Always on the verge of becoming something else

Authors

  • Elisa Band Universidade de São Paulo.

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-3999.v12i1p154-167

Keywords:

Contemporary theater, Performance, Otherness

Abstract

This text analyzes the performances Gentle Unicorn and L’Animale by the Italian playwright, director and performer Chiara Bersani, staged at the Contemporary Italian Scene Week in São Paulo (SCENA), held at Sesc Pompeia in May 2022. It inquires on how the singularity engendered by the performer on scene can evoke some elements that open senses and aesthetic and existential possibilities, by investigating different ways of creating and existing that escape domesticated scrutiny, whether of body or language.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Elisa Band, Universidade de São Paulo.

    Performer, encenadora e pesquisadora. Doutoranda do Programa de Pós-graduação em Artes Cênicas (PPGAC) da Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo. Formada em Artes Cênicas pela Unicamp. Autora do livro Perecíveis (Lamparina Luminosa, 2015). Diretora de teatro da ONG Ser em Cena. Professora do curso de performance e de fotoperformance no Museu de Arte Moderna de São Paulo, dentro do Programa Igual Diferente. Diretora da Cia. Ueinzz.

References

DELEUZE, Gilles. A imagem-tempo: cinema 2. São Paulo: Brasiliense, 2005.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Sobrevivência dos vaga-lumes. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2011.

DIDI-HUBERMAN, Georges; NEVES, Paulo. O que vemos, o que nos olha. São Paulo: Editora 34, 2010.

FABBRINI, Ricardo. Imagem e enigma. Viso: cadernos de estética aplicada, São Paulo, v. 10, n. 19, p. 241-262, 2016.

GALARD, Jean. A beleza do gesto: uma estética das condutas. v. 7. São Paulo: Edusp, 1997.

GREINER, Christine. Corpo: pistas para estudos indisciplinares. São Paulo: Annablume, 2005. Edição Kindle.

GUATTARI, Felix. Caosmose. São Paulo: Editora 34, 1992. MELO, Anahi Guedes de. O que é capacitismo? Inclusive: inclusão e cidadania, [s.l.], 2 dez. 2016. Disponível em: https://www.inclusive.org.br/arquivos/29958. Acesso em: 24 jul. 2022.

PELBART, Peter Pal. Vida capital: ensaios de biopolítica. São Paulo: Iluminuras, 2003.

PELBART, Peter Pal. Ensaios do assombro. São Paulo: n-1, 2019.

RANCIÈRE, Jacques. “O espectador emancipado”. Urdimento: revista de estudos em artes cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 15, pp. 107-122, 2010. DOI: 10.5965/1414573102152010107. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1414573102152010107. Acesso em: 23 jul. 2022.

RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível. São Paulo: Editora 34, 2009.

SCENA – Semana da Cena Italiana Contemporânea em São Paulo. [Catálogo da programação]. São Paulo: Sesc, 2022.

UNO, Kuniichi. Artaud-pensamento e corpo. Tradução de Christine Greiner e Ernesto Filho. São Paulo: n-1 edições, 2022.

Published

2022-06-30

How to Cite

Always on the verge of becoming something else. (2022). Revista Aspas, 12(1), 154-167. https://doi.org/10.11606/issn.2238-3999.v12i1p154-167