Pioneering generations in the São Paulo school of sociology (1934 -1969)

Authors

  • Luiz Carlos Jackson Universidade de São Paulo. Departamento de Sociologia

DOI:

https://doi.org/10.1590/S0103-20702007000100007

Keywords:

São Paulo School of Sociology, Intellectual field, Careers, Works

Abstract

This article examines lines of research and works consolidated during the period when the social sciences were being institutionalized in São Paulo, basing its interpretation on the social and political ties established between agents (individuals, groups and institutions) involved in this process, both inside and outside the intellectual field being formed. As part of this examination, the analysis focuses on a number of careers, looking to bring to light the meanings that guided social practices in this context.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, Maria Hermínia Tavares de. (1989), “Dilemas da institucionalização das ciências sociais no Rio de Janeiro”. In: MICELI, Sergio (org.). História das ciências sociais no Brasil. São Paulo, Vértice/Idesp/Finep, vol. 1.

ARBOUSSE-BASTIDE, Paul. (1934-35), “Condições e organização do ensino de sociologia na Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras”. Anuário da FFCL-USP.

ARRUDA, Maria Arminda do Nascimento. (1995), “A sociologia no Brasil: Florestan Fernandes e a ‘escola paulista’”. In: MICELI, Sergio (org.). História das ciências sociais no Brasil. São Paulo, Sumaré/Idesp/Fapesp, vol. 2.

ARRUDA, Maria Arminda do Nascimento. (2002). Metrópole e cultura: São Paulo no meio século XX. São Paulo, Edusc.

BASTIDE, Roger. (1971), Arte e sociedade. São Paulo, Cia. Editora Nacional.

BASTIDE, Roger & FERNANDES, Florestan. (1959), Brancos e negros em São Paulo. São Paulo, Editora Nacional.

CANDIDO, Antonio. (1957), “A sociologia no Brasil”. Enciclopédia Delta Larousse. São Paulo, vol. IV.

CANDIDO, Antonio. (1964), Formação da literatura brasileira. São Paulo, Martins.

CANDIDO, Antonio. (1976), Literatura e sociedade. São Paulo, Cia. Editora Nacional.

CANDIDO, Antonio. (1987), Os parceiros do rio Bonito. São Paulo, Duas Cidades.

CARDOSO, Irene. (1982), A Universidade da Comunhão Paulista. São Paulo, Cortez.

CORRÊA, Mariza. (1995), “A antropologia no Brasil (1960-1980)”. In: MICELI, Sergio (org.). História das ciências sociais no Brasil. São Paulo, Sumaré/Idesp/Fapesp, vol. 2.

FERNANDES, Florestan. (1958), A etnologia e a sociologia no Brasil. São Paulo, Anhembi.

FERNANDES, Florestan. (1981), Sociedade de classes e subdesenvolvimento. Rio de Janeiro, Zahar.

FRANCO, Maria Sylvia de Carvalho. (1963), “O estudo sociológico de comunidades”. Revista de Antropologia, 11 (1 e 2), São Paulo.

FRANCO, Maria Sylvia de Carvalho. (1983), Homens livres na ordem escravocrata. São Paulo, Kairós.

GARCIA, Sylvia. (2002), Destino ímpar. São Paulo, Editora 34.

IANNI, Octavio. (1971), “Estudo de comunidade e conhecimento científico”. In: Sociologia da sociologia latino-americana. Rio de Janeiro, Civilização Brasileira.

JACKSON, Luiz Carlos. (2004), “A sociologia paulista nas revistas especializadas (1940-1965)”. Tempo Social, 16 (1): 263-283.

JACKSON, Luiz Carlos. (2002), A tradição esquecida: Os parceiros do rio Bonito e a sociologia de Antonio Candido. Belo Horizonte, Editora da UFMG.

LIMONGI, Fernando. (1987), “Revista Sociologia: a ELSP e o desenvolvimento da sociologia em São Paulo”. Caderno Idesp (Série História das Ciências Sociais), n. 1.

LIMONGI, Fernando. (1989a), “Mentores e clientelas da Universidade de São Paulo”. In: MICELI, Sergio (org.). História das ciências sociais no Brasil. São Paulo, Vértice/Idesp/Finep, vol. 1.

LIMONGI, Fernando. (1989b), “A Escola Livre de Sociologia e Política”. In: MICELI, Sergio (org.). História das ciências sociais no Brasil. São Paulo, Vértice/Idesp/Finep, vol. 1.

MAIO, Marcos Chor. (1997), A história do projeto Unesco: estudos raciais e ciências sociais no Brasil. Rio de Janeiro, tese de doutorado, Iuperj.

MICELI, Sergio. (1989a), “Por uma sociologia das ciências sociais”. In: (org.). História das Ciências Sociais no Brasil. São Paulo, Vértice/Idesp/Finep, vol. 1.

MICELI, Sergio. (1989b), “Condicionantes do desenvolvimento das Ciências Sociais”. In: (org.). História das ciências sociais no Brasil. São Paulo, Vértice/Idesp/Finep, vol. 1.

MICELI, Sergio. (1995). “O cenário institucional das ciências sociais no Brasil”. In: (org.). História das ciências sociais no Brasil. São Paulo, Sumaré/Idesp/Fapesp, vol. 2.

NOGUEIRA, Oracy. (1954), “Estudos de comunidades no Brasil sob perspectiva nacional”. Sociologia, XVI (2). São Paulo.

OLIVEIRA, Lúcia Lippi de. (1995), “As ciências sociais no Rio de Janeiro”. In: MICELI, Sergio (org.). História das ciências sociais no Brasil. São Paulo, Sumaré/Idesp/Fapesp, vol. 2.

PEIXOTO, Fernanda. (2000), Diálogos brasileiros: uma análise da obra de Roger Bastide. São Paulo, Edusp/Fapesp.

PIERSON, Donald. (1970), Teoria e pesquisa em sociologia. São Paulo, Melhoramentos.

PONTES, Heloisa. (1998), Destinos mistos. São Paulo, Companhia das Letras.

PONTES, Heloisa. (2004), “Modas e modos: uma leitura enviesada de O espírito das roupas”. Cadernos Pagu, 22.

PULICI, Carolina. (2004), De como o sociólogo deve praticar o seu ofício: as cátedras de Sociologia da USP entre 1954 e 1969. São Paulo, dissertação de mestrado, FFLCH-USP.

ROMÃO, Wagner de Melo. (2003), A experiência do Cesit: sociologia e política acadêmica nos anos 1960. São Paulo, dissertação de mestrado, FFLCH-USP.

VILLAS BÔAS, Gláucia. (2006), Mudança provocada: passado e futuro do pensamento sociológico brasileiro. Rio de Janeiro, Editora da FGV.

WILLEMS, Emílio. (1947), Cunha: tradição e mudança em uma cultura rural do Brasil. São Paulo, Secretária da Agricultura.

Published

2007-06-01

Issue

Section

Dossiê - História Social dos Intelectuais Latino-Americanos

How to Cite

Jackson, L. C. (2007). Pioneering generations in the São Paulo school of sociology (1934 -1969) . Tempo Social, 19(1), 115-130. https://doi.org/10.1590/S0103-20702007000100007