The politics of emotions

the public and the private in Porta dos Fundos

Authors

  • Guilherme Fumeo Almeida Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Rafael Sbeghen Hoff Universidade Federal do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2020.160571

Keywords:

humour, audio-visual, politics of emotions, public, private

Abstract

This text aims to analyze the process of interpenetration between the public and private spheres in two videos of the channel Porta dos Fundos on YouTube, Questão de Ordem and Nome na Lista, problematizing the notion of politics of emotions through the videos. Therefore, will be made a dialogue between a theoretical discussion about the evolution of the notions of public and private, through Richard Sennett (2014) and Sandra Jovchelovitch (2000), the analysis of emotional discourses as political practices, through by Lila Abu-Lughod and Catherine Lutz (1990) and Claudia Rezende and Maria Claudia Coelho (2010) and the channel’s humour about politics, by analyzing these two videos.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Guilherme Fumeo Almeida, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

    Bacharel em Comunicação Social – Jornalismo e mestre em Comunicação e Informação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), doutorando no Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (PPGCOM-UFRGS). Integra o Grupo de Pesquisa em Processos Audiovisuais (Proav-UFRGS). Bolsista Capes.

  • Rafael Sbeghen Hoff, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

    Graduado em Jornalismo, mestre em Letras e Cultura Regional, doutor em Ciências da Informação e Comunicação (PPGCOM-UFRGS), pesquisador do Grupo de Pesquisa em Processos Audiovisuais (Proav-UFRGS) e coordenador do Grupo de Pesquisa em Processos Imagéticos (Prima-Ufam).

References

ABU-LUGHOD, L.; LUTZ, C. Introduction: emotion, discourse, and the politics of everyday life. In: ABU-LUGHOD, L.; LUTZ, C. Language and the politics of emotion. New York: Cambridge University Press, 1990. p. 1-23.

BAUMAN, Z. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.

BERGSON, H. O riso: ensaio sobre o significado do cômico. Rio de Janeiro: Zahar, 1983. Disponível em: https://bit.ly/2UGHksQ. Acesso em: 2 abr. 2020.

BRUNO, F. Rastros digitais sob a perspectiva da Teoria Ator-Rede. Famecos, Porto Alegre, v. 19, n. 3, p. 681-704, 2012.

HOFF, R. S. Um olhar pela Porta dos Fundos: apontamentos sobre o humor político audiovisual no YouTube. 2018. Tese (Doutorado em Comunicação e Informação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2018. Disponível em: https://bit.ly/2JenWg6. Acesso em: 26 mar. 2020.

JOST, F. Do que as séries americanas são sintoma? Porto Alegre: Sulina, 2012.

JOVCHELOVITCH, S. Representações sociais e esfera pública: a construção simbólica dos espaços públicos no Brasil. Petrópolis: Vozes, 2000.

JULLIER, L.; MARIE, M. Lendo as imagens do cinema. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2009.

KILPP, S.; FISCHER, G. D.; LADEIRA, J. M.; MONTAÑO, S. Tecnocultura audiovisual: temas, metodologias e questões de pesquisa. Porto Alegre: Sulina, 2015.

MENDES, C. F. Construindo a comicidade: sátira e ironia. In: CONGRESSO DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE PESQUISA E PÓS-GRADUAÇÃO EM ARTES CÊNICAS, 9., 2008, Campinas. Anais […]. Campinas: Unicamp, 2008. Disponível em: https://bit.ly/2vVIOpw. Acesso em: 2 abr. 2020.

MINOIS, G. História do riso e do escárnio. São Paulo: Editora Unesp, 2003.

MONTAÑO, S. Plataformas de vídeo: apontamentos para uma ecologia do audiovisual da web na contemporaneidade. Porto Alegre: Sulina, 2015.

PENAFRIA, M. Análise de filmes: conceitos e metodologia(s). In: CONGRESSO DA ASSOCIAÇÃO PORTUGUESA DE COMUNICAÇÃO, 6., 2009, Lisboa. Anais […]. Lisboa: Associação Portuguesa de Antropologia, 2009. Disponível em: https://bit.ly/39ii6Ff. Acesso em: 27 abr. 2017.

PRIMO, A. (org.). Interações em rede. Porto Alegre: Sulina, 2013.

REZENDE, C. B.; COELHO, M. C. P. Antropologia das emoções. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2010.

SENNETT, R. O declínio do homem público. Rio de Janeiro: Record, 2014.

SODRÉ, M. Reinventando a cultura: a comunicação e seus produtos. Petrópolis: Vozes, 1996.

Referências audiovisuais

NOME na lista. Vini Videla, Brasil, 2017. Disponível em: https://bit.ly/3dvvoS9. Acesso em: 26 mar. 2020.

QUESTÃO de Ordem. Rodrigo Magal, Brasil, 2015. Disponível em: https://bit.ly/2xpmgOd. Acesso em: 26 mar. 2020.

Published

2020-05-04

How to Cite

The politics of emotions: the public and the private in Porta dos Fundos. (2020). Significação: Journal of Audiovisual Culture, 47(53), 147-161. https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2020.160571