Cinema: image and interpretation

Authors

  • Paulo Roberto Arruda de Menezes Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas

DOI:

https://doi.org/10.1590/ts.v8i2.86299

Keywords:

Cinema, Time, Space, Memory, Past, Present, Signification

Abstract

This paper discusses images of the cinema and the possibility of their interpretation as they appear related with the illusion of photography which re-present things and persons. Cinema images are an intricate articulation of times and spaces what makes memory appears unlike a mere succession of events. On the contrary, memory that images show us deals with the past in the flow of the present moments, which makes that past a dynamic reality that assumes renewed significations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Paulo Roberto Arruda de Menezes, Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas

    Professor do Departamento de Sociologia da Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo (FFLCH-USP).

References

ANDERSON & RICHIE. (1982) The japanese film. Princeton, New Jersey, 1982.

BACHELARD, Gaston. (1988) A dialética da duração. São Paulo, Ed. Ática.

BARTHES, Roland. (1984) A câmara clara. Rio de Janeiro, Ed. Nova Fronteira.

BAZIN, André. (1985) Qu’est-ce que le cinéma? Paris, Ed. du Cerf.

BENJAMIN, Walter. (1986a) A imagem de Proust. In: Obras escolhidas I. São Paulo, Brasiliense. p. 36-49.

BENJAMIN, Walter. (1986b) A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. In: Obras escolhidas I. São Paulo, Brasiliense. p. 165-196.

BRUNI, José Carlos (1991) Tempo e trabalho intelectual. Tempo Social, São Paulo, 3(1-2): 155-168.

DELEUZE, Gilles. (1985) L’Image-temps. Paris, Éditions de Minuit.

EISENSTEIN, Serguéi M. (1983) Vários. In: XAVIER, Ismail (org.). A experiência do cinema. Rio de Janeiro, Graal. p. 187-243)

FERRO, M. (1970) Cinéma et histoire. Paris, Denöel/Gonthier.

FERRO, M. (1984) Film et histoire. Paris, Édition de L’École des Hautes Études en Sciences Sociales.

FREUND, Gisele. (1976) La fotografia como documento social. Barcelona, Ed. Gustavo Gili.

GOLDMANN, Annie. (1985) L’Errance dans le cinéma contemporain. Paris, Henri Veyrier.

GOMBRICH, E. H. (1986) Arte e ilusão. São Paulo, Martins Fontes.

GROSS, Sabine. (1992) Film real time, life time, media time. (mimeo).

GUBERN, R. (1982) História del cine. Barcelona, Ed. Lumen.

HELLER, Agnés. (1977) Sociologia de la vida cotidiana. Barcelona, Ed. Península.

HOSOKAWA, S. (1994) Por um bom viajante nostálgico. Imagens, Campinas, 2: 96-103, agosto.

JANKÉLÉVITCH, V. (1974) L’Irreversible et la nostalgie. Paris, Flammarion.

JAUBERT, Alain (1986) Le Comissariat aux archives – les photos qui falsifient l’Histoire. Paris, Éditions Bernard Barrault.

KOLKER, R. P. (1983) The altering eye. New York, Oxford University Press.

KRISTEVA, Júlia. (1989) Sol negro – depressão e melancolia. Rio de Janeiro, Ed. Rocco.

MARTIN, Michel. (1990) A linguagem cinematográfica. São Paulo, Ed. Brasiliense.

MARX, K. Textos 3. Ed. Sociais, s/d.

MERLEAU-PONTY, Maurice. (1983) O cinema e a nova psicologia. In: XAVIER, Ismail (org.). A experiência do cinema. Rio de Janeiro, Graal. p. 103-117.

MORIN, Edgar. (1985) Le cinéma ou l’homme imaginaire. Paris, Les Éditions du Minuit.

NIETZSCHE, Friedrich. (1971) Par-delà bien et mal. Textos e variantes organizados por Giorgio Colli e Mazzino Montinari. Trad. De Cornélius Heim. (DPF – Des préjugés des philosophes). Paris, Éditions Gallimard.

NIETZSCHE, Friedrich. (1978) Fragments posthumes. Automne 1885 – automne 1887. Paris, Gallimard.

NIETZSCHE, Friedrich. (1982) Le gai savoir. Textos e variantes organizados por Giorgio Colli e Mazzino Montinari. Trad. de Pierre Klossowski. (P – préface à la deuxième édition; V – variante). Paris, Éditions Gallimard.

ORWELL, George. (1975) A revolução dos bichos. São Paulo, Edibolso.

PONTALIS, J. B. (1977) Entre le rêve et la douleur. Paris, Gallimard.

ROBINSON, D. (1980) Panorama du cinéma mondial. Paris, Denöel/Gonthier.

SIMMEL, Georg. (1983) Simmel. Coleção Grandes Cientistas Sociais. São Paulo, Ed. Ática.

SONTAG, Susan. (1981) Ensaios sobre fotografia. São Paulo, Ed. Arbor.

SORLIN, Pierre. (1977) Sociologie du cinéma. Paris, Aubier.

TARKOVSKI, Andrei. (1990) Esculpir o tempo. São Paulo, Ed. Martins Fontes.

VIRILIO, P. (1993) Guerra e cinema. São Paulo, Ed. Página Aberta.

VOGEL, Amos. (1974) Film as a subversive Art. New York, Randon House.

XAVIER, Ismail (org). (1983) A experiência do cinema. Rio de Janeiro, Embrafilme/Graal.

XAVIER, Ismail (org). (1984) O discurso cinematográfico, a opacidade e a transparência. São Paulo, Ed. Paz e Terra.

XAVIER, Ismail (org). (1988) Cinema: revelação e engano. In: NOVAES, Adauto (org.). O olhar. São Paulo, Companhia das Letras. p. 367-383.

Published

1996-06-30

Issue

Section

Articles

How to Cite

Menezes, P. R. A. de. (1996). Cinema: image and interpretation. Tempo Social, 8(2), 83-104. https://doi.org/10.1590/ts.v8i2.86299