Eisenstein multimídia: a media transposition

Authors

  • Cauê Ueda Universidade de São Paulo
  • Fernando Scavone Universidade de São Paulo
  • Maria Fernanda Riscali de Lima Moraes Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2022.184176

Keywords:

Arlindo Machado, Sergei Eisenstein, Editing, CD-ROM, Multimedia

Abstract

This paper analyzes the transposition of Arlindo Machado’s first book, Eisenstein: geometria do êxtase (1982) to CD-ROM media format, exploring the resources of digital media from the standpoint of aesthetic elements originated from Russian Constructivism and other features of Sergei Eisenstein’s film language. This collaborative research work led by Arlindo may unfold in the broadening of the paths in the search for new technologies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Cauê Ueda, Universidade de São Paulo

    Mestrando pelo Programa de Pós-Graduação em Meios e Processos Audiovisuais da Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA-USP).

  • Fernando Scavone, Universidade de São Paulo

    Doutor em Ciências da Comunicação pela ECA-USP.

  • Maria Fernanda Riscali de Lima Moraes, Universidade de São Paulo

    Doutora em Meios e Processos Audiovisuais pela ECA-USP.

References

BULGAKOWA, O. “Eisenstein, A casa de vidro e o livro esférico”. Arte e ensaios, Rio de Janeiro, v. 2, n. 31, p. 108-125, 2016.

DENSER, M. T. O pensamento gráfico no cinema: a construção e a representação da imagem cinematográfica. 2008. Tese (Doutorado em Comunicação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.

EISENSTEIN, S. A forma do filme. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1990a.

EISENSTEIN, S. O sentido do filme. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1990b.

LAURENTIZ, S. Imagens animadas. 1999. Tese (Doutorado em Comunicação e Semiótica) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 1999.

MACHADO, A. Eisenstein: geometria do êxtase. São Paulo: Brasiliense, 1982.

MACHADO, A. Eisenstein multimídia. São Paulo, 1993.

MORAES, M. F. R. L. A fotografia do conflito: uma parceria entre Sergei Eisenstein e Eduard Tissé. Dissertação (Mestrado em Meios e Processos Audiovisuais) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2015.

STERLING, B. “The Dead Media Manifesto”. Alamut, London, 1998. Disponível em: https://bit.ly/3yCe6xw. Acesso em: 12 fev. 2021.

Referências audiovisuais

ALEKSANDR Nevsky (Alexander Nevsky). Sergei Eisenstein, URSS, 1938.

BRONENOSETS Potemkin (Encouraçado Potemkin). Sergei Eisenstein, URSS, 1925.

IVAN Groznyy (Ivan, o Terrível). Sergei Eisenstein, URSS, 1944.

IVAN Groznyy. Skaz vtoroy: Boyarskiy zagovor (Ivan, o Terrível – parte II). Sergei Eisenstein, URSS, 1945.

Published

2022-02-04

How to Cite

Eisenstein multimídia: a media transposition. (2022). Significação: Journal of Audiovisual Culture, 49(57), 61-79. https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2022.184176