Femininity and its imagens in digital media: questions to think gender and visuality in the XXI century
DOI:
https://doi.org/10.11606/0103-2070.ts.2017.103981Keywords:
Gender, Femininity, Images, Consumerism, Digital mediaAbstract
This paper presents theoretical and methodological considerations to possible sociological approachs on recurring images of femininity in advertising and digital media streaming in social networking sites. One problematizes the most common approaches to advertising images of female gender and its relations to the notion of “representation” usually contrasted with “reality.” It is proposed a differentiated approach to overcome this dichotomy and take into account the present context of images flow through digital media and new communication technologies. At the same time, it takes in consideration the potential contributions of such media to constitute performances and identitary references of gender.
Downloads
References
Arraes, Jarid. (2015), “A publicidade brasileira é ridícula”. Revista Fórum, “Questão de Gênero”. Disponível em http://www.revistaforum.com.br/questaodegenero/2015/03/05/publicidade-brasileira-e-ridicula/, consultado em 13/9/2015.
Beleli, Iara. (2010), “Gênero”. In: Miskolci, Richard (org.). Marcas da diferença no ensino escolar. São Carlos, Edufscar.
______. (2007), “Corpo e identidade na propaganda”. Estudos Feministas, Florianópolis, 1 (15): 193-215.
Berger, Peter & Luckmann, Thomas. (1983), A construção social da realidade. Petrópolis, Vozes.
Butler, Judith. (2013), Problemas de gênero. Rio de Janeiro, Civilização Brasileira.
______. (2000), “Corpos que pesam”. In: Louro, Guacira Lopes (org.). O corpo educado. Belo Horizonte, Autêntica.
Foucault, Michel. (2009), História da sexualidade. Vol. 1: A vontade de saber. Rio de Janeiro, Graal.
Goffman, Erving. (1987), Gender advertisement. Nova York, Harper & Row.
Lahire, Bernard. (2006), A cultura dos indivíduos. São Paulo, Artmed.
Lauretis, Teresa. (1994), “Tecnologia do gênero”. In: Hollanda, Heloísa Buarque de (org.).
Tendências e impasses: o feminismo como crítica da cultura. Rio de Janeiro, Rocco.
Louro, Guacira Lopes. (2000), “Pedagogias da sexualidade”. In: ______. (org.). O corpo educado. Belo Horizonte, Autêntica.
______. (2008), “Cinema e sexualidade”. Educação e Realidade, 1 (33): 81-98.
McQuire, Scott. (2008), The media city. Londres, Sage Publications.
Menezes, Paulo. (2004), “O cinema documental como representificação”. In: Novaes, Sylvia Caiuby (org.). Escrituras da imagem. São Paulo, Edusp.
Miskolci, Richard. (2011), “Novas conexões: notas teórico-metodológicas para pesquisas sobre o uso de mídias digitais”. Cronos. R. Pós-Grad. Ci. Soc., 2 (12): 9-22.
Morais, Rebeca de. (2015), “Não adianta apenas se engajar. O discurso tem que ser verdadeiro”. BrasilPost: The Huffington Post. Disponível em http://www.brasilpost.com.br/rebeca-de-moraes/campanha-aways_b_6817810.html, consultado em 11/9/2015.
Passerini, Luisa. (1991), “Mulheres, consumo e cultura de massas”. In: Perrot, Michele & Duby, Georges. História das mulheres no Ocidente. Porto, Portugal, Afrontamento, vol. 4.
Sabat, Ruth. (2013), “Gênero e sexualidade para consumo”. In: Louro, Guacira Lopes et al. (orgs.). Corpo, gênero e sexualidade. Petrópolis, Vozes.
Scott, Joan. (1990), “Gênero: uma categoria útil de análise histórica”. Educação e Realidade, Porto Alegre, 2 (16): 5-22.
Sorlin, Pierre. (1982), Sociologie du cinéma. Paris, Aubier Montaigne.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Tempo Social
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.