Flashsideways: the evolution of parallel montage in Smoking/No Smoking

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2022.174950

Keywords:

Parallel montage, Alain Resnais, Smoking/No smoking, Cinema

Abstract

The focus of this essay is to elaborate a historical retrospect to find interpretive keys for cinematographic montage, considering the influence of hypermedia structures. From the diptych films Smoking/No smoking (France, 1993), by Alain Resnais, the analysis brings historical references that help to understand how the parallel montage reached the level of complexity of Resnais’s work, thanks to the use of flashsideways. To this end, besides a conceptual review, it is worth comparing it to the montage of the films Intolerance: love’s struggle throughout the ages (1916), by D. W. Griffith, and Citizen Kane (1941), by Orson Welles.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Fabiano Pereira de Souza, Universidade Anhembi Morumbi

    Doutor em Comunicação pelo PPGCOM / UAM - Universidade Anhembi Morumbi, sem filiação. E-mail: fabian59@gmail.com

  • Lívia Silva de Souza, Centro Universitário Belas Artes

    Doutora em Ciências da Comunicação pelo PPGCOM / USP - Universidade de São Paulo. Docente no Centro de Artes da UFES - Universidade Federal do Espírito Santo.

References

AMES, M. Time in television narrative: exploring temporality in twenty-first-century. Jackson: University Press of Mississippi, 2012.

AMIEL, V. Estética del montaje. Madrid: Abada, 2005.

BAZIN, A. Orson Welles. Rio de Janeiro: Zahar, 2006.

BORDWELL, D. Citizen Kane. In: GOTTESMAN, R. (org.). Focus on Orson Welles. Englewood Cliffs: Prentice-Hall, 1976.

DOMINGUES, D. (org.). A arte no século XXI: a humanização das tecnologias. São Paulo: Editora Unesp, 1997.

EISENSTEIN, S. M. A forma do filme. Rio de Janeiro: Zahar, 2002.

FRONT, S. “A sextet for overlapping soloists: polychronic temporalities in Tykwer's and the Wachowskis' Cloud Atlas.” In: TEIXEIRA, M. T.; VIEGAS, S. International Conference on Philosophy and Film: eProceedings. Lisboa: International Conference on Philosophy and Film, 2014. p. 242-259.

HEREDERO, C. F. "Smoking/No Smoking: juegos virtuales del cine interactivo". In: CAMINAL, J. B. Alain Resnais: viaje al centro de un demiurgo. Barcelona: Paidós, 1998.

CORTÁZAR, J. O jogo da amarelinha. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1982.

DELEUZE, G. A imagem-movimento. São Paulo: Brasiliense, 1983.

JOURNOT, M. T. Le vocabulaire du cinéma. Malakoff: Armand Colin, 2006.

MACHADO, A. Pré-cinemas & pós-cinemas. Campinas: Papirus, 2005.

MARTIN, M. A linguagem cinematográfica. São Paulo: Brasiliense, 2007.

MITTELL, J. Complex TV: the poetics of contemporary television storytelling. New York: New York University Press, 2015.

MORIN, E. Intodução ao pensamento complexo. Porto Alegre: Sulina, 2005.

MOURA, M. Design de hipermídia: dos princípios aos elementos. São Paulo: NMD: Rosari, 2007.

MURRAY, J. H. Hamlet no Holodeck: o futuro da narrativa no ciberespaço. São Paulo: Editora Unesp, 2003.

NESSELSON, L. Smoking/No Smoking. In: Variety. [S. l.], 2 jan. 1994. Disponível em: https://bit.ly/3Bl3Zid. Acesso em: 1 jan. 2020.

PUDOVKIN, V. I. Film technique and film acting. Nova York: Grove Press, 1960.

SANTOS, C. A. B. A multiplicidade pela sintaxe cinematográfica: uma análise dos filmes Smoking e No Smoking de Alain Resnais. 2006. Dissertação (Mestrado em Comunicação e Semiótica) – Programa de Estudos Pós-graduados em Comunicação e Semiótica, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006.

TAVEIRA, M. C. “Play smoking/no smoking.” In: RuMoRes, [S. l.], v. 3, n. 5, 2009.

XAVIER, I. D. W. Griffith – O nascimento de um cinema. São Paulo: Brasiliense, 1984.

XAVIER, I. O discurso cinematográfico: a opacidade e a transparência. São Paulo: Paz e Terra, 2005.

BIRTH of a nation (O nascimento de uma nação). D. W. Griffith, EUA, 1914.

CIDADE de Deus. Fernando Meirelles e Kátia Lund, Brasil-França-Alemanha, 2002.

CITIZEN Kane (Cidadão Kane). Orson Welles, EUA, 1941.

HIROSHIMA, mon amour (Hiroshima, meu amor). Alain Resnais, França-Japão, 1959.

INTOLERANCE: love's struggle throughout the ages (Intolerância). D. W. Griffith, EUA, 1916.

L'ANNÉE dernière à Marienbad (O ano passado em Marienbad). Alain Resnais, França-Itália, 1961.

LOLA rennt (Corra, Lola, corra), Alemanha, 1998.

LOST. J.J. Abrams, Jeffrey Lieber e Damon Lindelof. EUA, 2004-2010.

PULP fiction (Pulp fiction: tempo de violência). Quentin Tarantino, EUA, 1994.

RASHÔMON (Rashomon). Akira Kurosawa, Japão, 1950.

SMOKING/No smoking. Alain Resnais, França, 1993.

THE Lonedale operator (A operadora de Lonedale). D.W. Griffith, EUA, 1911.

Published

2022-11-04

Issue

Section

Articles

How to Cite

Flashsideways: the evolution of parallel montage in Smoking/No Smoking. (2022). Significação: Journal of Audiovisual Culture, 49(58), 174950. https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2022.174950