“Clear as the sky, dark like Luembe’s water”: trajectories, uses and meanings of the glass beads between the peoples of the West-Central Africa (Lunda, 1884-1888)
DOI:
https://doi.org/10.1590/1982-02672017v25n02d03Keywords:
Glass Beads, Henrique de Carvalho, West-Central África, Material culture, Travel writingsAbstract
This article aims to explore the polysemy of glass beads between African Central Western societies described by the Portuguese expeditionary Henrique Augusto Dias de Carvalho in his incursion through the Lunda’s region (West Central-Africa) in the late nineteenth century. Through the narratives of African populations and aspects of their material culture recorded by the European traveler, we intend to discuss the multiple social uses, cultural, political and economic factors that calls glass beads had reached between local groups, relativizing, in turn, certain interpretations which had conceived such items as mere “trinkets” requested by the central African people. Recognized as one of the essential items by figures such as expeditionaries, merchants and missionaries who aimed to visit other African territories, the glass beads allow us to understand the different forms of insertion of these objects in the daily life of African Central Western populations. From this analysis key that focuses on understanding the phenomena of appropriation and reinterpretation of European goods, specifically the glass beads, in the social universe of the local population, this article aims to highlight the potential of the material culture studies to further understanding of the interactions established between Europeans and Africans in the late nineteenth century.Downloads
Download data is not yet available.
Downloads
Published
2017-08-01
Issue
Section
Material Culture Studies/Dossier
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
How to Cite
ALMEIDA, Márcia Cristina Pacito Fonseca. “Clear as the sky, dark like Luembe’s water”: trajectories, uses and meanings of the glass beads between the peoples of the West-Central Africa (Lunda, 1884-1888). Anais do Museu Paulista: História e Cultura Material, São Paulo, v. 25, n. 2, p. 55–82, 2017. DOI: 10.1590/1982-02672017v25n02d03. Disponível em: https://www.periodicos.usp.br/anaismp/article/view/139690.. Acesso em: 19 may. 2024.