From the specular illusion to the performativity of images
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2022.183203Palabras clave:
Image theory, Technical image, Photography, Materiality, Post-anthropocentrismResumen
This essay resumes Arlindo Machado’s main critiques of the ontology of photography to discuss the anthropocentrism that marks the classic theory and hypothesize other ways of thinking about the technical image, based on the ontological division between the world (Nature), the human (Man), and technique. As a consequence of this critique, the text argues that the recognition of the materiality of the processes of image production and circulation would imply the emergence of multiple and heterogenous ontologies of the image. As such, the image crystalizes a specific way of understanding the word, which the artist encodes in their work. This conceptualization leads to the enhancement of the performative aspect that the image assumes in contemporary culture.
Descargas
Referencias
AKIYAMA, K. et al. First M87 event horizon telescope results: IV. Imaging the central supermassive black hole. The Astrophysical Journal Letters, [s. l.], v. 875, n. 1, p. 1-52, 2019.
BAIO, C. A impureza da imagem: estéticas intersticiais entre a fotografia analógica e digital. Galáxia, São Paulo, n. 28, p. 134-145, 2014.
BAIO, C. Máquinas de imagem: arte, tecnologia e pós-virtualidade. São Paulo: Annablume, 2015.
BAITELLO JUNIOR, N. A era da iconofagia: reflexões sobre imagem, comunicação, mídia e cultura. São Paulo: Paulus, 2014.
BARTHES, R. A câmara clara: notas sobre a fotografia. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2018.
BERLINSKI, D. The advent of the algorithm: The 300-year journey from an idea to the computer. San Diego: Harcourt, 2000.
DANOWSKI, D.; CASTRO, E. V de. Há mundo por vir? Ensaio sobre os medos e os fins. Florianópolis: Cultura e Barbárie: Instituto Socioambiental, 2014.
FLUSSER, V. Filosofia da caixa preta: ensaios para uma futura filosofia da fotografia. São Paulo: Hucitec, 1985.
FLUSSER, V. O universo das imagens técnicas: elogio da superficialidade. São Paulo: Annablume; Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2008.
FOUCAULT, M. As palavras e as coisas: uma arqueologia das ciências humanas. Lisboa: Edições 70, 2002.
HARAWAY, D. J. Staying with the trouble: Making kin in the Chthulucene (experimental futures). Durham: Duke University Press, 2016.
MACHADO, A. Arte e mídia. Rio de Janeiro: Zahar, 2010.
MACHADO, A. A ilusão especular: introdução à fotografia. São Paulo: Brasiliense, 1984.
MACHADO, A. “As imagens técnicas: da fotografia à síntese numérica”. In: MACHADO, A. Pré-cinemas & pós-cinemas. Campinas: Papirus, 1997. p. 220-249.
MACHADO, A. O quarto iconoclasmo e outros ensaios hereges. Rio de Janeiro: Rios Ambiciosos, 2001.
MACHADO, A. A ilusão especular: uma teoria da fotografia. São Paulo: Gustavo Gili, 2015.
MARX, K.; ENGELS, F. A ideologia alemã. Petrópolis: Vozes, 2019.
MINSKY, M. L. Computation: finite and infinite machines. Englewood Cliffs: Prentice Hall, 1967.
MONDZAIN, M.-J. Imagem, ícone, economia: as fontes bizantinas do imaginário contemporâneo. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013.
MOORE, J. W. Capitalism in the web of life: ecology and the accumulation of capital. London: Verso, 2015.
PARIKKA, J. What is media archaeology? Cambridge: Polity Press, 2012.
PRESS Release (April 10, 2019): Astronomers capture first image of a black hole. Event Horizon Telescope, [s. l.], 2019. Disponível em: https://eventhorizontelescope.org/press-release-april-10-2019-astronomers-capture-first-image-black-hole. Acesso em: 7 jul. 2020.
ROGERS, H. Theory of recursive functions and effective computability. New York: McGraw-Hill, 1967.
SONTAG, S. Sobre fotografia. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.
ZUBOFF, Shoshana. Big Other: Surveillance Capitalism and the Prospects of an Information Civilization. Journal of Information Technology 30 (1), 80, 2015.
Referências audiovisuais
WE shall survive in the memory of others. Miklós Peternák, Romênia-Alemanha, 2010.
Descargas
Publicado
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2022 Cesar Baio
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista para fins não comerciais.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Cómo citar
Datos de los fondos
-
Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo
Números de la subvención 2018/24452-1