The Discursive Construction of Journalistic Texts Approaching the Brazilian “Panelaço” and the Argentine “Cacerolazo”

Authors

  • Priscila da Silva Marinho Universidade Federal do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2317-9651.i21p1172-1203

Keywords:

Discourse Analysis, Manifestations, Argentine cacerolazo and Brazilian panelaço, Journalistic Discourse

Abstract

This paper presents a discursive analysis regarding the journalistic approach of sociopolitical manifestations known as “panelaço” in Brazil during Dilma Rousseff's government in 2015 and “cacerolazo” in Argentina during Cristina Kirchner's government in 2013. This analysis of journalistic reports is part of our doctoral research entitled “The Discursive Perspective in Teacher Education: Analysis of Written Productions of Portuguese / Spanish Language Graduates on Argentine Cacerolazo and Brazilian Panelaço”, which is currently in development. Adopting the French Discourse Analysis (Pecheux, Foucault) as a theoretical-methodological framework we understand that there is no neutral and / or transparent discourse and, therefore, all discourse is a political act. Regarding journalistic analysis, we present two reports: one from an Argentine journal (Clarín) and one from a Brazilian one (Folha de São Paulo), observing how journalistic selection and argumentation strategies lead to determined effects of meaning. For this, we adopt several concepts commonly studied in Discourse Analysis, such as: conditions of production, discursive formations, intradiscourse, interdiscourse and discursive memory. Therefore, we argue that the way each newspaper recreates the manifestations reveals its socio-historical inscriptions, as well as its ideological positions, emerging thus diverse and contradictory discursive formations (Foucault, 2014 [1969]; Serrani, 1997) that lead readers to determined effects of meaning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Priscila da Silva Marinho, Universidade Federal do Rio de Janeiro

    Priscila Marinho é graduada em Letras (Português-Espanhol) e mestra em Letras Neolatinas (Espanhol) pelo PPG em Letras Neolatinas (PPGLEN), ambos pela UFRJ. Atualmente é doutoranda pelo mesmo PPG e seu projeto de pesquisa intitula-se “A perspectiva discursiva na formação de professores: análise de produções escritas de licenciandos de Letras Português/Espanhol sobre o cacerolazo argentino e o panelaço brasileiro”.

References

Castro, Edgardo. Vocabulário de Foucault: um percurso pelos seus temas, conceitos e autores. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2016.

Colombo, Lucélia; Martelli, Carla. “O panelaço em perspectiva comparada: análise do fenômeno no Brasil e na Argentina”. In: Anais do 39º Encontro Anual da ANPOCS, Caxambu, MG, 2015.

Dela Silva, Silmara. “Discurso, mídia e educação: da (não) obviedade de sentidos”. In: Mariani, Bethania; Medeiros, Vanise. (Orgs). Discurso e...: ideologia, inconsciente, memória, desejo, movimentos sociais, cinismo, corpo, witz, rede eletrônica, língua materna, poesia, cultura, mídia, educação, tempo, (homo) sexualidade. Rio de Janeiro: 7Letras/ Faperj, 2012, 179-198.

Foucault, Michel. A arqueologia do saber [1969]. 8ª ed., Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2014.

Gohn, Maria da Glória. “Manifestações de protesto nas ruas no Brasil a partir de Junho de 2013: novíssimos sujeitos em cena”. In: Diálogo Educacional, PUCPR, Curitiba, v. 16, n.47, 2016, 125-146.

Gold, Tomás. Cacerolazos y legitimidad política en la Argentina reciente. Del ‘13-S’ al ‘8-A’”. In: Annunziata, Rocío. (org). Pensar las elecciones: democracia, líderes y ciudadanos, 1a ed, Buenos Aires: Departamento de Publicaciones de la Facultad de Derecho y Ciencias Sociales de la Universidad de Buenos Aires, 2015.

Hardt, Michael; Negri, Antonio. Império. Rio de Janeiro: Record, 2ª ed., 2001.

Hardt, Michael. Multidão – Guerra e democracia na era do império. Rio de Janeiro: Record, 2005.

Lapolia Cantoni, Stefania. Participação política não eleitoral na Argentina e no Brasil: (O que) mudou nas últimas décadas? Dissertação de mestrado. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas. Universidade de São Paulo, São Paulo, 2016.

Mariani, Bethania. O comunismo imaginário: práticas discursivas da imprensa sobre o PCB (1922-1989). Tese de Doutorado. Pós-Graduação em Linguística. Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), São Paulo, 1996.

Mariani, Bethania. “O político, o institucional e o pedagógico: quanto vale a língua que ensinamos?”. In: Matraga, n.38, v. 23, Rio de Janeiro: jan/jun. 2016, 43-63.

Orlandi, Eni. Análise de discurso: princípios & procedimentos. São Paulo: Ponte, 2000.

Serrani, Silvana. Discurso e cultura na aula de língua. Exemplos em português, espanhol e inglês. 2ª edição. São Paulo: Pontes, 2010.

Sites jornalísticos consultados:

Clarín. Vicente López. Disponível em: https://www.clarin.com/tema/vicente-lopez.html. Acesso 20 jan. 21.

Folha de São Paulo. Disponível em: http://www1.folha.uol.com.br. Acesso 20 jan. 21.

Published

2021-06-25

How to Cite

MARINHO, Priscila da Silva. The Discursive Construction of Journalistic Texts Approaching the Brazilian “Panelaço” and the Argentine “Cacerolazo”. Caracol, São Paulo, Brasil, n. 21, p. 1172–1203, 2021. DOI: 10.11606/issn.2317-9651.i21p1172-1203. Disponível em: https://www.periodicos.usp.br/caracol/article/view/170536.. Acesso em: 18 may. 2024.