Mário Peixoto’s unfilmed scripts

Authors

  • Pablo Gonçalo Pires de Campos Martins Universidade de Brasília

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2020.162854

Keywords:

Mário Peixoto, Brazilian cinema, Screenwriting studies, Media archaeology, Speculative realism

Abstract

This essay analyzes the scripts from A alma, segundo Salustre and Outono: o jardim petrificado, both written by Mário Peixoto, but never finished or filmed. The plot and cinematic language signaled in the scripts showed some hidden aspects of Peixoto’s aesthetics that could not be perceived only in his film Limite. A speculative archeology is proposed to understand the role of unfilmed scripts in the theory and history of cinema and, more specifically, serving as a possible revision of the historiography of Brazilian cinema.

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Author Biography

  • Pablo Gonçalo Pires de Campos Martins, Universidade de Brasília

    Professor adjunto do curso da Faculdade de Comunicação da Universidade de Brasília (UnB). Possui pós-doutorado pela Universidade de São Paulo (USP) e pela University of Chicago, quando foi bolsista da Fulbright. É doutor pelo Programa de Pós-Graduação da Escola de Comunicação da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Realizou seu “sanduíche” em parceria com o Institut für Theaterwissenschaften da Freie Universität Berlin, com bolsa do Deutscher Akademischer Austauschdienst (DAAD). Sua pesquisa de doutorado aborda as relações intermidiáticas entre literatura, teatro e cinema, a partir das obras produzidas pelos roteiristas de cinema, com um estudo de caso mais específico na colaboração entre Peter Handke e Wim Wenders.

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Published

2020-07-09

How to Cite

Mário Peixoto’s unfilmed scripts. (2020). Significação: Journal of Audiovisual Culture, 47(54), 334-351. https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2020.162854