmental Manifestation. (2020). Significação: Journal of Audiovisual Culture, 47(53), 243-264. https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2020.151648