Conflicts around undergraduate thesis:
an ethnographic reading
Keywords:
ciências biológicas, conflito, etnografia, licenciatura, trabalho de conclusão de cursoAbstract
This paper addresses a conflict around the undergraduate thesis. This conflict was described in ethnographic fieldwork which was developed among biologists at the State University of Southwest Bahia in 2011-2016. It also explains a methodological conflict of its author that made possible the emergence of an ethnography. It is argued that any knowledge of the biological sciences can become part of the agencies that produce the teaching area, in university research contexts, and the natural science and biology teachings, in basic education. Finally, it reflects on the author teachers as professionals able to develop inventive practices at the confluence of disciplines located in empirical realities that produce their profession.
Downloads
References
ALBERT, Bruce. “Situação Etnográfica” e Movimentos Étnicos. Notas sobre o trabalho de campo pós-malinowskiano. Campos - Revista de Antropologia, [S.l.], v. 15, n. 1, jun. 2014. ISSN 2317-6830.
BRUSCHI, Marcela; SCHNEIDER, Omar. As mulheres como autoras: produção e circulação do conhecimento sobre educação física em impressos capixabas (1932-1936). Rev. Bras. Ciênc. Esporte, Porto Alegre , v. 41, n. 1, p. 116-123, mar. 2019.
BOURDIEU, Pierre. A ilusão biográfica. In.: FERREIRA, Marieta de Moraes; AMADO, Janiana. Usos e abusos da história oral. Rio de Janeiro: Editoria FGV, 2006.
BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para os Cursos de Ciências Biológicas. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Poder Executivo, Brasília, DF, 23 mar. 2002. Disponível em: < http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES07-2002.pdf>. Acesso em: 09 jan. 2020.
CONCEIÇÃO, Wellington da Silva.“Etnógrafo nativo ou nativo etnógrafo”? Uma (auto)análise sobre a relação entre pesquisador e objeto em contextos de múltiplas pertenças ao campo. R@U, Revista de Antropologia da UFSCAR, 8 (1), jan./jun. 2016: 41-52.
CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. Ministério da Educação. Relatório. Brasília, DF, 06 nov. 2001. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES1301.pdf>. Acesso em: 09 jan. 2020.
DAMATTA, Roberto. O ofício de etnólogo, ou como ter Antropological Blues. In: NUNES, Edson de Oliveira (Org.). A Aventura Sociológica. Rio de Janeiro: Zahar, 1978.
DESPRET, Vinciane. Leitura etnopsicológica do segredo. Fractal, Rev. Psicol., Rio de Janeiro, v. 23, n. 1, p. 05-28, abr. 2011.
DESPRET, Vinciane. The Body We Care for: Figures of Anthropo-Zoo-Genesis. Body & Society, vol. 10, no. 2–3, June 2004, pp. 111–134
FAVRET-SAADA, Jeanne. “Ser afetado”. Cadernos De Campo (São Paulo 1991), v. 13, n. 13, p. 155-161, 30 mar. 2005. Tradução de: Paula Siqueira.
GEERTZ, Clifford. A interpretação das Culturas. Rio de Janeiro: LTC, 2017.
GONÇALVES FILHO, Antonio Marcos; NORONHA, Daisy Pires. Panorama temático de trabalhos de conclusão de Curso de Biblioteconomia. Transinformação, Campinas, v. 16, n. 1, p. 59-70, abr. 2004.
GENOVESE, Cinthia Leticia de Carvalho Roversi; CARVALHO, Washington Luiz Pacheco de; GENOVESE, Luiz Gonzaga Roversi. Os conceitos de formação e semiformação de Adorno na análise de trabalhos de conclusão de curso sobre questões sociocientíficas na graduação em Pedagogia. Ciênc. educ. (Bauru), Bauru, v. 25, n. 4, p. 873-891, out. 2019.
LATOUR, Bruno. Reagregando o social: uma introdução à Teoria do Ator-Rede. Salvador: Edufba/Edusc, 2012.
LIARTE TILOCA, Augustín. Um antropólogo entre spanks. Cadernos de Campo (São Paulo 1991), v. 28, n. 1, p. 108-128, 19 jun. 2019.
MALIGHETT, Roberto. O trabalho etnográfico: circularidade hermenêutica e dialogismo. Revista de Políticas Públicas. São Luís, Maranhão, v. 2, n. 1, p. --, 1996.
MERLEU-PONTY, Maurice. A linguagem indireta. In: MERLEU-PONTY, Maurice. A prosa do mundo. São Paulo: Cosac Naif, 2012.
MIRANDA, Cláudia Queiroz; VILLAS BOAS, Benigna Maria de Freitas. A releitura de portfólios para a construção do trabalho de conclusão de curso de Pedagogia. Educ. Soc., Campinas, v. 29, n. 102, p. 215-229, abr. 2008.
SAUPE, Rosita; WENDHAUSEN, Águeda Lenita Pereira; MACHADO, Heloisa Beatriz. Modelo para implantação ou revitalização de trabalhos de conclusão de curso. Rev. Latino-Am. Enfermagem, Ribeirão Preto, v. 12, n. 1, p. 109-114, fev. 2004.
TSING, Anna. Viver nas ruínas: paisagens multiespécies no Antropoceno. Brasília: IEB Mil Folhas, 2019.
TARDE, Gabriel. Monadologia e sociologia: e outros ensaios. São Paulo: Cosac Naif, 2007. Organizado por Eduardo Viana Vargas.
TOLEDO, Luiz Henrique. Presente etnográfico e “presente museográfico”. Cadernos de Campo (São Paulo 1991), v. 28, n. 1, p. 249-272, 19 jun. 2019.
VELHO, Gilberto. Observando o familiar. In: NUNES, Edson de Oliveira (Org.). A Aventura Sociológica. Rio de Janeiro: Zahar, 1978.
ZANCO, Kezia Freire et al. Caracterização dos trabalhos de conclusão de curso da graduação em terapia ocupacional de uma universidade pública. Cad. Bras. Ter. Ocup., São Carlos , v. 27, n. 2, p. 412-425, jun. 2019.
Downloads
Published
Issue
Section
License
I authorize Cadernos de Campo Journal of Anthropology to publish the work of my authorship/responsibility, as well as I take responsibility for the use of images, if accepted for publication.
I agree with this statement as an absolute expression of truth. On my behalf and on behalf of eventual co-authors I also take full responsibility for the material presented.
I attest to the unpublished nature of the work submitted