Young Ciganos in secondary education in Portugal: key factors for continuity and school success

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/0103-2070.ts.2022.196230

Keywords:

Portuguese ciganos, Secondary and high school, Continuing school trajectories, Public school

Abstract

Despite the fact that in Portugal there  are public policies to combat  inequalities, including school inequalities, socio-economic origin, gender and ethnic belonging of  students continue to have an unavoidable impact on school careers. Ciganos are among the most affected by these inequalities, revealed by the still outstanding rates of early school leaving and school retention and  failure. Based on the results derived from semi-directive interviews, the objective of the article is to understand the key-factors that determine the  school continuity trajectories of  Ciganos in high school. The results reveal young people tending to be more educated than previous  generations, highlighting the importance of the family context, but also agency and resilience.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Maria Manuela Mendes, Universidade de Lisboa

    Socióloga, doutora em Ciências Sociais pelo Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa (ICS-UL) e professora associada no Instituto de Ciências Sociais e Políticas da Universidade de Lisboa (ISCSP-UL). É investigadora integrada no Centro de Investigação e Estudos de Sociologia do Instituto Universitário de Lisboa (CIES-ISCTE).

  • Olga Magano, Universidade Aberta

    Doutora em Sociologia pela Universidade Aberta. É investigadora integrada do Centro de Investigação e Estudos em Sociologia (CIES-ISCTE) e professora auxiliar da Universidade Aberta, Departamento de Ciências Sociais e de Gestão.

  • Sara Pinheiro, Universidade do Porto

    Doutora em Ciências da Educação, pela Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto. Foi investigadora no Centro de Investigação e Estudos de Sociologia (CIES-ISCTE); atualmente é investigadora no CIIE, Centro de Investigação e Intervenção Educativas da Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto (FPCEUP).

  • Susana Mourão, Universidade Autónoma de Lisboa

    Doutora em Psicologia. Foi pesquisadora no Centro de Investigação e Estudos de Sociologia (CIES-ISCTE) e no Instituto de Saúde Ambiental da Faculdade de Medicina da Universidade de Lisboa (ISAMB);  atualmente é investigadora no Centro de Investigação em Psicologia (CIP-UAL), Universidade Autónoma de Lisboa.

References

Abajo, J. E. & Carrasco, S. (2004), Experiencias y trayectorias de éxito escolar de gitanas y gitanos en España. Encrucijadas sobre educación, género y cambio cultural. Madrid, Cide, Instituto de la Mujer.

Abrantes, P.; Seabra, T.; Caeiro, T.; Almeida S. & Costa, R. (2016), “‘A escola dos ciganos’: contributos para a compreensão do insucesso e da segregação escolar a partir de um estudo de caso”. Configurações, 18 (1): 47-66.

Bardin, L. (2011), Análise de conteúdo. Lisboa, Edições 70.

Bhabba, H. K. (2007), O local da cultura. Belo Horizonte, Editora UFMG.

Bereményi, B. Á. & Carrasco, S. (2017), “Bittersweet success. The Impact of academic achievement among the Spanish Roma after a decade of Roma inclusion”. In: Pink, W. T. & Noblit, G. W. (eds.). Second international handbook of urban education. Nova York, Springer, pp. 1169-1198.

Bourdieu, P. (2007), “A escola conservadora: as desigualdades frente à escola e à cultura”. In: Nogueira, M. A. & Catania, A. (orgs.). Escritos de educação. Rio de Janeiro, Editora Vozes, pp. 39-64.

Bourdieu, P. (1999), “As contradições da herança”. In: Nogueira, M. A. & Catania, A. (orgs.). Escritos de educação. Rio de Janeiro, Editora Vozes, pp. 231-267.

Bourdieu, P. & Passeron, J. C. (1970), La Reproduction. Éléments pour une theorie du systeme d’enseignement. Paris, Minuit.

Brüggemann, C. (2014), “Romani culture and academic success: arguments against the belief in a contradiction”. Intercultural Education, 25 (6): 439-452.

Canclini, N. G. (1997), Culturas híbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade. São Paulo, Edusp.

Carmona, T. P., González-Monteagudo, J. & Soria-Vilchez, A. (2017), “Gitanos en la Universidad: Un estudio de caso de trayectorias de éxito en la Universidad de Sevilla”. Revista de Educación, 377: 184-207.

Clarke, V.; Braun, V.; Terry, G. & Hayfield, N. (2019), “Thematic analysis”. In: Liamputtong, P. (ed.). Handbook of research methods in health and social sciences. Singapore, Springer, pp. 843-860.

Comissão Europeia [ce] (2011). Comunicação da Comissão ao Parlamento Europeu, ao Conselho, ao Comité Económico e Social Europeu e ao Comité das regiões: um quadro europeu para as estratégias nacionais de integração dos ciganos até 2020. Bruxelas. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/pt/txt/?uri=celex:52011dc0173.

Direção Geral de Estatísticas de Educação e Ciência [dgeec]. (2020), Perfil escolar das comunidades ciganas 2018/2019. Lisboa.

Emirbayer, M. & Mische, A. (1998), “What is agency?”. American Journal of Sociology, 103 (4): 962-1023.

Ferrari, F. (2012), O mundo passa. Uma etnografia dos calon e suas relações com os brasileiros. São Paulo, tese de doutorado em Antropologia Social, fflch-usp.

Fotta, M. (2019), “‘Only the dead don’t make the future’: Calon lives between non-Gypsies and death”. Journal of the Royal Anthropological Institute, 25 (3): 587-605.

Fra (2018), Fundamental rights report. Luxemburgo, Publications Office of the European Union. https://fra.europa.eu/en/publication/2018/fundamental-rights-report-2018.

Fra (2022), Roma in 10 European countries: Main results, https://fra.europa.eu/en/publication/2022/roma-survey-findings#publication-tab-1.

Gamella, J. (2011), Historias de éxito. Modelos para reducir el abandono escolar de la adolescencia gitana. Madri, Ifiie y Ministerio de Educación.

Giddens, A. (2004), Dualidade da estrutura: Agência e estrutura. Oeiras, Celta Editora.

García-Carrión, R.; Molina-Luque, F. & Roldán, S. M. (2018), “How do vulnerable youth complete secondary education? The key role of families and the community”. Journal of Youth Studies, 21 (5): 701-716.

Gofka, P. (2016), Greek Roma in higher education: A qualitative investigation of educational success. Londres, Phd thesis, King’s College.

Lahire, B. (1997), Sucesso escolar nos meios populares: as razões do improvável. São Paulo, Ática.

Machado, F. L. & Costa, A. F. (1998), “Processos de uma modernidade inacabada. Mudanças estruturais e mobilidade social”. In: Viegas J. M. L. & Costa, A. F. (eds.), Portugal: que modernidade? Oeiras, Celta Editora, pp. 17-44.

Madaria, B. de & Vila, L. E. (2020), “Segregaciones escolares y desigualdad de oportunidades educativas del alumnado extranjero en València”. Reice, 18 (4): 269-299.

Magano, O. (2010), Tracejar vidas normais. Estudo qualitativo sobre a integração social de indivíduos de origem cigana na sociedade portuguesa. Lisboa, tese de doutoramento em Sociologia, Universidade Aberta.

Magano, O. & Mendes, M. M. (2014), “Ciganos e políticas sociais em Portugal”. Sociologia, n. temático: Ciganos na Península Ibérica, 15-35, Universidade do Porto.

Magano, O., & Mendes, M. M. (2016), “Constrangimentos e oportunidades para a continuidade e sucesso das pessoas ciganas”. Configurações, 18: 8-26.

Marcu, S. (2019), “Mobility as a learning tool: educational experiences among Eastern European Roma undergraduates in the European Union”. Race Ethnicity and Education, 23 (6): 858-874.

Maroy, C. (1997), “A análise qualitativa de entrevistas”. In: Albarello, L. et al., Práticas e métodos de investigação em ciências sociais. Lisboa, Gradiva, pp. 117-155.

Mendes, M. M. (2007), Representações face à discriminação: ciganos e imigrantes russos e ucranianos na área metropolitana de Lisboa. Lisboa, tese de doutoramento em Ciências Sociais, Universidade de Lisboa.

Mendes, M. M.; Magano, O. & Candeias, P. (2014), Estudo nacional sobre as comunidades ciganas. Estudos Obcig, 1. Lisboa, Alto Comissariado para as Migrações (ACM, IP).

Mendes, M. M.; Magano, O. & Costa, A. R. (2020), “Ciganos portugueses. Escola e mudança social”. Sociologia, Problemas e Práticas, 93: 109-126.

Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Econômico [OCDE] (2019). Estudos Económicos da ocde Portugal.

Parra, I.; Álvarez-Roldan, A. & Gamella, J. F. (2017), “Un conflicto silenciado: procesos de segregación, retraso curricular y abandono escolar de los adolescentes gitanos”. Revista de Paz y Conflitos, 10 (1): 35-60.

Pasca, E. M. (2014), “Integration of the Roma population in and through Education, European educational experiences”. Procedia: Social and Behavioral Sciences, 142: 512-517. Pordata, Estatísticas sobre Portugal e Europa, https://www.pordata.pt/.

Santos, S. A. (2013), O rendimento social de inserção e os beneficiários ciganos: o caso do concelho de Faro. Faro, dissertação de mestrado, Universidade do Algarve.

Seabra, T. & Mateus, S. (2003), “Os descendentes de imigrantes na escola portuguesa: contingente, localização e resultados”. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación. 10 (8): 820-833.

Seabra, T. (coord.); Roldão, C.; Mateus, S. & Albuquerque, A. (2016), Caminhos escolares de jovens africanos (Palop) que acedem ao ensino superior. Lisboa, acm.

Velho, G. (1999), “Projecto, emoção e orientação em sociedades complexas”. In: Velho, G. (ed.). Individualismo e cultura: notas para uma antropologia da sociedade contemporânea. Rio de Janeiro, Zahar Editor, pp. 15-37.

Published

2022-12-28

Issue

Section

Articles

How to Cite

Mendes, M. M., Magano, O. ., Pinheiro, S., & Mourão, S. (2022). Young Ciganos in secondary education in Portugal: key factors for continuity and school success. Tempo Social, 34(3), 403-426. https://doi.org/10.11606/0103-2070.ts.2022.196230