The teaching and learning process of subject pronouns in Spanish as a foreign language classes for Brazilian students: theory and practice
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2317-9651.v0i19p426-453Keywords:
Subject pronouns, Spanish language, Teaching learning, Theoretical-methodological approachAbstract
Over the past 20 years, research on the Spanish language conducted in Brazil is reflected today in teaching practice and the production of apprentices. Part of these studies (González, 1994, 1998, 2008; Groppi, 1997; Yokota, 2001, 2007, 2019; Fanjul, 2014; etc.) was incorporated into the theoretical program of some Courses of Letters (Spanish), as evidenced by data collected in research conducted with university students (Rosa 2017; Santos, 2019). From this finding, through a questionnaire applied to teachers, we describe how the theoretical-methodological approach is performed in the teaching of subject pronouns (PS) in some Spanish courses in the state of São Paulo (UFSCAR, USP, and UNIFESP), as well as analyzing some of the teaching activities applied by teachers in their classes.
Downloads
References
Duarte, Magnolia. L. “Do pronome nulo ao pronome pleno: a trajetória do sujeito no português do Brasil”. In: Roberts, I.; Kato, M. (Coords.). Português brasileiro: uma viagem diacrônica. Campinas: Editora da UNICAMP, 1993.
Duarte, Magnolia. L. A perda do Princípio "Evite Pronome" no Português Brasileiro. Tese (Doutorado em Estudos da Linguagem) – Instituto de Estudos da Linguagem, UNICAMP. Campinas, 1995.
Fanjul, Adrián P. “Conhecendo assimetrias: a ocorrência de pronomes pessoais”. In: Fanjul, Adrián. P.; González, Neide. M. (Org.) Espanhol e português brasileiro: estudos comparados. São Paulo: Parábola, 2014.
Groppi, Mirta. Os pronomes pessoais no espanhol do Uruguai e no português do Brasil. Tese (Doutorado em Filologia e Língua Portuguesa) – FFLCH, USP. São Paulo, 1997.
Yokota, Rosa. A marcação de caso acusativo na interlíngua de brasileiros que estudam o espanhol. Dissertação de Mestrado, FFLCH, USP. São Paulo, 2001.
Yokota, Rosa. O que eu falo não se escreve. E o que eu escrevo alguém fala? A variabilidade no uso do objeto direto anafórico na produção oral e escrita de aprendizes brasileiros de espanhol. 2007. Tese (Doutorado em Letras) -FFLCH, USP. São Paulo, 2007.
Yokota, Rosa. “A pesquisa sobre assimetrias inversas e seus reflexos no ensino e na aprendizagem de espanhol por brasileiros: as formas tônicas”. In: Bruno, F.A.T.C; Pinheiro-Correa, P.; Yokota, R. (Orgs.) Cadê o pronome que estava aqui? Homenagem a Neide González: Campinas, SP: Pontes, 2019.
Fernández Soriano, Olga. “El pronombre personal. Formas y distribuciones. Pronombres átonos y tónicos”. In: Bosque, I.; Demonte, V. (Org.) Gramática descriptiva de la lengua española. Madrid: Espasa-Calpe, 1999.
Figueiredo Silva, M. C. A posição sujeito no português brasileiro: frases finitas e infinitivas. Campinas, São Paulo: Editora da UNICAMP, 1996.
Fontanella de Weinberg, María B. “Sistemas pronominales de tratamiento usados en el mundo hispánico”. In: Bosque, I., Demonte, V. (Org.) Gramática descriptiva de la lengua española (Vol. 1 Sintaxis básicas de las clases de palabras). Madrid: Espasa Calpe, 1999.
Galves, Charlotte. “O Enfraquecimento da Concordância no Português Brasileiro”. In: Roberts, I.; Kato, M. (Coords.). Português Brasileiro: uma viagem diacrônica. Campinas: Editora da UNICAMP, 1993.
Gancedo, Alicia. La oblicuidad, construções de dativos na interlíngua de estudantes brasileiros de espanhol. Dissertação de Mestrado, FFLCH, USP. São Paulo, 2002.
Gancedo, Alicia. Consequências sintáticas e semânticas das relações de possessão em espanhol e na produção não nativa de brasileiros. Tese (Doutorado em Letras) -FFLCH, USP. São Paulo, 2008.
González, Neide M. “Portugués brasileño y español: lenguas inversamente asimétricas”. In: Celada, M.T. y González, N. M. (eds.). In: Gestos que trazan distinciones entre la lengua española y el portugués brasileño. SIGNOS ELE 2.2 (diciembre), 2008. Disponible en: <http://www.salvador.edu.ar/signos/ele> . Acceso en junio de 2019.
González, Neide M. Cadê o pronome? O gato comeu. Os pronomes pessoais na aquisição/aprendizagem do espanhol por brasileiros adultos. 1994. 461f. Tese (Doutorado em Semiótica e Linguística Geral) – FFLCH, USP. São Paulo, 1994.
González, Neide M. “Pero ¿Qué gramática es ésta? Los sujetos pronominales y los clíticos en la interlengua de brasileños adultos aprendices de español/ LE”. In: Revista Rilce,.14.2, 243-263, 1998.
Gutiérrez Bottaro, Silvia. E. O sujeito pronominal no portugués uruguaio da região fronteiriça Brasil – Uruguai. Tese (Doutorado em Letras) – FFLCH, USP. São Paulo, 2009.
Kato, Mary. “Questões atuais da aquisição de L1 na perspectiva da teoria de princípios e parâmetros”. In: Cadernos de Estudos Lingüísticos. Campinas, São Paulo: n. 36, 11-16, 1999.
Luján, Marta. “Expresión y omisión del pronombre personal”. In: Bosque, I.; Demonte, V. (Org.) Gramática descriptiva de la lengua española. Madrid: Espasa-Calpe, 1999.
Real Academia Española y Asociación de Academias Americanas. Manual de la Nueva Gramática de la Lengua Española. Madrid: Espasa-Calpe, 2010.
Rosa, Jéssica. R. A (não) realização dos pronomes pessoais sujeito em produções em espanhol de graduados brasileiros. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Letras – Português/Espanhol) – UFSCar. São Carlos, 2017.
Santos Filho, Jarbas I. O emprego dos pronomes pessoais sujeito nas produções orais de aprendizes de língua espanhola como língua estrangeira. Trabalho de Iniciação Cientifica (Licenciatura em Letras - Português/Espanhol) – UNIFESP. Guarulhos, 2019.
Simões, Adriana M. Clítico, objeto nulo ou pronome tônico? Quanto e como a variação/mudança no paradigma do preenchimento pronominal do objeto acusativo de 3ª pessoa no português brasileiro se reflete na aquisição/aprendizagem do espanhol pelos aprendizes brasileiros ao longo das gerações. Dissertação de Mestrado, FFLCH, USP. São Paulo, 2010.
Simões, Adriana M. O objeto pronominal acusativo de 3a pessoa nas variedades de espanhol de Madri e Montevidéu comparado ao português brasileiro: clíticos como manifestação visível e objetos nulos como manifestação não visível da concordância de objeto. Tese (Doutorado em Letras) – FFLCH, USP. São Paulo, 2015.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Silvia Etel Gutiérrez Bottaro
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License, which permits the dissemination of the work with recognition of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed to enter into additional contracts separately for non-exclusive use of the version of the work published in this journal (such as publication in an institutional repository or as a book chapter), with recognition of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increasing the impact and citation of the published work (see The effect of open access…).