Gênero e emoções na publicidade da imprensa feminina
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-9133.v28i2p260-280Keywords:
Gender; femininities; women's press; emotions; magazines, gender, femininities, women's press, emotions, magazinesAbstract
Based on the analysis of the advertising of cosmetic products present in the 1920s copies of A Cigarra magazine and 2016s copies Marie Claire magazine, I will try to demonstrate the permanences and discontinuities in the regulatory discourses regarding the femininity linked by these publications. Thus demonstrating that, despite the innumerable female achievements over the nearly one hundred years that distance them, much of the advertising discourse of the 1920s is presented in a similar way in publications aimed at women today, sometimes reinventing themselves in relation to form, but sticking to a historically implicit content about the hegemonic female role in our society. In addition, I also try to analyze how advertising discourse appropriates a “language of emotions” based on traditional gender roles, in order to get closer to its target audience.
Downloads
References
BELELI, Iara. Marcas da diferença na propaganda brasileira. 2005. 176 f. Tese (Doutorado) - Curso de Pós- Graduação em Ciências Sociais, Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade de Campinas, Campinas, 2005. Disponível em:
<http://www.bibliotecadigital.unicamp.br/document/?code=vtls000373844&fd=y>. Acesso em: 24 out. 2019
. Corpo e identidade na propaganda. Revista Estudos Feministas, v. 15 n.1, p. 193-215, 2007. Disponível em: < http://www.pagu.unicamp.br/node/14 >. Acesso em 24 out. 2019.
BUITONI, Dulcília Schoeder. Imprensa Feminina. São Paulo: Ática, 1986. 96 p. (Série Princípios, 41).
. Mulher de Papel: a representação da mulher pela imprensa feminina brasileira. 2. ed. São Paulo: Summus, 2009. 239 p.
BUTLER, Judith. Cuerpos que importan: sobre los limites materiales y discursivos del sexo. Buenos Aires: Paidós, 2005.
ELIAS, Norbert. O processo civilizador. Vol. I: uma História dos Costumes. 2 ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2011, p. 264.
FAJANS, Jane. Autonomy an Relatedness: emotions and their tensions between individuality and sociality. Critique of Antropology, v.26, n.1, p. 108-119, 2006.
HEILBORN, Maria Luiza e SORJ, Bila. (1999). “Estudos de Gênero no Brasil”. In: Miceli, Sergio (org). O que ler nas ciência social brasileira (1970-1995). São Paulo: Editora Sumaré: ANPOCS; Brasília, DF: CAPES.
KELLNER, Douglas. A cultura da mídia: estudos culturais: identidade e política entre o moderno e o pós-moderno. Bauru: Edusc, 2001.
LUTZ, Catherine A. A unnatural Emotions – everyday sentiments on a Micronesian attol and their challenge to Western theory. Chicago: University of Chicago Press. 1988
MARIE CLAIRE. Brasil: Editora Globo, v. 298, jan. 2016. Mensal.
MARIE CLAIRE. Brasil: Editora Globo, v. 299, fev. 2016. Mensal.
MARIE CLAIRE. Brasil: Editora Globo, v. 300, mar. 2016. Mensal.
MARIE CLAIRE. Brasil: Editora Globo, v. 301, abr. 2016. Mensal.
MARIE CLAIRE. Brasil: Editora Globo, v. 302, maio 2016. Mensal.
MARIE CLAIRE. Brasil: Editora Globo, v. 303, jun. 2016. Mensal
.
MORIN, Edgar. Cultura de massas no século XX- Vol, 1: Neurose. 10. ed. São Paulo: Forense Universitária, 2011. 204 p.
ORTNER, Sherry B. Está a mulher para o homem assim como a natureza para a cultura? In: ROSALDO, Michelle e LAMPHERE, Loise. (orgs) A mulher, a cultura e a sociedade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979
AUTOR.Entre "seios aformoseados" e "viva sua beleza":feminilidades em contraste na publicidade da imprensa feminina. 2017. 95 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Ciências Sociais, Programa de Pós-graduação em Ciências Sociais, Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, 2017. Disponível em: <https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/5366>. Acesso em: 10 nov. 2017.
PERROT, Michelle. Minha história das mulheres. 1. ed. São Paulo: Contexto, 2008. 190p.
PRIORE, Mary del; AMANTINO, Mácia (Org.). História do Corpo no Brasil. São Paulo: Unesp, 2011. 568 p.
REZENDE, Claudia Barcellos; COELHO, Maria Claudia. 2010. Antropologia das Emoções. Rio de Janeiro: Editora FGV.
SANT'ANNA, Denise Bernuzzi de. História da beleza no Brasil. São Paulo: Contexto, 2014. 205 p.
_______________. “Cuidados de Sí e embelezamento feminino: fragmentos para uma história do corpo no Brasil. In. (Org.). Políticas do corpo: elementos para uma história das práticas corporais. São Paulo: Estação Liberdade, 1995.
SANT'ANNA, Denise Bernuzzi. Higiene e higienismo entre o Império e a República. In: PRIORE, Mary del; AMANTINO, Marcia (Org.).História do Corpo no Brasil.2. ed. São Paulo: Unesp, 2011. Cap. 10. p. 283-312.
SANTOS, Chrislene Carvalho dos. História e Propaganda: análise de corpos femininos em imagens publicitárias na década de 20. Revista História Hoje, São Paulo, v. 3, n. 9. Abril. 2006. Disponível em: < http://www.anpuh.org/revistahistoria/view?ID_REVISTA_HISTORIA=9 >. Acesso em 24 out. 2019
SIQUEIRA, Denise da Costa Oliveira (Org.). O Corpo Representado: mídia, arte e produção de sentidos. Rio de Janeiro: Eduerj, 2014. 252 p.
SULLEROT, Evelyne. La presse féminine. Paris, Armand - Colin, 1963.
Downloads
Published
Issue
Section
License
I authorize Cadernos de Campo Journal of Anthropology to publish the work of my authorship/responsibility, as well as I take responsibility for the use of images, if accepted for publication.
I agree with this statement as an absolute expression of truth. On my behalf and on behalf of eventual co-authors I also take full responsibility for the material presented.
I attest to the unpublished nature of the work submitted