Communicative scenes as stage of tensions: about the impasses that permeate the reciprocal constitution of interlocutors in Papo de Polícia

Authors

  • Thales Vilela Lelo Unicampo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2016.99866

Keywords:

Communicative interactions, Politics of sensible, Papo de Polícia

Abstract

This article has as central issue the tensions that involve the reciprocal construction of subjects as partners in a communicative scene. The empirical object of reference is the first season of the series Papo de Polícia, consisting in seven episodes that were broadcasted in Multishow channel in 2011. The protagonist of this program is the civil policeman Roberto Chaves, who was invited to the "challenge" of staying seven days in the Complexo do Alemão (RJ) in order to report, through a video diary, the experiences on that site and the interaction with the locals. It will perform a reading in the device that supports the plot, their strategies to call the spectator, and their ways of conducting the interactions between the protagonist and his interviewees. Finally, it intends to question the inconsistencies arising from that organization structure of the series through scenes that partially escapes from the script of the season.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Thales Vilela Lelo, Unicampo
    Doutorando em Ciências Sociais pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Mestre em Comunicação Social pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Membro do grupo de pesquisa em Jornalismo, Narrativas e Práticas Comunicacionais (UFOP) e do grupo de estudos em Trabalho, Saúde e Subjetividade (UNICAMP).

References

COELHO; M.; DURÃO, S. Morais do drama urbano: violência policial, discurso midiático e produção de fábulas. In: XI Congresso Luso-Afro-Brasileiro de Ciências Sociais. Salvador: UFBA, 2011, p.1-16. Disponível em http://www.xiconlab.eventos.dype.com.br/resources/anais/3/1307979573_ARQUIVO_MoraisdoDramaUrbano-MariaClaudiaCoelhoeSusanaDurao.pdf. Acesso em 5 out. 2014.

FAHLE, O. Estética da televisão: passos rumo a uma teoria da imagem da televisão. In: GUIMARÃES, C.; LEAL, B.; MENDONÇA, C. (Orgs.). Comunicação e experiência estética. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2006, p.190-208.

GUIMARÃES, C.; GUIMARÃES, V. Da política no documentário às políticas do documentário: notas para uma perspectiva de análise. In: Galáxia, 22, 2011, p.77-88.

LELO, T. A dimensão política das interações comunicativas em Papo de Polícia: cenas de dissenso e reconfigurações do mundo comum. Dissertação (Mestrado em Comunicação Social) – Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2015.

MOUILLAUD, M. A informação ou a parte de sombra. In: MOUILLAUD, M.; PORTO, S. (Orgs.). O jornal – da forma ao sentido. Brasília: Paralelo 15, 1997, p.37-47.

RANCIÈRE, J. O desentendimento: política e filosofia. São Paulo: Editora 34, 1996.

_____. A partilha do sensível: estética e política. São Paulo: EXO Experimental, 2005.

_____. O espectador emancipado. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

Published

2016-08-22

How to Cite

Communicative scenes as stage of tensions: about the impasses that permeate the reciprocal constitution of interlocutors in Papo de Polícia. (2016). Significação: Journal of Audiovisual Culture, 43(45), 200-219. https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2016.99866