Perceptions of teachers in pre-service education (e-learning) on some textbooks used in Undergraduate Spanish Teaching Programs: reading from paper versus screens

Authors

  • Daniela Sayuri Kawamoto Kanashiro Universidade Federal do Mato Grosso do Sul
  • Patrícia Graciela da Rocha Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2317-9651.v0i13p136-161

Keywords:

Teacher education, distance learning, reading, teaching resources.

Abstract

The main goal of this paper is to report and discuss how students from a distance learning Language and Literature course from Universidade Federal de Mato Grosso do Sul access the contents available in some learning resources produced in Spanish. Do they read them on screen or on paper? What kind of media do they usually use to open the course files? How do they evaluate the way the course materials are made available? In general, we found that most of the students still prefer reading from paper. In order to access digital files, they frequently use laptops and desktops. Most of the students positively evaluate the opportunity of receiving printed material from the university, such as textbooks. The data obtained in this study suggest the need of further research, since printed textbooks will be no longer produced by the university anymore due to budget cutbacks.

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Author Biographies

  • Daniela Sayuri Kawamoto Kanashiro, Universidade Federal do Mato Grosso do Sul

    Doutora (2012) e mestre (2008) em Educação pela Universidade de São Paulo. Atua como docente no curso de Licenciatura em Letras da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, ministrando aulas nas disciplinas de Língua Espanhola, Prática de Ensino e Estágios Obrigatórios. Participa de grupos de pesquisa da USP, UFS e UFMS relacionados ao ensino e aprendizagem de Espanhol e formação de professores. Foi leitora crítica das Orientações Curriculares Nacionais para o Ensino Médio – Conhecimentos de Espanhol (BRASIL, 2006).

  • Patrícia Graciela da Rocha, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
    Doutora (2012) e Mestre (2008) em Linguística pela Universidade Federal de Santa Catarina. Atua como docente no curso de Licenciatura em Letras da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul desde 2009, ministrando aulas nas disciplinas de Língua Portuguesa, Prática de Ensino e Estágio Obrigatório e coordena o Grupo de Estudos em Formação de Professores na Educação a Distância (GEForPED).

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Published

2017-03-31

How to Cite

KANASHIRO, Daniela Sayuri Kawamoto; ROCHA, Patrícia Graciela da. Perceptions of teachers in pre-service education (e-learning) on some textbooks used in Undergraduate Spanish Teaching Programs: reading from paper versus screens. Caracol, São Paulo, Brasil, n. 13, p. 136–161, 2017. DOI: 10.11606/issn.2317-9651.v0i13p136-161. Disponível em: https://www.periodicos.usp.br/caracol/article/view/122693.. Acesso em: 14 may. 2024.