Museu Paulista: from the Theater of Memory to Laboratory Museum - Brazil’s Independence

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/1982-02672022v30d1e42

Keywords:

Museu Paulista, Brazil’s Independence, Visual culture, Memory policies

Abstract

Afonso Taunay’s museological project for the Museu Paulista, belonging to the University of São Paulo since 1963, consecrated this historical museum’s exobit design to Brazil’s Independence in 1922, elaborating a civic contract between the museum and this national celebration. When Ulpiano Bezerra de Meneses became director of the Museum in 1989, the institution underwent a change in direction with the creation of guidelines that would
reorient its character, based on the critical reassessment of its collection (material and visual), and of the monument-building itself which houses the museum. This article points out some changes in the understanding of the institution, based on the qualification of its phases prior to Bezerra de Meneses. Besides, Ulpiano de Meneses’ guiding assumptions—in his effort to convert the Museum from a “theatre of memory” into a “laboratory of history”—unfold in the restauration
and reinauguration of the museum in 2022, and in the reformulations of ways to approach the masterpiece “Independência ou Morte!” by Pedro Américo.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Iara Lis Schiavinatto, Universidade Estadual de Campinas

    Professora associada do Instituto de Artes da Universidade Estadual de Campinas (Unicamp) e pesquisadora do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq). E-mail: iaralis@uol.com.br

  • Carlos Lima Junior, Universidade Estadual de Campinas

    Doutor em estética e história da arte pelo Museu de Arte Contemporânea da Universidade de São Paulo (MAC-USP). Pós-doutorando no Instituto de Filosofia e Ciências Humanas da Universidade Estadual de Campinas com fomento da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo
    [processo 21/09614-8]. E-mail: crlslimajr@gmail.com.

References

LIVROS, ARTIGOS E TESES

ALVES, Ana Maria de Alencar. O Ipiranga apropriado: ciência, política e poder: o Museu

Paulista (1893-1922). São Paulo: Humanitas, 2001.

ANHEZINI, Karina. Um metódico à brasileira: a história da historiografia de Afonso de Taunay

(1911-1939). São Paulo: Editora Unesp, 2011.

ASSMANN, Aleida. Espaços da recordação: formas e transformações da memória cultural.

Campinas: Editora da Unicamp, 2011.

AVOLESE, Claudia Valladão de Mattos. Independência ou Morte, de Pedro Américo: entre a

materialidade da obra e a imagem em construção. In: PICCOLI, Valéria; PITTA, Fernanda.

Coleções em diálogo: Museu Paulista e Pinacoteca de São Paulo. São Paulo: Pinacoteca do

Estado de São Paulo, 2016. p. 81-91.

BANN, Stephen. As invenções da história: ensaios sobre a representação do passado. Bauru:

Editora Unesp, 1994.

BARBUY, Heloisa; CARVALHO, Vania Carneiro de. Imagens e impressões: caleidoscópio de

significados. In: WITTER, José Sebastião (dir.). Museu Paulista: um monumento no Ipiranga.

São Paulo: Fiesp, 1997. p. 302-343.

BORREGO, Maria Aparecida de Menezes. Perspetivas sobre a representação das monções no

Museu Paulista e no Museu Republicano de Itu. Midas, [s. l.], v. 10, 2019.

BOSI, Ecléa. Memória e sociedade: lembrança de velhos. São Paulo: SP.TA Editor, 1979.

BREFE, Ana Claudia Fonseca. O Museu Paulista: Affonso de Taunay e a memória nacional

(1917-1945). São Paulo: Editora Unesp, 2005.

CARVALHO, Vania Carneiro de; MARINS, Paulo César Garcez; LIMA, Solange Ferraz de.

Curadoria em museus de história. Anais do Museu Paulista, São Paulo, v. 29, p. 1-24, 2021.

DOI: 10.1590/1982-02672021v29e40.

CHALHOUB, Sidney; SILVA, Fernando Teixeira da. Sujeitos no imaginário acadêmico: escravos

e trabalhadores na historiografia brasileira desde os anos 1980. Cadernos AEL, Campinas,

n. 26, 2009.

CHIARELLI, Tadeu. Anotações sobre arte e história no Museu Paulista. In: FABRIS, Annateresa

(org.). Arte & política: algumas possibilidades de leitura. Belo Horizonte: C/ Arte, 1998. p. 21-46.

CHRISTO, Maraliz de Castro Vieira. Bandeirantes na contramão da história: um estudo

iconográfico. Projeto História, São Paulo, v. 23, p. 307-335, 2002. Disponível em: https://bit.ly/34G3Y6F. Acesso em: 9 abr. 2022.

COLI, Jorge. A pintura e o olhar sobre si: Victor Meirelles e a invenção de uma história visual

no século XIX Brasileiro. In: FreItas, Marcos Cezar (org.). Historiografia brasileira em

perspectiva. São Paulo: Contexto, 1998. p. 375-404.

DIAS, Elaine. Os retratos de d. Pedro I e d. João VI no acervo do Museu Paulista. In: VALLE,

Arthur; DAZZI, Camila; PORTELLA, Isabel. Oitocentos: intercâmbios culturais entre Brasil e

Portugal. Rio de Janeiro: Seropédica, 2013. t. III. p. 177- 188.

FÉLIX, Rogério Ricciluca Matiello; RIZZUTTO, Márcia de Almeida. Aplicações da arqueometria

no mobiliário de São Paulo do século XVIII: análises indiciárias e contextualização histórica.

Anais do Museu Paulista, São Paulo, v. 27, p. 1-44, 2019. DOI: 10.1590/198202672019v27e10d1.

FILIPPI, Patrícia de; LIMA, Solange Ferraz de; CARVALHO, Vânia Carneiro de. Como tratar

coleções de fotografias. São Paulo: Arquivo do Estado de São Paulo, 2002.

FLEMING, Maria Isabel D’Agostino; FLORENZANO, Maria Beatriz Borba. Trajetória e

perspectivas do Museu de Arqueologia e Etnologia da USP (1964-2011). Estudos Avançados, São Paulo, v. 25, n. 73, 217-228, 2011. DOI: 10.1590/S0103-40142011000300024.

GONTIJO, Rebeca. O “cruzado da inteligência”: Capistrano de Abreu, memória e biografia.

Anos 90, Porto Alegre, v. 14, n. 26, p. 41-76, 2007.

HARTOG, François. Regimes de historicidade: presentismo e experiências do tempo. Belo

Horizonte: Autêntica, 2013.

HEYMANN, Luciana Quillet; LACERDA, Aline Lopes de. Entrevista com Ulpiano Toledo Bezerra

de Meneses. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 24, n. 48, 2011.

HICKS, Dan. The material-cultural turn: event and effect. In: HICKS, Dan; BEAUDRY, Mary (ed.).

The Oxford handbook of material culture studies. Oxford: Oxford University, 2010. p. 25-98.

LE GOFF, Jacques. Memória. In: Enciclopedia Einaudi, v. 1: memória: história. Lisboa: Imprensa

Nacional, 1984. p. 11-50.

LIMA, Solange Ferraz de; CARVALHO, Vânia Carneiro de. Cultura visual e curadoria em museus

de História. Estudos Ibero-Americanos, Porto Alegre, v. 31, n. 2, p. 53-77, 2005.

LIMA, Solange Ferraz de; CARVALHO, Vania Carneiro de. Fotografias: usos sociais e

historiográficos. In: LUCA, Tania Regina de; PINSKY, Carla Bassanezi (org.). O historiador e

suas fontes. São Paulo: Contexto, 2013. p. 29-60.

LIMA, Solange Ferraz de; CARVALHO, Vânia Carneiro de. São Paulo Antigo, uma encomenda

da modernidade: as fotografias de Militão nas pinturas do Museu Paulista. Anais do Museu

Paulista, São Paulo, v. 1, 1993. DOI: 10.1590/S0101-47141993000100012.

LIMA, Solange Ferraz de. Museus e fotografia. In: SCHIAVINATTO, Iara Lis; MENESES, Patrícia

(org.). A imagem como experimento: debates contemporâneos sobre o olhar. Vitória: Milfontes, 2020. p. 21-34.

LIMA JUNIOR, Carlos; NERY, Pedro. From the “Paulista peasant” to the “Independence men”:

interpretations under dispute over the national past in the Hall of Honor of Museu Paulista.

Anais do Museu Paulista, São Paulo, v. 27, p. 1-47, 2019. DOI: 10.1590/1982-02672019v27e22d2.

LIMA JUNIOR, Carlos. Um artista às margens do Ipiranga: Oscar Pereira da Silva, o Museu

Paulista e a reelaboração do passado nacional. 2015. Dissertação (Mestrado em Estudos

Brasileiros) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2015.

MAGALHÃES, Aline Montenegro; BEZERRA, Rafael Zamorano. 90 anos do Museu Histórico

Nacional em debate (1922-2012). Rio de Janeiro: Museu Histórico Nacional, 2014.

MAGALHÃES, Aline Montenegro. Culto da saudade na casa do Brasil: Gustavo Barroso e o

Museu Histórico Nacional (1922-1959). Fortaleza: Museu do Ceará, 2006.

MAKINO, Miyoko et al. O Serviço de documentação textual e iconografia do Museu

Paulista. Anais do Museu Paulista, São Paulo, v. 10, n. 1, p. 259-304, 2003. DOI: 10.1590/

S0101-47142003000100014.

MARINS, Paulo César Garcez. Imagens recriam a história. São Paulo: Museu Paulista da USP,

a.

MARINS, Paulo Cesar Garcez. Introduction. Anais do Museu Paulista, São Paulo, v. 27, p. 1-11,

DOI: 10.1590/1982-02672019v27e28introd2.

MARINS, Paulo Cesar Garcez. Nas matas com pose de reis: a representação de bandeirantes e

a tradição da retratística monárquica europeia. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, São

Paulo, v. 44, p. 77-104, 2007b. DOI: 10.11606/issn.2316-901X.v0i44p77-104.

MARINS, Paulo Cesar Garcez. Um personagem por sua roupa: o gibão como representação do

bandeirante paulista. Tempo, Niterói, v. 26, n. 2, 2020. DOI: 10.1590/TEM-1980-542X2020v260207.

MATTOS, Claudia Valladão de. Da palavra à imagem: sobre o programa decorativo de Affonso

Taunay para o Museu Paulista. Anais do Museu Paulista, São Paulo, v. 6, n. 1, p. 123-145, 1999.

DOI: 10.1590/S0101-47141999000100006.

MELLO, Evaldo Cabral de. A outra Independência: o federalismo pernambucano de 1817 a

São Paulo: Editora 34, 2004.

MELLO, Pedro Américo de Figueiredo. O brado do Ipiranga ou a Proclamação da Independência do Brasil. In: OLIVEIRA, Cecília Helena de Salles; MATTOS, Cláudia Valladão de. O Brado do Ipiranga. São Paulo: Edusp, 1999.

MENESES, Ulpiano Bezerra de. A cultura material no estudo das sociedades antigas. Revista

Brasileira de História, São Paulo, n. 115, 1983. DOI: 10.11606/issn.2316-9141.v0i115p103-117.

MENESES, Ulpiano Toledo Bezerra de. A história, cativa da memória? Para um mapeamento

da memória no campo das ciências sociais. Revista Do Instituto De Estudos Brasileiros, São

Paulo, v. 34, p. 9-23, 1992a. DOI: 10.11606/issn.2316-901X.v0i34p9-23.

MENESES, Ulpiano Toledo Bezerra de. Apresentação da nova série. Anais do Museu Paulista,

São Paulo, v. 1, p. 5-6, 1993a. DOI: 10.1590/S0101-47141993000100001.

MENESES, Ulpiano Toledo Bezerra de. A problemática da identidade cultural nos museus: de

objetivo (de ação) a objeto (de conhecimento). Anais do Museu Paulista, São Paulo, v. 1,

p. 207-222, 1993b. DOI: 10.1590/S0101-47141993000100014.

MENESES, Ulpiano Toledo Bezerra de. Do teatro da memória ao laboratório da História: a

exposição museológica e o conhecimento histórico. Anais do Museu Paulista, São Paulo, v. 2,

n. 1, p. 9-42, 1994. DOI: 10.1590/S0101-47141994000100002.

MENESES, Ulpiano Toledo Bezerra de. Fontes visuais, cultura visual, história visual: balanço

provisório, propostas cautelares. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 23, n. 45, p. 11-

, 2003. DOI: 10.1590/S0102-01882003000100002.

MENESES, Ulpiano Toledo Bezerra de. O museu e o problema do conhecimento. In: ANAIS

DO I SEMINÁRIO SOBRE MUSEUS-CASA, n. 1, agosto de 1995, Rio de Janeiro. Anais […]. Rio

de Janeiro: Fundação Casa de Rui Barbosa, 1997. p. 17-48.

MENESES, Ulpiano Toledo Bezerra de. O museu e a questão do conhecimento. In: GUIMARÃES, Manoel Luiz Salgado; RAMOS, Francisco Régis Lopes (org.). Futuro do pretérito: escrita da história e história do museu. Fortaleza: Instituto Frei Tito de Alencar, 2010. p. 13-33.

MENESES, Ulpiano Toledo Bezerra de. Para que serve um museu histórico? In: Como explorar

um museu histórico. São Paulo: Museu Paulista da USP, 1992b. p. 3-6.

MENESES, Ulpiano Toledo Bezerra de. Pintura histórica: documento histórico? In: Como

explorar um museu histórico. São Paulo: Museu Paulista da USP, 1992c. p. 22-24.

MENESES, Ulpiano Toledo Bezerra de. Plano Diretor 1990-1995. São Paulo, Museu Paulista

da USP, 1999.

MORESCHI, Bruno Seravali. Olhares mediados: aproximações empíricas e emancipadas em

museus. 2019. Tese (Doutorado em Artes) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2019.

MORESCHI, Bruno Seravali. O Museu Paulista está fechado para obras: revisões críticas e

colaborativas da pintura Independência ou Morte, de Pedro Américo, 2021. No prelo.

NASCIMENTO, Ana Paula; BORREGO, Maria Aparecida de Menezes (dir.). Museu Paulista and

the memories of the narratives of Aimé-Adrien Taunay e Hercule Florence. São Paulo: Museu

Paulista da USP, 2021.

NERY, Pedro. Acervo em movimento: uma coleção de arte para São Paulo. In: PICCOLI, Valéria;

PITTA, Fernanda (dir.). Coleções em diálogo: Museu Paulista e Pinacoteca do Estado. São Paulo: Pinacoteca do Estado de São Paulo. Catálogo de exposição, 2016. p. 59-80.

OLIVEIRA, Cecília Helena de Salles. Delimitação do lugar do grito: propostas e contradições.

In: WITTER, José Sebastião (dir.). Museu Paulista: um monumento no Ipiranga: história de um

edifício centenário e de sua recuperação. São Paulo: Fiesp, 1997. p. 213-225.

OLIVEIRA, Cecília Helena de Salles; MATTOS, Claudia Valladão de. O brado do Ipiranga. São

Paulo: Edusp, 1999.

OLIVEIRA, Cecília Helena de Salles. O espetáculo do Ypiranga: mediações entre memória e

história. 1999. Tese (Livre Docência) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 1999.

PAOLI, Maria Célia; SÁDER; Eder; TELLES, Vera da Silva. Pensando a classe operária: os

trabalhadores sujeitos ao imaginário acadêmico (notas de uma pesquisa). Revista Brasileira

de História, São Paulo, v. 6, p. 129-149, 1983.

PITTA, Fernanda Mendonça. Os pincéis escrevem a história no “Teatro da memória”: o trabalho artístico, intelectual e político de Benedito Calixto nas encomendas de retratos históricos do Museu Paulista (1900-1906). São Paulo: Pró-Reitoria de Pesquisa e Extensão da Universidade de São Paulo (USP), 2014. Relatório de Pós-Doutorado.

PRIMO, Judite. O social como objeto da museologia. Cadernos de Museologia, Lisboa, v. 47,

n. 3, 2014. DOI: 10.36572/csm.2014.vol.47.01.

SANTIAGO JÚNIOR, Francisco das Chagas Fernandes. A virada e a imagem: história teórica

do pictorial/iconic/visual turn e suas implicações para as humanidades. Anais do Museu

Paulista, São Paulo, v. 27, p. 1-51, 2019. DOI: 10.1590/1982-02672019v27e08.

SCHIAVINATTO, Iara Lis. Between decontextualization and recontextualization: on the

presence of Hercule Florence at the Museu Paulista by Afonso Taunay. In: BORREGO, Maria

Aparecida de Menezes (dir.). Museu Paulista and Hercule Florence, São Paulo: Museu Paulista

da USP, 2021. p. 525-548. Disponível em: https://bit.ly/3jmcWzt. Acesso em: 24 jan. 2022.

SCHIAVINATTO, Iara Lis; COSTA, Eduardo Augusto (dir.). Cultura visual e história. São Paulo:

Alameda, 2016.

SILVA, Tathianni Cristini da. O Museu Paulista de Mário Neme (1960-1973). Anais do Museu

Paulista, São Paulo, v. 28, p. 1-30, 2020. DOI: 10.1590/1982-02672020v28e22.

STARN, Randolph. A historian’s brief guide to the new museum studies. The American

Historical Review, v. 110, n. 1, p. 68-98, 2005.

SUANO, Marlene. O que é museu. São Paulo: Brasiliense, 1986.

TAUNAY, Afonso d’Escragnolle. Grandes vultos da Independência brasileira. São Paulo:

Cayeiras, 1922.

TAUNAY, Affonso d’Escragnolle. Guia da secção histórica do Museu Paulista. São Paulo:

Imprensa Official do Estado, 1937.

VIEIRA, Leonardo da Silva. Apontamentos acerca da política de aquisição de acervo no Museu

Paulista (1990-2015). 2018. Dissertação (Mestrado em Museologia) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2018.

VIEIRA, Leonardo da Silva. A aquisição de acervo no Museu Paulista (1990-2015). Anais do

Museu Paulista, São Paulo, v. 28, p. 1-45, 2020. DOI: 10.1590/1982-02672020v28e21.

Published

2022-12-14

Issue

Section

Museus/Dossiê - 1822-2022: museus e memória da nação

Funding data

How to Cite

SCHIAVINATTO, Iara Lis; LIMA JUNIOR, Carlos. Museu Paulista: from the Theater of Memory to Laboratory Museum - Brazil’s Independence. Anais do Museu Paulista: História e Cultura Material, São Paulo, v. 30, p. 1–29, 2022. DOI: 10.1590/1982-02672022v30d1e42. Disponível em: https://www.periodicos.usp.br/anaismp/article/view/195826.. Acesso em: 17 may. 2024.