The backwardness is passing through: Paulo Emílio Salles Gomes’s long wait
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2022.188599Keywords:
Paulo Emílio Salles Gomes, Temporality, Wait, Expectation, BackwardnessAbstract
The following article focuses on a small set of film reviews written between 1957 and 1959 by Paulo Emílio Salles Gomes. The objective is to discuss, based on this material, a first more systematic formulation for the author’s feeling of frustration in the face of the national cinema. This problem would be taken up again in his best-known essays, produced in the early 1960s, and reveals a little-known trajectory of hesitations and reflections around the pair “expectation-frustration”. The study of these articles concludes that the backwardness then emerged as a central category to address not only the national production, but the intellectual’s own attitude towards it.
Downloads
References
ALMEIDA SALLES, F. L. Cinema e verdade: Mariylyin, Buñuel, etc. Por um escritor de cinema. São Paulo: Companhia das Letras, 1988.
AUTRAN, A. Alex Viany: crítico e historiador. São Paulo: Perspectiva, 2003.
BERNARDET, J. Brasil em tempo de cinema: ensaio sobre o cinema brasileiro de 1958 a 1966. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.
BERNARDET, J. Trajetória crítica. São Paulo: Martins, 2011.
CATANI, A. M. Cogumelos de uma só manhã: B. J. Duarte e o cinema brasileiro. Anhembi: 1950-1962. 1991. Tese (Doutorado em Sociologia) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1991.
CORREA JUNIOR, F. D. A Cinemateca Brasileira: das luzes aos anos de chumbo. São Paulo: Editora Unesp, 2010.
FABRIS, M. “A questão realista no cinema brasileiro: aportes neo-realistas”. Alceu, Rio de Janeiro, v. 8, n. 15, p. 82-94, 2007.
MENDES, A. Trajetória de Paulo Emilio. Cotia: Ateliê Editorial, 2013.
PONTES, H. Destinos mistos: os críticos do Grupo Clima em São Paulo (1940-68). São Paulo: Companhia das Letras, 1998.
SALLES GOMES, P. E. “Canto do cisne da produtora, Ravina apresenta boas qualidades”. Visão, Rio de Janeiro, p. 66-67, 27 mar. 1959.
SALLES GOMES, P. E. “Clube de Cinema de São Paulo”. Clima, São Paulo, n. 1, p. 154-156, 1941.
SALLES GOMES, P. E. “Mestre da comédia e do filme sério o sueco Bergman”. Visão, Rio de Janeiro, p. 87, 11 nov. 1958.
SALLES GOMES, P. E. “Os festivais de cinema de 1949: México, Cinema alemão e austríaco, Filmes enviados pelos pequenos produtores (conclusão)”. O Estado de S. Paulo, São Paulo, p. 4, 22 jul. 1950.
SALLES GOMES, P. E. “Prefácio da 1ª edição” In: BERNARDET, J.-C. Brasil em tempo de cinema: ensaio sobre o cinema brasileiro de 1958 a 1966. São Paulo: Companhia das Letras, 2007. p. 11-18.
SALLES GOMES, P. E. “Veneza 52”. Anhembi, São Paulo, n. 27, v. 9, p. 584-589, 1953.
SALLES GOMES, P. E. Cinema e política. São Paulo: Penguin & Companhia das Letras, 2021.
SALLES GOMES, P. E. Crítica de cinema no suplemento literário. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 1981. v. 2.
SALLES GOMES, P. E. Humberto Mauro, Cataguases, Cinearte. São Paulo: Perspectiva: Edusp, 1974.
SALLES GOMES, P. E. O cinema no século. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.
SALLES GOMES, P. E. Uma situação colonial? São Paulo: Companhia das Letras, 2016.
SOUZA, J. I. M. Paulo Emilio no Paraíso. Rio de Janeiro: Record, 2002.
VIANY, A. Introdução ao cinema brasileiro. Rio de Janeiro: Revan, 1993.
ZANATTO, R. “Paulo Emílio e Os filmes na cidade (1966): a gênese da comédia musical”. Rebeca, São Paulo, v. 9, n. 2, p. 272-293, 2020.
ZANATTO, R. Paulo Emílio e a cultura cinematográfica: crítica e história na formação do cinema brasileiro (1940-1977). 2018. Tese (Doutorado em História) – Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista, Assis, 2018.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Victor Santos Vigneron
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal must agree with the following terms:
- Authors keep their copyrights and grant the journal first time publication rights, having their articles simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing texts with authorship recognition and first publication on this journal for non-commercial purposes.
- Authors are allowed to make additional contracts, for a non-exclusive distribution of the article’s version published on this journal (e.g.: publishing in institutional repositories of articles or as a book chapter), with authorship recognition and first publication on this journal.