"National-foreign" artists in the South-American vanguard (Segall and Xul Solar)
DOI:
https://doi.org/10.1590/S0103-20702010000100004Keywords:
Artist, Society, Art styles, MarketAbstract
The article compares and contrasts the artistic and professional formations of Laser Segall and Xul Solar abroad, with emphasis on the vicissitudes of their social histories, models of artistic learning in Europe and the aesthetic responses discernable in their output after establishing themselves in their respective art markets in Brazil and Argentina.Downloads
References
ABÓS, Álvaro. (2004), Xul Solar, pintor del mistério. Buenos Aires, Sudamericana.
ARTUNDO, Patrícia M. (2005), Alejandro Xul Solar, entrevistas, artículos y textos inéditos. Buenos Aires, Corregidor.
GARCIA, Clóvis et al. (1996), Lasar Segall cenógrafo. Rio de Janeiro, Centro Cultural Banco do Brasil.
GRADOWCZYK, Mario H. (1994), Alejandro Xul Solar. Buenos Aires, Ediciones Alba/Fundación Bunge y Born.
MATTOS, Cláudia Valladão de. (1997), Lasar Segall. São Paulo, Edusp (col. Artistas Brasileiros).
_____. (2000), Lasar Segall: expressionismo e judaísmo. São Paulo, Perspectiva/Fapesp.
MICELI, Sergio. (1996), Imagens negociadas, retratos da elite brasileira (1920-1940). São Paulo, Cia. das Letras.
_____. (2003), Nacional estrangeiro, história social e cultural do modernismo artístico em São Paulo. São Paulo, Cia. das Letras.
PETTORUTI, Emilio. (1968), Un pintor ante el espejo. Buenos Aires, Ediciones Solar/Hachette.
PINHEIRO FILHO, Fernando Antonio. (2008), Lasar Segall: arte em sociedade. São Paulo, Cosac Naify/Museu Lasar Segall.
SARLO, Beatriz. (1988), Una modernidad periférica: Buenos Aires 1920 y 1930. Buenos Aires, Ediciones Nueva Visión.
SULLIVAN, Edward J. (org.). (2000), Emilio Pettoruti. Catálogo. Buenos Aires, El Ateneo/Grupo Velox.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Tempo Social
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.