The ethics of the inconclusive in colossal youth – Ventura’s letter

Authors

  • João Luiz Borogan Cerqueira Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2021.178362

Keywords:

Pedro Costa, Bakhtin, Portuguese cinema

Abstract

This essay presents an analysis of the character Ventura, from colossal youth, in the light of Bakhtin’s considerations about the construction of the character in Dostoievski’s polyphonic novel. The text will focus mainly on Ventura’s letter and on its possible analytical reading as a way to comment on the constitution of this character as a self-awareness. It is a hypothesis to be tested by the analysis that this self-awareness acts in the film through the preservation of a certain opacity of the character in relation to the narrator of the film and the spectator, opacity through which the character maintains his autonomy preserved.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • João Luiz Borogan Cerqueira, Universidade de São Paulo

    Doutorando no Programa de Pós-Graduação de Meios e Processos Audiovisuais da Escola de Comunicação e Artes da Universidade de São Paulo (ECA/USP) e mestre em Culturas e Identidades Brasileiras pela USP (2019).

References

BAKHTIN, Mikhail. O problema da poética de Dostoievski. Rio de Janeiro: Editora Forense, 2013.

BLANCHOT, Maurice. “A fala cotidiana”. In: A conversa infinita 3 – a ausência de livro. São Paulo: Editora Escuta, 2010. Tradução de João Moura Jr.

COHN, Dorrit. Transparent Minds: Narrative Modes for Presenting Consciousness in Fiction. Princeton University Press, 1978.

DEVIRES – Cinema e Humanidades. Belo Horizonte, UFMG, v. 5, n. 1, jan/jul 2008.

FONSECA, Jair Tadeu da. “A recusa do esquecimento inevitável”. Devires – Cinema e Humanidades. . Belo Horizonte, UFMG, v.5, n.1, jan/jul 2008, p. 16-26.

FOSTER, Hal. O retorno do real: a vanguarda no final do século XX. Tradução de Célia Euvaldo. São Paulo: Cosac Naify, 2014.

GUMBRECHT, Hans Ulrich. A produção de presença: o que o sentido não consegue transmitir. Rio de Janeiro: Editora PUC-Rio, 2010.

JORGE, Nuno Barradas. ReFocus: The films of Pedro Costa – Producing and consuming Contemporary Art Cinema. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2020.

MACHADO, Arlindo. A ilusão especular. São Paulo: Editora Brasiliense, 1984.

NEYRAT, Cyril. “Passo de gigante”. Trad. Brasileira de Mateus Araújo Silva. Devires – Cinema e Humanidades. . Belo Horizonte, UFMG, v.5, n.1, jan/jul 2008, p. 112-122

RANCIÈRE, Jacques. “A carta de Ventura”. Tradução brasileira de Mateus Araújo Silva. Devires – Cinema e Humanidades. Belo Horizonte, UFMG, v. 5, n. 1, jan/jul 2008, p.104-111.

RANCIÈRE, Jacques. “Política de Pedro Costa”. In: Cem mil cigarros – os filmes de Pedro Costa. CABO, Ricardo Matos (Org.). Lisboa: Orfeu Negro, 2009.

RANCIÈRE, Jacques. Short voyages to the land of the people. Stanford University Press, 2003.

SILVA, Mateus Araújo. “Pedro Costa e sua poética da pobreza”. Devires – Cinema e Humanidades. . Belo Horizonte, UFMG, v. 5, n. 1, jan/jul 2008, p. 26-46.

Filmografia

EUROPA ’51. Direção: Roberto Rossellini. Itália, 1952. (113 min): 35mm, son., pb.

JUVENTUDE em marcha. Direção: Pedro Costa. Produção: Francisco Villa-Lobos. Portugal | França | Suíça: Contracosta Produções, 2006. (154 min): DV, son., cor.

NO QUARTO da Vanda. Direção: Pedro Costa. Produção: Francisco Villa-Lobos. Portugal | Alemanha | Suíça: Contracosta Produções, 2000. (170 min): DV, son., cor.

OSSOS. Direção: Pedro Costa. Produção: Paulo Branco. Portugal | França | Dinamarca: Madragoa Filmes, 1997. (94 min): 35mm, son., cor.

Published

2021-07-18

How to Cite

The ethics of the inconclusive in colossal youth – Ventura’s letter. (2021). Significação: Journal of Audiovisual Culture, 48(56), 207-224. https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2021.178362