Paris 1900 and Le souvenir d’un avenir: the present and the future of images

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2021.168468

Keywords:

Documentary, Archive, Memory, Nicole Vedrès, Chris Marker, Yannick Bellon

Abstract

This article explores two compilation films, Paris 1900 (Nicole Vedrès, 1946) and Le souvenir d’un avenir (Chris Marker and Yannick Bellon, 2001), with the purpose of making a comparative analysis focusing particularly on the way both films, in approaching the same themes, places their enunciative strategies in the sense of creating in the viewer the sensation of a double layered temporality of the images. The methodology is based on film analysis and discourse analysis. It also employs theories by Bazin, Didi-Huberman, Rancière and works on reemployment of found footage in films.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Liciane Timoteo de Mamede, Universidade de Campinas

    Possui graduação em Comunicação Social pela UNESP – Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2004). Possui mestrados em Imagem e Som pela Ufscar – Universidade Federal de São Carlos (2014) e em Valorização do Patrimônio Cinematográfico pela Universidade Paris 8. Atualmente cursa doutorado em Multimeios na Unicamp – Universidade de Campinas.

References

AGAMBEN, G. “O que é um dispositivo?”. In: AGAMBEN, G. O que é o contemporâneo? e outros ensaios. Chapecó: Argos, 2009. p. 29-73.

ALMEREYDA, M. “Deciphering the future”. Film comment, New York, v. 39, n. 3, p. 36-37, 2003.

AMAD, P. “Film as the ‘skin of History’: André Bazin and the specter of the archive and death in Nicole Vedrès’ Paris 1900”. Representations, Oakland, n. 130, p. 84-118, 2015.

BAZIN, A. “À la recherche du temps perdu: Paris 1900”. In: Qu’est-ce que le cinéma? Paris: Édition du cerf, 1962. p. 41-43.

BAZIN, A. “Sobre Why We Fight: história, documentos e atualidades”. In: O que é o cinema?. São Paulo: Ubu, 2018. p. 41-46.

BLÜMLINGER, C. Cinéma de seconde main: esthétique du remploi dans l’art du film et des nouveaux médias. Paris: Klincksieck, 2013.

DIDI-HUBERMAN, G. “Quando as imagens tocam o real”. Pós, Belo Horizonte, v. 2, n. 4, p. 206-219, 2012.

FREUD, S. “O inquietante”. In: Obras completas. São Paulo: Cia. das Letras, 2010. p. 328-376.

FREUD, S. “Recordar, repetir, elaborar”. In: Obras completas. Rio de Janeiro: Imago, 1996. p. 161-171.

LEUTRAT, J.-L. “Le souvenir d’un avenir: les petites et les grandes familles”. Positif, Paris, p. 74-75, nov. 2001.

LEYDA, J. Films beget films. London: George Allen & Unwin, 1964.

RANCIÈRE, J. “A ficção documental: Marker e a ficção da memória”. Arte e ensaios, Rio de Janeiro, n. 21, p. 178-189, 2010.

RANCIÈRE, J. A partilha do sensível: estética e política. São Paulo: Ed. 34, 2005.

VEDRÈS, N. “Les Feuilles bougent”. In: Paris 1900. Direção: Nicole Vedrès. Roteiro: Nicole Vedrès. França, 1946. Produção: Pierre Braunberger. Paris: Doriane Films, 2018. DVD: 82 min, PAL, 4/3, mono, p&b. Livreto do DVD.

VERAY. L. “Paris 1900: la naissance de l’essai documentaire”. In. Paris 1900. Direção: Nicole Vedrès. Roteiro: Nicole Vedrès. França, 1946. Produção: Pierre Braunberger. Paris: Doriane Films, 2018. DVD: 82 min, PAL, 4/3, mono, p&b. Livreto do DVD.

Referências filmográficas

LEVEL FIVE (Nível cinco). Chris Marker, França, 1997.

LE SOUVENIR D’UN AVENIR (A lembrança de um futuro). Chris Marker, França, 2001.

PARIS 1900. Nicole Vedrès, França, 1946.

Published

2021-01-30

Issue

Section

Articles

How to Cite

Paris 1900 and Le souvenir d’un avenir: the present and the future of images. (2021). Significação: Journal of Audiovisual Culture, 48(55), 231-249. https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2021.168468