Access and permanence of indigenous students at the university

challenges to an epistemological agenda under construction

Authors

  • Ana Cláudia Gomes Souza Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9133.v28i2p67-85

Keywords:

Universidade, UFBA, Estudantes Indígenas, Ações Afirmativas, Autoantropologia

Abstract

Since 2005, a new ethnic and racial diversity characterizes the Federal University of Bahia (UFBA). At that moment started an Affirmative Action Program that made possible the access of indigenous and quilombola students. It led me to observe the university space for the understanding of how these new subjects take ownership of that space and play a role in this new reality. In this paper, I reconstitute the history of the presence of the indigenous students in these last fifteen years of affirmative actions at the UFBA. The research was based on the collection of ethnographic data produced in the interaction with the students. The field was the university and my main topic the prominence of the indigenous undergraduate students and the interaction that we have developed in the field

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Ana Cláudia Gomes Souza, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira

    `Phd In Anthropology, professor at the Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira

References

ALBERT, Bruce; RAMOS, Alcida Rita (Org.). Pacificando o branco: cosmologias do contato norte-amazônico. São Paulo: UNESP, 2002.

ALBUQUERQUE, Marcos Alexandre S. O regime imagético Pankararu (tradução intercultural na cidade de São Paulo) [tese]. Universidade Federal de Santa Catarina. Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social. Florianópolis, 2011

BRASIL. Lei nº 12.711,de 29 de agosto de 2012. Dispõe sobre o ingresso nas universidades federais e nas instituições federais de ensino técnico de nível médio e dá outras providências.Diário Oficial da União, seção 1. Brasília, Subchefia de assuntos jurídicos, Ministério da Casa Civil, 2012.

CARVALHO, José Jorge. Inclusão étnica e racial no Brasil. São Paulo: Attar Editorial, 2006.

FRASER, Nancy. Da redistribuição ao reconhecimento? Dilemas da justiça na era pós-socialista. In: SOUZA, Jessé (org.). Democracia hoje: novos desafios para a teoria democrática contemporânea. Brasília: Editora da UnB, 2001, pp. 246-282.

FREITAS, Ana Elisa de Castro. Apresentação. Um panorama da institucionalização do Grupos PET-Indígenas nas universidades e institutos federais por meio do Programa de Educação Tutorial / Conexões de Saberes do Ministério da Educação do Brasil. In: FREITAS, A. E. C (org.). Intelectuais indígenas e a construção da universidade pluriétnica no Brasil: povos indígenas e os novos contornos do programa de educação tutorial / Conexões de saberes. Rio de Janeiro: E-papers, 2015, pp. 9-18.

GALEANO, Eduardo. Entrevista a Caros Amigos. Revista Caros Amigos. São Paulo. 14 de abril de 2015.

GOMES, Ana Maria R.; MIRANDA, Shirley Aparecida de. A formação de professores indígenas na UFMG e os dilemas das “culturas” entre os Xacriabá e os Pataxó. In: CARNEIRO DA CUNHA, M.; CESARINO, P. N. (orgs). Políticas culturais e povos indígenas. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2014, pp.455-84.

MARCUS, George. Multi-Situated Ethnography‖. In: MARCUS, George. Ethnography through Thick & Thin, Princeton: Princeton University Press, 1998.

MÉSZÁROS, István. A montanha que devemos conquistar reflexões acerca do Estado. São Paulo: Boitempo, 2014.

PALADINO, Mariana. Estudar e experimentar na cidade: Trajetórias sociais, escolarização e experiência urbana entre “Jovens” indígenas ticuna, Amazonas. (Tese). Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social, Museu Nacional, Universidade Federal do Rio de Janeiro. 2006.PET –Comunidades Indígenas. Xoça Manifesto, Salvador, 2011. SAMPAIO, O.R.A. A Universidade como área de influência: o olhar de um Guarani sobre sua trajetória acadêmica. In: NOVAK, S.J. et al. Educação Superior Indígena no Paraná. Maringá: EDUEM, 2010.

SANTOS, Jocélio Teles dos Santos. Introdução. In: SANTOS, J. T. (org). Cotas nas universidades: análise dos processos de decisão. Salvador: CEAO, 2012, pp. 9-15.

STRATHERN, Marilyn. O efeito etnográfico e outros ensaios. São Paulo: Cosac Naify, 2014.

WOODWARD, Kathryn. Identidade e diferença: uma introdução teórica e conceitual. In SILVA, Tomaz Tadeu da (org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Rio de Janeiro: Vozes, 2009, pp. 7-72

Published

2019-12-04

Issue

Section

Articles and Essays

How to Cite

Souza, A. C. G. (2019). Access and permanence of indigenous students at the university: challenges to an epistemological agenda under construction. Cadernos De Campo (São Paulo, 1991), 28(2), 67-85. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9133.v28i2p67-85