The amateur gesture in the cinema of Julio Bressane

Authors

  • Lila Foster Universidade de Brasília

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2020.162406

Keywords:

Julio Bressane, Amateur image, Film analysis

Abstract

Julio Bressane’s filmography is influenced by the use of home movies, amateur images and travelogues. In this article, we reflect on the presence of amateur gestures in his filmography based on three axes of analysis: 1) the subversion of family iconographies; 2) amateurism as an aesthetic and political force, and 3) the travelogue and the world’s cinematic geography. This film analysis approach also encompasses the complexities and the various meanings that amateur gestures can assume.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Lila Foster, Universidade de Brasília

    Pós-doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade de Brasília (PNPD/Capes) com projeto dedicado à história do Festival Brasileiro de Cinema Amador organizado pelo Jornal do Brasil entre 1965 e 1970. Doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Meios e Processos Audiovisuais da ECA-USP, o seu trabalho concentra-se no levantamento e na análise estética da produção amadora e de filmes domésticos no Brasil.

References

ALLARD, L. “Une rencontre entre film de famille et film expérimental: le cinéma personnel”. In: ODIN, R. (ed.). Le film de famille: usage privé, usage public. Paris: Méridiens Klincksieck, 1995, p. 113-125.

ALMEIDA, G. M. R. “Por uma arqueologia crítica das imagens em Aby Warburg, André Malraux e Jean-Luc Godard”. Significação, São Paulo, v. 43, n. 46, p. 29-46, 2016.

AQUINO, L. Picture ahead: a Kodak e a construção do turista-fotógrafo. São Paulo: Editora do Autor, 2016.

ARANTES, S. “‘Dias de Nietzsche em Turim’ será exibido hoje em Veneza”. Folha de S.Paulo, Ilustrada, 5 set. 2001. Disponível em: https://bit.ly/30rFQpk. Acesso em: 12 fev. 2019.

BRAKHAGE, S. “In defense of amateur”. In: MCPHERSON, B. (org.). Essential Brakhage: selected writings on filmmaking by Stan Brakhage. New York: McPherson & Company, 2001, p. 141-150.

BRESSANE, J. “Julio Bressane: trajetória”. In: VALENTE, E. (coord.). Cinema inocente: retrospectiva Julio Bressane. São Paulo: SESC, 2003, p. 10-17.

BRESSANE, J. Deslimite. Rio de Janeiro: Imago, 2011.

DUARTE, T. “Lágrima-Pantera, a míssil: cinema Subterrânia”. Ars, São Paulo, v. 15, n. 30, p. 181-205, 2017.

GUNNING, T. “The whole world within reach: travel images without borders”. In: RUOFF, J. (ed.). Virtual voyages: cinema and travel. Durham: Duke University Press, 2006, p. 25-41.

HADDAD, N. “Julio Bressane afirma que seus filmes ‘representam movimento aberrante’”. Folha de S.Paulo, Ilustríssima, 22 out. 2017. Disponível em: https://bit.ly/37dE1xC. Acesso em: 10 fev. 2019.

MACHADO JÚNIOR, R. “O inchaço do presente: experimentalismo super-8 nos anos 1970”. Filme Cultura, Rio de Janeiro, n. 54, p. 28-32, 2011.

ODIN, R. “Le Film de Famille dans l’Instituition Familiale”. In: ODIN, R. (ed). Le film de famille: usage privé, usage public. Paris: Méridiens Klincksieck, 1995. p. 27-41.

XAVIER, I. “Roteiro de Julio Bressane: apresentação de uma poética”. Alceu, Rio de Janeiro, v. 6, n. 12, p. 5-26, 2006.

Referências audiovisuais

A FAMÍLIA do barulho. Julio Bressane, Brasil, 1970. Disponível em: https://bit.ly/3dbwilr. Acesso em: 15 jun. 2020.

BELAIR. Bruno Safadi e Noa Bressane, Brasil, 2011. Disponível em: https://bit.ly/2MXnaGc. Acesso em: 15 jun. 2020.

CRAZY love. Julio Bressane, Inglaterra, 1971. Disponível em: https://bit.ly/2AtWSJd. Acesso em: 15 jun. 2020.

DIAS de Nietzsche em Turim. Julio Bressane, Itália-Brasil, 2001. Disponível em: https://bit.ly/2YDBdWJ. Acesso em: 15 jun. 2020.

LÁGRIMA-Pantera, a míssil. Julio Bressane, EUA, 1972. Disponível em: https://bit.ly/2B86zwI. Acesso em: 15 jun. 2020.

SEDUÇÃO da carne. Julio Bressane, Brasil, 2018.

Published

2020-07-09

How to Cite

The amateur gesture in the cinema of Julio Bressane. (2020). Significação: Journal of Audiovisual Culture, 47(54), 311-333. https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2020.162406