Ações Afirmativas e Políticas Reparatórias: Avanços e Desafios

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9133.v31i2pe205161

Keywords:

Affirmative actions, Heteroidentification Commission, Education

Abstract

By presenting affirmative action policies and the work of the Heteroidentification Commission at the Universidade Federal de Goiás (UFG), the article aims to achieve critical reflections on structural and institutional racism that makes use of raciality devices to ensure racial privileges in access to the university and in society as a whole. Even though considerable progress can be identified in the application of reparatory policies in universities, the challenges posed are still great due to the capacity of Brazilian racism to update and become more sophisticated. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Luciana de Oliveira Dias, Universidade Federal de Goiás

    Anthropologist, professor at Federal University of Goiás, Brazil.

References

ALMEIDA, Silvio Luiz de. 2019. Racismo estrutural. São Paulo: Pólen.

CARNEIRO, Aparecida Sueli. 2005. A Construção do Outro como Não-Ser como fundamento do Ser. São Paulo, tese de doutorado, Universidade de São Paulo.

FOUCAULT, Michel. 1988. História da Sexualidade - A vontade do Saber 1. Rio de Janeiro, Graal.

GONZALEZ, Lélia. 1984. Racismo e sexismo na cultura brasileira. Revista Ciências Sociais Hoje, Anpocs: 223-244.

MUNANGA, Kabengele. 2005. Superando o Racismo na escola. 2ª edição. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade.

SEGATO, Rita Laura. Raça é signo. Brasília: Série Antropologia – 372, 2005

WERNECK, Jurema. Racismo institucional e saúde da população negra. Saúde Soc. São Paulo, v.25, n.3, p.535-549, 2016.

Published

2022-12-29

Issue

Section

Conjuntura

How to Cite

Dias, L. de O. (2022). Ações Afirmativas e Políticas Reparatórias: Avanços e Desafios. Cadernos De Campo (São Paulo, 1991), 31(2), e205161. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9133.v31i2pe205161