The theory of archetypes and character construction of movies and TV series

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2020.159964

Keywords:

Archetype, Cinema, TV series, Character, Creative process

Abstract

This paper brings an introduction to the theory of archetypes based on the revision of concepts developed
by Jung, Campbell and Durand, and analyzes its pragmatic use in the production of movies and TV series.
The study articulates reflections in the fields of anthropology, psychology, and arts, with the purpose of
defining what an archetype is and what its functions are in narratives. Lastly, the concept of archetype is applied in character construction, using as example the case of Walter White, protagonist of Breaking Bad. The result is a concept of archetype that can be used in creative processes and in the construction of characters in audiovisual narratives.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Sílvio Antonio Luiz Anaz, Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes

    Doutor em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Pós-doutorado em Meios e Processos Audiovisuais na Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São
    Paulo (USP).

References

ANAZ, S. A. L. “Processo criativo na indústria do audiovisual: do roteiro ao imaginário”. Galáxia, São Paulo, n. 38, p. 98-113, 2018.

BARING, A.; CASHFORD, J. The myth of the goddess: evolution of an image. London: Penguin, 1993.

CAMPBELL, J. O herói de mil faces. São Paulo: Cultrix; Pensamento, 1997.

DURAND, G. As estruturas antropológicas do imaginário. São Paulo: Martins Fontes, 2002.

EGRI, L. The art of dramatic writing: its basis in the creative interpretation of human motives. Hawthorne: BN Publishing, 2009.

FRYE, N. Anatomia da crítica. São Paulo: É Realizações, 2014.

HARK, H. Léxico dos conceitos junguianos fundamentais: a partir dos originais de C. G. Jung. São Paulo: Loyola, 2000.

JUNG, C. G. Psicologia e religião. Petrópolis: Vozes, 1978.

JUNG, C. G. Os arquétipos e o inconsciente coletivo. Petrópolis: Vozes, 2014.

MITTEL, J. “Complexidade narrativa na televisão americana contemporânea”. Matrizes, São Paulo, ano 5, n. 2, p. 29-52, 2012

NEUMANN, E. A grande mãe. São Paulo: Cultrix, 1974.

OTTO, R. O sagrado. São Leopoldo: Sinodal, 2007.

PROPP, V. Morfologia do conto maravilhoso. São Paulo: Forense Universitária, 2006.

ROSS, A. G. “Tomando decisões criativas nos estúdios da Hollywood contemporânea”. Rumores, São Paulo, n. 22, v. 11, p. 89-115, 2017.

VOGLER, C. A jornada do escritor: estrutura mítica para escritores. São Paulo: Aleph, 2015.

Published

2020-07-09

How to Cite

The theory of archetypes and character construction of movies and TV series. (2020). Significação: Journal of Audiovisual Culture, 47(54), 251-270. https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2020.159964