Science museums and their visitors in the beginning of the 21st century: longitudinal study of the spontaneous visitation to five institutions in the municipality of Rio de Janeiro, Brasiltion of five institutions in the city of Rio de Janeiro

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/1982-02672021v30e3

Keywords:

Audience study, Science museum, Spontaneous visitor, Longitudinal study

Abstract

Science museums and their visitors is a longitudinal study carried out by the Observatory of Museums and Science and Technology Centers (OMCC&T) aiming to monitor the spontaneous visitation profile and public opinion in five science museums, located in the municipality of Rio of January. The quadrennial survey is carried out with unscheduled visitors, over 15 years old, by using a self-applied questionnaire,  with 28 objective questions about the visitor’s profile, background and circumstances of the visit, opinion, and their cultural habits. The data related to  the 8,706 respondents from the four  stages of the survey, carried out in 2005, 2009, 2013 and 2017, were treated statistically and showed patterns and changes in the profile and  the public’s view of the visit to these institutions. Note the referral from other visitors and social media as an important means of disseminating information about museums. The study  pointed to the satisfaction of visitors in all museums, combined with the desire of returning for a new visit in  the following 12 months. Also stand out: the increasing female presence throughout the stages, the increase in self-declaration of black ethnicity, the successive drop in declared household income, and the increase in unemployed visitors. However, the portion of the population that most frequents museums is the one with higher education and income, indicating that social exclusion remains  a problem that must be permanently studied and debated, for the democratization of culture.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Sonia Mano, Casa de Oswaldo Cruz

    Doutora em ciências pelo Instituto Oswaldo Cruz (IOC/Fiocruz). Docente do Mestrado em Divulgação da Ciência, Tecnologia e Saúde da Casa de Oswaldo Cruz (COC/Fiocruz). Pesquisadora do Núcleo de Estudos de Público e Avaliação em Museus (Museu da Vida/COC/ Fundação Oswaldo Cruz) e do Observatório de Museus e Centros de Ciência & Tecnologia (OMCC&T). E-mail: sonia.mano@fiocruz.br

  • Sibele Cazelli, Museu de Astronomia e Ciências Afins

    Doutora em educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio). Pesquisadora da Coordenação de Educação e Popularização da Ciência (Museu de Astronomia e Ciências Afins/MCTI) e do Observatório de Museus e Centros de Ciência & Tecnologia (OMCC&T). E-mail: sibele@mast.br

  • Mônica Santos Dahmouche , Fundação Centro de Ciências e Educação Superior à Distância do Estado do Rio de Janeiro

    Doutora em física pela Universidade de São Paulo (USP), com ênfase em Física Atômica. Professora da Fundação Centro de Ciências e Educação Superior à Distância do Estado do Rio de Janeiro (Cecierj). Diretora científica do Museu Ciência e Vida. Docente do Mestrado  em Divulgação da Ciência, Tecnologia e Saúde da Casa de Oswaldo Cruz (COC/ Fiocruz). Pesquisadora do Observatório de Museus e Centros de Ciência & Tecnologia (OMCC&T). E-mail: monicacecierj@gmail.com

  • Andréa Fernandes Costa, Universidade Federal do Rio de Janeiro. Departamento de Estudos e Processos Museológicos da Escola de Museologia

    Doutora em educação pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (Unirio). Educadora na Seção de Assistência ao Ensino do Museu Nacional (MN- -UFRJ). Docente no Departamento de Estudos e Processos Museológicos da Escola de Museologia da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (Unirio). Pesquisadora do Observatório de Museus e Centros de Ciência & Tecnologia (OMCC&T). E-mail: andrea@mn.ufrj.br

  • José Sergio Damico, Núcleo de Estudos de Público e Avaliação em Museus

    Mestre em saúde pública pela Escola Nacional de Saúde Pública Sérgio Arouca (ENSP/Fiocruz). Pesquisador do Núcleo de Estudos de Público e Avaliação em Museus (Museu da Vida/ COC/Fiocruz). Pesquisador do Observatório de Museus e Centros de Ciência & Tecnologia (OMCC&T). E-mail: sergiodamico27@gmail.com

References

ALMEIDA, Adriana Mortara. Estudos de público: a avaliação de exposição como instrumento para compreender um processo de comunicação. Revista do Museu de Arqueologia e Etnologia, São Paulo, v. 5, p. 325-334, 1995. Disponível em: https://bit.ly/30t3R1B. Acesso em: 8 out. 2020.

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE CENTROS E MUSEUS DE CIÊNCIA. Centros e museus de ciências do Brasil 2005. Rio de Janeiro: ABCMC, 2005.

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE CENTROS E MUSEUS DE CIÊNCIA. Centros e museus de ciência do Brasil 2009. Rio de Janeiro: ABCMC, 2009.

BIALOGORSKI, Mirta; RECA, María Marta (comp.). Museos y visitantes: ensayos sobre estudios de público en Argentina. Buenos Aires: Icom Argentina, 2017. Disponível em: https://bit.ly/3BMmWJY. Acesso em: 10 set. 2020.

BOURDIEU, Pierre; DARBEL, Alain. L’amour de l’art, les musées d’art européens et leur public. Paris: Éditions de Minuit, 1969.

BRASIL. Ministério da Ciência e Tecnologia. Percepção pública da ciência e tecnologia no Brasil: resultados da enquete de 2010. Brasília, DF: Ministério da Ciência e Tecnologia, 2010. Disponível em: https://bit.ly/2YNGCP1. Acesso em: 26 mar. 2021.

CARVALHO, Rosane Maria Rocha de. As pesquisas de público no Museu Histórico Nacional. Anais do Museu Histórico Nacional, Rio de Janeiro, v. 34, p. 395-412, 2002. Disponível em: https://bit.ly/3lG5q4j. Acesso em: 17 mar. 2021.

CARVALHO, Rosane Maria Rocha de. Museu da República’s Visitor Study. In: ANNUAL CONFERENCE CECA/ICOM, 1997, Rio de Janeiro. Proceedings […]. Rio de Janeiro: Fundação Casa de Rui Barbosa, 1998. p. 68-69. Disponível em: https://bit.ly/3j4VM9P. Acesso em: 15 mar. 2021.

CAZELLI, Sibele; COIMBRA, Carlos Alberto Quadros; GOMES, Isabel Lourenço; VALENTE, Maria Esther Alvarez. Inclusão social e a audiência estimulada em um museu de ciência. Museologia & Interdisciplinaridade, Brasília, DF, v. 4, n. 7, p. 203-223, 2015. Disponível em: https://bit.ly/3AJjMFc. Acesso em: 1 mar. 2021.

CAZELLI, Sibele; FALCÃO, Douglas; VALENTE, Maria Esther. Visita estimulada e empoderamento: por um museu menos excludente. Caderno Virtual de Turismo, Rio de Janeiro, v. 18, n. 1, p. 66-84, 2018. Disponível em: https://bit.ly/2YMV61B. Acesso em: 16 set. 2020.

CAZELLI, Sibele et al. Do observatório de museus e centros culturais ao observatório de museus e centros de ciência e tecnologia: caminhos percorridos. In: COSTA, Andréa Fernandes et al. (org.). A colaboração entre museus: ações educativas, pesquisa e produção de conhecimento. Rio de Janeiro: Museus Castro Maya, 2019. p. 43-61. Disponível em: https://bit.ly/2WT1aoA. Acesso em: 14 set. 2020.

CENTRO DE GESTÃO E ESTUDOS ESTRATÉGICOS. A ciência e a tecnologia no olhar dos brasileiros: percepção pública da C&T no Brasil: 2015. Brasília, DF: CGEE, 2017. Disponível em: https://bit.ly/2YSuMmo. Acesso em: 15 out. 2020.

CENTRO DE GESTÃO E ESTUDOS ESTRATÉGICOS. Percepção pública da C&T no Brasil – 2019: resumo executivo. Brasília, DF: CGEE, 2019. Disponível em: https://bit.ly/2YSNmLL. Acesso em: 5 out. 2020.

COGAN, Andrea. Pesquisa de público no Museu Militar do Comando Militar do Sul: quem são seus visitantes? Mouseion, Canoas, n. 10, 2011. Disponível em: https://bit.ly/3DG34Zj. Acesso em: 15 set. 2020.

COIMBRA, Carlos Alberto Quadros et al. Ampliando audiências: por um museu menos excludente. Diálogos de la Comunicación, [s. l.], n. 88, p. 1-21, 2014. Disponível em: https://bit.ly/3mML3BG. Acesso em: 5 abr. 2021.

COSTA, Andréa, Fernandes et al. Pessoas com deficiência em museus de ciência: perfil e opinião dos visitantes espontâneos. Interfaces Científicas: Humanas e Sociais, Aracaju, v. 9, n. 1, p. 55-72, 2021. DOI: 10.17564/2316-3801.2021v9n1p55-72.

CURY, Marília Xavier. Comunicação e pesquisa de recepção: uma perspectiva teórico metodológica para os museus. História, Ciências, Saúde: Manguinhos, Rio de Janeiro, v. 12, p. 365-380, 2005. Disponível em: https://bit.ly/3j24e9T. Acesso em: 16 set. 2020.

DATAFOLHA. Hábitos culturais dos cariocas: população residente na cidade do Rio de Janeiro com 12 anos ou mais: versão 2. São Paulo: Datafolha, 2013. Disponível em: https://bit.ly 3aO6mxu. Acesso em: 21 out. 2020.

DÉRIOZ, Cécile. Les publics: facteurs d’évolutions? Changements organisationnels dans les musées et les bibliothèques. Lyon: Ecole Nationale Supérieures de Lettres et Sciences humaines, 2008. Disponível em: https://bit.ly/3mW90H2. Acesso em: 22 set. 2020.

FALK, John H.; DIERKING, Lynn D. The museum experience revisited. Walnut Creek: Left Coast, 2013.

GUIMARÃES, Vanessa et al. Observatório de Museus e Centros de Ciência & Tecnologia – OMCC&T. In: CONGRESSO DE LA REDPOP 2017: CONEXIONES, NUEVAS MANERAS DE POPULARIZAR LA CIENCIA, 15., 2017, Buenos Aires. Libro de Memorias […]. La Plata: Universidad Nacional de La Plata, 2018. p. 556-561. Disponível em: https://bit.ly/3BJUSH2. Acesso em: 16 set. 2020.

GUTERRES, Rafael Fraga. Entre o mar e o militar: o visitante do Museu Histórico do Exército e Forte de Copacabana. 2013. Dissertação (Mestrado em Museologia e Patrimônio) – Museu de Astronomia e Ciências Afins, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2013. Disponível em: https://bit.ly/3FK0PWN. Acesso em: 9 out. 2020.

JLEIVA CULTURA & ESPORTE. Seminário Perfil Cultural dos Cariocas. Rio de Janeiro: Jleiva Cultura & Esporte, 2015. Disponível em https://bit.ly/3FmY1Oi. Acesso em: 21 out. 2020.

KÖPTCKE, Luciana Sepúlveda (coord.). Pesquisa perfil-opinião 2009: museus do Rio de Janeiro 2009. Brasília, DF: Fundação Oswaldo Cruz, 2012.

KÖPTCKE, Luciana Sepúlveda; PEREIRA, Marcele Regina Nogueira. Museus e seus arquivos: em busca de fontes para estudar os públicos. História, Ciências, Saúde: Manguinhos, Rio de Janeiro, v. 17, n. 3, p. 809-828, 2010. Disponível em: https://bit.ly/3BUfNac. Acesso em: 17 out. 2020.

KÖPTCKE, Luciana Sepúlveda; CAZELLI, Sibele; LIMA, José Matias de. Museus e seus visitantes: relatório de pesquisa perfil-opinião 2005. Brasília, DF: Gráfica e Editora Brasil, 2008. Disponível em: https://bit.ly/3p50TdF. Acesso em: 18 set. 2020.

LEIVA, João. Cultura nas capitais: como 33 milhões de brasileiros consomem diversão e arte. Organização de João Leiva e Ricardo Meirelles. Rio de Janeiro: 175 Street, 2018. Disponível em: https://bit.ly/2YPxPfQ. Acesso em: 21 out. 2020.

LOPES, Maria Margaret. O Brasil descobre a pesquisa científica: os museus e as ciências naturais no século XIX. São Paulo: Aderaldo & Rothschild; Brasília, DF: Editora UNB, 2009.

LORESECHA, Belén Zuazúa de. Análisis cronológico de la evolución de los estudios de públicos en México y el mundo. Una visión introductoria. In: CASTELLANOS, Leticia Pérez (coord.). Estudios sobre públicos y museos: volumen I: públicos y museos: ¿Qué hemos aprendido? Ciudad de México: Escuela Nacional de Conservación, Restauración y Museografía del Instituto Nacional de Antropología e Historia, 2016. p. 46-74. Disponível em: https://bit.ly/3FL8rsb. Acesso em: 25 out. 2020.

MAIRESSE, François. La notion de public. In: VIEREGG, Hildegard (ed.). Museology and Audience/Museología y El Público de Museos. Munich: Icofom, 2005. p. 7-25. Disponível em: https://bit.ly/3vkCEcQ. Acesso em: 1 abr. 2021.

MANO, Sonia; DAMICO, José Sergio. O que dizem os ausentes: um estudo qualiquantitativo sobre visitas agendadas e não realizadas no Museu da Vida 2002-2011. Rio de Janeiro: Fundação Oswaldo Cruz, 2013. Disponível em: https://bit.ly/3FQgjZc. Acesso em: 17 out. 2020.

MANO, Sonia et al. Museus de ciência e seus visitantes: estudo longitudinal 2005, 2009, 2013. Rio de Janeiro: Fundação Oswaldo Cruz, 2017. Disponível em: https://bit.ly/2YNoDZr. Acesso em: 17 out. 2020.

MARANDINO, Martha et al. A percepção de biodiversidade em visitantes de museus: um estudo no Brasil e na Dinamarca antes da visita. Tempo Brasileiro, Rio de Janeiro, n. 188, p. 97-112, 2012. Disponível em: https://bit.ly/3FNnJwr. Acesso em: 10 out. 2020.

MUÑOZ-ARÉYZAGA, Eréndira. Desarrollo de estudios de públicos de museos en México: una visión introductoria. La Colmena, Toluca, n. 94, p. 67-83, 2017. Disponível em: https://bit.ly /2YyIX0b. Acesso em: 10 out. 2020.

OBSERVATÓRIO DE MUSEUS E CENTROS CULTURAIS. Pesquisa perfil-opinião 2006-2007. São Paulo: OMCC, 2008. Disponível em: https://bit.ly/3Bmvgji. Acesso em: 10 set. 2020.

OBSERVATÓRIO DE MUSEUS E CENTROS CULTURAIS. Pesquisa piloto perfil: opinião 2005: onze museus e seus visitantes: Rio de Janeiro e Niterói. Rio de Janeiro: OMCC, 2006. Disponível em: https://bit.ly/3agiLKb. Acesso em: 10 set. 2020.

OBSERVATÓRIO IBERO-AMERICANO DE MUSEUS. Sistema de coleta de dados de público de museus do Observatório Ibero-americano de Museus. Madri: Universidad Complutense de Madri, jul. 2018. Disponível em: https://bit.ly/3pi0PYv. Acesso em: 05 mar. 2021.

SCHMILCHUK, Graciela. Públicos de museos, agentes de consumo y sujetos de experiencia. Alteridades, Ciudad de México, v. 22, n. 44, p. 23-40, 2012. Disponível em: https://bit.ly /3uMEItO. Acesso em: 2 set. 2020.

SELLI, Paula Hilst. Crianças, museus e formação de público em São Paulo. 2011. Dissertação (Mestrado em Artes) – Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, São Paulo, 2011. Disponível em: https://bit.ly/3ACCaQ5. Acesso em: 29 jan. 2021.

SILVA, Anaelissa Carinne dos Santos; LORENZETTI, Leonir; SILVA, Camila Silveira. Divulgação Científica em um Museu de Ciências: um estudo de público tendo como foco as famílias visitantes. Revista de Ensino de Biologia da Associação Brasileira de Ensino de Biologia, [s. l.], v. 12, n. 1, p. 36-53, 2019. Disponível em: https://bit.ly/3aAvnfi. Acesso em: 17 mar. 2021.

STUDART, Denise Coelho. O público de famílias em museus de ciência. In: Marandino, Martha; Almeida, Adriana Mortara; Valente, Maria Esther (org.). Museu: lugar do público. Rio de Janeiro: Editora Fiocruz, 2009. p. 95-120.

TAVARES, T. T.; CARVALHO, V. C. Perfil socioeconômico dos frequentadores do Centro Cultural do Banco do Brasil. 1999. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Estatística) – Escola Nacional de Ciências Estatísticas-IBGE, Rio de Janeiro, 1999.

WAGENSBERG, Jorge. O museu “total”, uma ferramenta para a mudança social. História, Ciências, Saúde: Manguinhos, Rio de Janeiro, v. 12, p. 309-321, 2005. Disponível em: https://bit.ly/3BDIyIe. Acesso em: 5 out. 2020.

WEST JR., Walter Richard. Cultural interpretation in the 21st century: transformational changes in museum practice. Museum International, [s. l.], v. 71, n. 1-2, p. 48-59, 2019. Disponível em: https://bit.ly/3ahlpPK. Acesso em: 5 out. 2020.

SITES

AUMENTO da escolaridade amplia renda do trabalho. Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada, [s. l.], 7 out. 2013. Disponível em: https://bit.ly/3lGGcCU. Acesso em: 26 jan. 2021.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios. Sistema IBGE de Recuperação Automática, [s. l.], 2021. Disponível em: https://bit.ly/3phI7Qu Acesso em: 26 jan. 2021.

JLEIVA CULTURA & ESPORTE. Cultura nas capitais. JLeiva Cultura & Esporte, São Paulo, 2018. Disponível em: https://bit.ly/3FVrwrJ Acesso em: 17 out. 2020.

Published

2022-03-28

Issue

Section

Museums

How to Cite

MANO, Sonia; CAZELLI, Sibele; DAHMOUCHE , Mônica Santos; COSTA, Andréa Fernandes; DAMICO, José Sergio. Science museums and their visitors in the beginning of the 21st century: longitudinal study of the spontaneous visitation to five institutions in the municipality of Rio de Janeiro, Brasiltion of five institutions in the city of Rio de Janeiro. Anais do Museu Paulista: História e Cultura Material, São Paulo, v. 30, p. 1–48, 2022. DOI: 10.1590/1982-02672021v30e3. Disponível em: https://www.periodicos.usp.br/anaismp/article/view/183990.. Acesso em: 13 jun. 2024.