Discussing the six paintings by Massimo Campigli at MAC USP from the point of view of plastic arts and of results of analyses using image and spectroscopic techniques

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/1982-02672024v32e2

Keywords:

Massimo Campigli, Museum of Contemporary Art of the University of São Paulo, Non-invasive analysis, Italian modern art, Spectroscopy, Imagin

Abstract

This article focuses on the discussion of the results obtained with non-invasive image and spectroscopic analyzes (to determine chemical elements and compounds) on the six paintings by the German artist, naturalized Italian, Massimo Campigli, that belong to the collection of the Museum of Contemporary Art of the University of São Paulo (MAC USP). Aspects of the artist’s trajectory, the plastic solutions of the artworks, along with the analyzes made with the spectroscopic techniques of energy dispersive X-ray fluorescence (ED-XRF), Raman, and Fourier transform infrared (FTIR), and the imaging techniques of visible photography (VIS), raking light (RAK), transmitted light (TRANS), visible ultraviolet fluorescence (UVF), infrared reflectography (IRR), and radiography (RAD) offer important information on the artist and on his work. These non-invasive analyzes were carried out in the museum itself with portable equipment from the Laboratory of Archaeometry and Applied Sciences to Cultural Heritage (LACAPC) of 
the Physics Institute (IF) of USP. Overall, the results obtained corroborate with Campigli’s testimonies about his artistic practice, as well as those of people who saw him working in his studio. His palette choice, composed by natural and synthetic pigments, mostly whites and paints with earthy tones, and his creative steps of creating and recreating the paintings, reusing canvases many times, were proven to be true with the analytical investigations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Renata Dias Ferraretto Moura Rocco, Universidade de São Paulo

    Pós-doutorado pelo Projeto Temático Fapesp Coletar, identificar, processar, difundir (MAC USP). Doutora e mestre pelo Programa de Pós-Graduação Interunidades em Estética e História da Arte da Universidade de São Paulo (USP), linha de pesquisa: Teoria e Crítica de Arte, sob a supervisão da Profa. Dra. Ana Gonçalves Magalhães. E-mail: renatarocco78@gmail.com.

  • Márcia de Almeida Rizzutto, Universidade de São Paulo. Instituto de Física

    Professora livre-docente do Instituto de Física da Universidade de São Paulo (IFUSP), do Programa de Pós-Graduação de Física e do Interunidades em Museologia (PPGMus-USP). Coordenadora do Laboratório de Arqueometria e Ciências Aplicada ao Patrimônio Cultural do Instituto de Física da USP (LACAPC-IFUSP) e do Núcleo de Pesquisa de Física Aplicada ao Estudo do Patrimônio Artístico e Histórico (NAP-FAEPAH). E-mail: rizzutto@if.usp.br.

  • Julia Schenatto, Universidade de São Paulo. Instituto de Física

    Doutoranda do Instituto de Física na Universidade de São Paulo (USP), mestre pela mesma instituição. E-mail: schenatto@usp.br.

  • Juliana Bittencourt Bovolenta, Universidade de São Paulo. Museu de Arqueologia e Etnologia

    Mestranda do Programa de Pós-Graduação Interunidades em Museologia da Universidade de São Paulo (PPGMus-USP) e bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes). Especialista em Conservação e Restauração de Fotografias pela Escola Nacional de Conservação, Restauração e Museografia “Manuel del Castillo Negrete” do Instituto Nacional de Antropologia e História do México. E-mail: bittencourt.ju@gmail.com.

  • Wanda Gabriel Pereira Engel, Universidade de São Paulo. Instituto de Física

    Mestre em Ciências e Engenharia de Materiais pela Universidade de São Paulo (USP). Atualmente é Especialista em Laboratório do Instituto de Física da USP. E-mail: wengel@usp.br.

References

ANNI trenta: arti in Italia oltre il fascismo. Firenze: Giunti, 2012.

BARBAROUX, Vittorio E.; GIANI, Giampiero. Arte italiana contemporânea. Prefácio Massimo Bontempelli. Milão: Gráfico, [1940].

BATCHELOR, David; FER, Briony; WOOD, Paul. Realismo, racionalismo, surrealismo: a arte no Entreguerras. São Paulo: Cosac Naify, 1998.

BENZI, Fabio. Arte in Italia tra le due guerre. Torino: Bollati Boringhieri, 2013.

BRANDI, Cesare. Gli Scrupoli. Cronache, Roma, 23 ag. 1955.

CHAOS and Classicism. New York: Guggenheim Museum, 2010.

CAMPIGLI e gli etruschi: una pagana felicità. Milano: Silvana, 2021.

CAMPIGLI, Massimo. Nuovi scrupoli. Torino: Umberto Allemandi, 1995.

CAMPIGLI, Massimo. Scrupoli. Venezia: Cavallino, 1955.

CAMPIGLI, Nicola; WEISS, Eva; WEISS, Marcus. Campigli: catalogue raisonné. Milano: Silvana, 2013. Archives Campigli Saint-Tropez.

CARDAZZO, Carlo. Campigli a Venezia. L’Etrusco di Firenze, Milano Sera, Milano, 2 sett. 1953.

CARRERA, Mauro. I ‘libri di dialogo’ di Massimo Campigli: un colloquio prezioso e riservato”. In: Campigli il novecento Antico. Milano: Silvana, 2014. p. 76-79.

CARRIERI, Raffaele. Campigli: Il Re delle donne. Epoca, Milano, anno 18, n. 875, 2 lulio 1967.

CARRIERI, Raffaele. I maestri della pittura contemporanea in Italia. Epoca, Milano, 19 lulio 1959.

CARRIERI, Raffaele. In casa Campigli. Tempo, Milano, 9-16 ott. 1941.

CARRIERI, Raffaele. Testo di Raffaele Carrieri. In: Campigli. Venezia: Cavallino 1945.

COSENTINO, Antonio. Identification of Pigments by Multispectral Imaging: A Flowchart Method. Heritage Sci, Berlin, v. 2, 2014.

CORGNATI, Martina. L’ombra lunga degli etruschi: echi e suggestioni dell’arte del Novecento. Monza: Johan i Levi, 2018.

FERRARIO, Rachele. Les italiens: sette artisti italiani alla conquista di Parigi. Torino: Utet, 2017.

FRANCHI, Raffaello. Massimo Campigli. Milano: Hoepli, 1944.

I MAESTRI della pittura contemporanea in Italia. Epoca, Milano, 19 jul. 1959.

IZZO, Francesca Caterina; CAPOGROSSO, Valentina; GIRONDA, Michele; ALBERTI, Roberto;

MAZZEI, Chiara; NODARI, Luca; GAMBIRASI, Arianna; ZENDRI, Elisabetta; NEVIN, Austin. Multi-Analytical Non-Invasive Study of Modern Yellow Paints from Postwar Italian Paintings from the International Gallery of Modern Art Cà Pesaro Venice. X-Ray Spectrometry, Venezia, Mar. 2015. DOI:10.1002/xrs.2623. Acesso em: 2 maio 2023.

MAGALHÃES, Ana Gonçalves. Classicismo moderno: Margherita Sarfatti e a Pintura Italiana no Acervo do MAC USP. São Paulo: Alameda, 2016.

MAGALHÃES, Ana Gonçalves. Pintura italiana do Entreguerras nas coleções Matarazzo e as origens do acervo do antigo MAM: arte e crítica de arte entre Itália e Brasil. 2015. Tese (Livre Docência em História da Arte) – Museu de Arte Contemporânea, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2015. DOI: 10.11606/T.32.2015.tde-22052015-132206. Acesso em: 1 fev. 2023.

MASSIMO Campigli. Milano: Hoepli, 1931.

POLDI, Gianluca. Appunti sulla tecnica pittorica degli Italiens de Paris. In: FERRARIO, Rachele. René Paresce, Campigli, de Chirico, de Pisis, Savinio, Severini, Tozzi: italiani a Parigi. Bologna: Bononia University Press, 2017.

PONTIGGIA, Elena. Il ritorno all’ordine. Milano: Abscondita, 2005.

RAMBALDI, Simone. Massimo Campigli e i ritratti funerari romani. Bollettino D’Arte, n. 22/23, serie 7, apr./sett. 2014.

RIZZUTTO, Márcia; ROCCO, Renata; SCHENATTO, Julia; BOVOLENTA, Juliana; ENGEL, Wanda; BARBOSA, Marcia; MAGALHÃES, Ana. Massimo Campigli, an Italian Painter, Studied with Non-Invasive and Portable Analytical Techniques. In: TECHNART: INTERNATIONAL CONFERENCE ON ANALYTICAL TECHNIQUES IN ART AND CULTURAL HERITAGE, 2023, Lisbon. Proceedings […]. Lisbon: TECHNART, 2023.

ROCCO, Renata Dias Ferraretto Moura. Massimo Campigli e a cultura material etrusca sob o regime fascista. In: COLÓQUIO DO COMITÊ BRASILEIRO DE HISTÓRIA DA ARTE, 41., 7-11 nov. 2021, Uberlândia. Anais […]. Uberlândia: Comitê Brasileiro de História da Arte, 2022. p. 1028-1037.

ROCCO, Renata Dias Ferraretto Moura. Pinturas de Massimo Campigli no MAC USP: entre arqueologia, memória e modernidade, Ars, São Paulo, ano 19, n. 41, 2021.

ROCCO, Renata; RIZZUTTO, Márcia; SCHENATTO, Júlia; BOVOLENTA, Juliana. Três mulheres de Massimo Campigli do acervo MAC USP e análises não invasivas: entre figuras femininas e um retrato oculto. Revista de História da Arte e da Cultura, Campinas, São Paulo, v. 4, n. 1, p. 4-21, jan./jun. 2023.

SILVER, Kenneth. Esprit de Corps: The Art of the Parisian Avant-Garde and the First World War, 1914-1925. Princeton: Princeton University Press, 1989.

SOARES, Bruna Brito. O mundo de Savinio: uma análise da fragmentariedade nas obras da personagem autoficcional Nivasio Dolcemare. 2017. Dissertação (Mestrado em Literatura) – Programa de Pós-Graduação em Literatura, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2017.

STUART, Barbara H. Analytical Techniques in Materials Conservation. Hoboken: Wiley, 2007.

TOMEI, Stelio, Da quarant’anni dipinge al suono dello stesso disco. Settimana Illustrata, Roma, 11 apr. 1959.

WEISS, Eva. Massimo Campigli: Kunst aus Obsession. Dissertation (Doktorin der Philosophie) – Philosophisch-Historischen Fakultät, Basel Universität, München, 2015. Disponível em: https://edoc.unibas.ch/79499/. Acesso em: 7 dez. 2023.

XXIV BIENNALE di Venezia. Venezia: Serenissima, 1948.

Sites

BIACCA. Treccani, Roma, 24 mar. 2011. Disponível em: https://bit.ly/3uR9GFd. Acesso em: 7 dez. 2023.

BIOGRAFIA di Filippo de Pisis. Associazione per Filippo de Pisis, Milano, 9 dic. 2007. Disponível em: https://bit.ly/489EjnN. Acesso em: 7 dez. 2023.

CEMENTITE. Tassani, Bolzaneto, [2023]. Disponível em: https://bit.ly/487UK3E. Acesso em: 7 fev. 2023.

D COME DONNA l’Alfabeto di Massimo Campigli. Magnani Rocca Fondazione, Parma, 5 apr. 2014. Disponível em: https://bit.ly/485Pk9p. Acesso em: 7 dez. 2023.

DIVOLO, Firenze, [2023]. Disponível em: https://bit.ly/46NUqWI. Acesso em: 7 dez. 2023.

FERNAND Léger (1881-1955). Le Grand Déjeuner. Christie’s, London, 15 May 2018. Disponível em: https://bit.ly/3Ngkcfn. Acesso em: 7 dez. 2023.

GIACOMO Manzù. Cardinale [O cardeal], 1948. MAC USP, São Paulo, [2023]. Disponível em: https://bit.ly/41apI94. Acesso em: 7 dez. 2023.

LEFRANC Bourgeois, Paris, [2023]. Disponível em: https://bit.ly/4ab2ALR. Acesso em: 7 dez. 2023.

MASSIMO Campigli (né Max Ihlenfeld). National Portrait Gallery, London, 15 Dec. 2017. Disponível em: https://bit.ly/3TfsSqi. Acesso em: 7 dez. 2023.

MASSIMO Campigli Mostra antologica. Opere ad olio, disegni, grafica dal 1921 al 1971. Galleria dello Scudo, Verona, 7 ag. 2020. Disponível em: https://bit.ly/3Gzo5IA. Acesso em: 7 dez. 2023.

MASSIMO Campigli: A Self-Taught Artist and Collector. Artcurial, Paris, 13 Oct. 2022. Disponível em: https://bit.ly/47ORF9g. Acesso em: 7 dez. 2023.

PIANISTE, 1948. Massimo Campigli. Art Basel, Basel, 23 Aug. 2022. Disponível em: https://bit.ly/3RGPZZT. Acesso em: 7 dez. 2023.

PROJECT. ColourLex, [s. l.], 15 June. 2018. Disponível em: https://bit.ly/485MhxZ. Acesso em: 7 dez. 2023.

SARCOFAGO degli sposi. Museo Nazionale Etrusco di Villa Giulia, Roma, 19 giugno 2019. Disponível em: https://bit.ly/3RAGbR6. Acesso em: 7 dez. 2023.

TWO Nudes. Umma Exchange, Ann Arbor, 7 July 2019. Disponível em: https://bit.ly/3TwTXph. Acesso em: 7 dez. 2023.

Published

2024-03-12

Issue

Section

Museums

Funding data

How to Cite

ROCCO, Renata Dias Ferraretto Moura; RIZZUTTO, Márcia de Almeida; SCHENATTO, Julia; BOVOLENTA, Juliana Bittencourt; ENGEL, Wanda Gabriel Pereira. Discussing the six paintings by Massimo Campigli at MAC USP from the point of view of plastic arts and of results of analyses using image and spectroscopic techniques. Anais do Museu Paulista: História e Cultura Material, São Paulo, v. 32, p. 1–66, 2024. DOI: 10.11606/1982-02672024v32e2. Disponível em: https://www.periodicos.usp.br/anaismp/article/view/212003.. Acesso em: 13 may. 2024.