The dilation of the provisional in friendship relations in Glosa by Juan José Saer

Authors

  • Renata Cristina Pereira Raulino Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2317-9651.i21p1040-1075

Keywords:

dilatation, friendship, aesthetic enjoyment, Glosa, Juan José Saer

Abstract

Friendship is the main bond between the characters in Glosa (1986), by Juan José Saer (1937-2005). This relationship is fundamental to the construction of this narrative, but few critics have addressed such bond in the novel. We analyze friendship in Glosa as a community practice in which friends celebrate this connection, walk and talk - brief moments, but pleasantly dilated. This group reunite mainly in two space-times: a party and a walk. The festive atmosphere materializes in the interaction between the characters in these meetings and in the narrative voice, which pauses in the lengthy delight of the words. We dialogue mainly with texts by Agamben, Derrida and Barthes and we conclude that Glosa is a literary text of aesthetic enjoyment because its narrator and characters prolong provisional moments of friendship in the time of writing and reading. Narrative voice and friends deviate from the communicative purpose of language and everyone is attentive to the pleasure that a conversation provokes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Renata Cristina Pereira Raulino, Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas

    Mestre em literatura hispano-americana pelo Programa de Pós-Graduação em Língua Espanhola e Literaturas Espanhola e Hispano-Americana da Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo. Doutoranda no mesmo Programa. Bolsista CAPES. Vinculada ao projeto de pesquisa “Espaços discursivos do eu e do outro. Memória, identidade, experiência e arquivo”.

References

Agamben, Giorgio. “O amigo”. In: O que é o contemporâneo? e outros ensaios. Chapecó, SC: Argos, 2009, p. 79-92.

Agamben, Giorgio. “Un hambre de buey”. In: Desnudez. Buenos Aires: Adriana Hidalgo, 2011, 153-165.

Agamben, Giorgio. O uso dos corpos. São Paulo: Boitempo, 2017.

Arce, Rafael. “La pasión de lo real”. In: CONTRERAS, Sandra (ed.) Realismos: cuestiones críticas. Rosario: Centro de estudios de Literatura Argentina y Humanidades; Artes Ediciones, 2013, p. 29-43.

Assis, Machado de. “Memórias póstumas de Brás Cubas”. In: Obra completa, vol. I. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 1994.

Bakhtin, Mikhail. A cultura popular na Idade Média e no Renascimento: o contexto de François Rabelais. São Paulo: Hucitec, 1987.

Balderston, Daniel; Lucero, Nicolás. “Diálogos, risas y tropiezos en Glosa”. In: SAER, Juan José. Glosa/El entenado. Edición crítica. Julio Premat (coord.) Poitiers, Córdoba: CRLA, Alción, 2010, 683-696.

Beceyro, Raúl. “Sobre Juan José Saer: 10 observaciones sin importancia”. In: Cuadernos de cine documental, n. 11, Santa Fe: 2017, 26-33. Disponível em: <https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/CuadernosDeCine/article/view/7041>. Acesso em: 11 out. 2020.

Berg, Edgardo. “‘Hojas de ruta’ (La ciudad como escenario en Glosa, de Juan José Saer)”. In: CELEHIS: n. 11, Mar del Plata: 1999, 11-22. Disponível em: <https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/celehis/article/download/409/1011>. Acesso em: 11 out. 2020.

Bracamonte, Jorge. Los códigos de la transgresión. Lengua literaria, lengua política y escritura contemporánea en la narrativa Argentina. Córdoba: Jorge Sarmiento - Universitas libros/Facultad de Filosofía y Humanidades (UNC), 2007.

Calvino, Ítalo. Cidades invisíveis. São Paulo: Companhia das Letras, 2017.

Contreras, Sandra. “Glosa, un atisbo de fiesta”. In: Paradoxa, n. 6, Rosario: 1991, 43-52. Disponível em: <http://www.lectorcomun.com/archivos/files/5ContrerasParadoxa6.pdf>. Acesso em 08 jan. 2014.

Corrado, Omar. “Sonido, tiempo, forma: una escucha musical de los textos de Juan José Saer”. In: Revista del ISM, v. 1, n. 5, Santa Fe: nov. 2005, 24-49. Disponível em: <https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/ojs/index.php/ISM/article/view/512>. Acesso em: 22 jul. 2020.

Dalmaroni, Miguel; Merbilhaá, Margarita. “‘Un azar convertido en don’. Juan José Saer y el relato de la percepción”. In: JITRIK, Noé (dir.) Historia crítica de la literatura argentina, v.11. Buenos Aires: Emecé, 1999, 321-343.

Dema, Pablo. “El relato literario y la memoria colectiva”. Borradores, v. VIIIIX, Córdoba: 2008, 1-9. Disponível em <http://www.unrc.edu.ar/publicar/borradores/Vol89/pdf/El%20relato%20literario%20y%20la%20memoria%20colectiva.pdf>. Acesso em: 11 out. 2020.

Derrida, Jacques. Dar (el) tiempo. La moneda falsa. Barcelona: Paidós Ibérica, 1995.

Gramuglio, María Teresa. “El lugar de Saer”. In: Crítica cultural, n.. 2, v. 5., Santa Catarina: 2010, 325-347. Disponível em: <http://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Critica_Cultural/article/view/695/650>. Acesso em: 22 jul. 2014.

Kohan, Martín. “Glosa, novela política”. In: Ricci, Paulo (ed.). Zona de prólogos. Buenos Aires: Seix Barral, 2011, 147-160.

López, Silvana. “Temporalidad, fantasma y narración en ‘Glosa’ de Juan José Saer”. In: Chasqui, n. 2, v. 41, Arizona: nov. 2012, 164-182. Disponível em: <http://www.jstor.org/stable/43589465>. Acesso em: 22 jul. 2020.

Oubiña, David. “La extenuación”. In: Lecturas de Juan José Saer: una celebración de “la zona”, 2005. Anais eletrônicos … Buenos Aires: Universidad de San Andrés, MALBA,2005, 13-18. Disponível em: <http://repositorio.udesa.edu.ar/jspui/bitstream/10908/445/1/%5bP%5d%5bW%5d%20DT38-Lecturas%20de%20Juan%20Jos%C3%A9%20Saer.pdf>. Acesso em: 22 jul. 2020.

Pereira Jr., Antônio D. Glosas e silêncio em Juan José Saer. 124f. Dissertação de mestrado. IEL/Unicamp, São Paulo: 2006. Disponível em <http://www.bibliotecadigital.unicamp.br/document/?code=vtls000384518> Acesso em: 11 out. 2020.

Piglia, Ricardo. “La amistad en Saer”. In: SAER, Juan José. Glosa/El entenado. Edición crítica. Julio Premat (coord.) Poitiers, Córdoba: CRLA, Alción, 2010, p. XVII-XX.

Platão. O banquete. 3ª ed. Belém: ed. ufpa, 2011.

Premat, Julio. “Saer, un escritor del lugar”. In: Héroes sin atributos: Figuras de autor en la literatura argentina. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2008, p. 167-202.

Ricci, Paulo. La condición inmortal. São Paulo, 6 de ago. 2015. 1 mensagem eletrônica.

Saer, Juan José. El concepto de ficción.Buenos Aires: Ariel, 1997.

Saer, Juan José. Cuentos completos (1957-2000). Buenos Aires: Seix Barral, 2004. E-book.

Saer, Juan José. La grande. Buenos Aires: Seix Barral, 2005.

Saer, Juan José. Glosa/El entenado. Edición crítica. Julio Premat (coord.). Poitiers, Córdoba: CRLA, Alción, 2010.

Saer, Juan José. El río sin orillas. Buenos Aires: Seix Barral, 2012 [1991]. E-book.

Saer, Juan José. Glosa. 5ª ed. Buenos Aires: Seix Barral, 2013 [1986].

Saer, Juan José; Piglia, Ricardo. Diálogo. Santa Fe: Centro de Publicaciones Universidad Nacional del Litoral, 1995.

Sarlo, Beatriz. Zona Saer. Santiago de Chile: Ediciones Universidad Diego Portales, 2016.

Published

2021-06-25

How to Cite

PEREIRA RAULINO, Renata Cristina. The dilation of the provisional in friendship relations in Glosa by Juan José Saer. Caracol, São Paulo, Brasil, n. 21, p. 1040–1075, 2021. DOI: 10.11606/issn.2317-9651.i21p1040-1075. Disponível em: https://www.periodicos.usp.br/caracol/article/view/173132.. Acesso em: 17 may. 2024.