Translated Texts Revision: an experience in Portuguese-Spanish translators education

Authors

  • Cleci Regina Bevilacqua Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2317-9651.v0i14p82-103

Keywords:

didactics of translation, translation process, task-based approach, Spanish- Portuguese translation

Abstract

The aim of this paper is to draw an overview of the discipline Revision of Spanish/Portuguese Translated Texts in the context of the translators training in a university level course. It is intended to present the relationship of the subject to the skills and abilities proposed in the course pedagogical program, its insertion in the curriculum and its programmatic contents. In the same way, the principles and parameters guiding the practical activities developed in the course are synthesized from Parra Galiano’s proposal (2005, 2007). It is hoped to be able to show how future professional translators need a minimal training in text revision as well as to motivate them to be not only proof-readers of their own texts but also of texts of other professionals in the area. Thus, their performance would in one hand ensure a better quality for the final translation, on the other open a possibility of entering a wider process, that of translation editing and publishing.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Cleci Regina Bevilacqua, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
    Professora do Departamento de Línguas Modernas (Setor de Espanhol) e do Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Coordenadora do Projeto Termisul e do Grupo de Pesquisa Termisul no CNPq.

References

Bevilacqua, Cleci Regina; Reuillard, Patrícia Chittoni Ramos. “Um modelo de competência tradutória aplicado à construção de um currículo de bacharelado”. In: Scriptorium, 2-2, Porto Alegre: 2017, 198-206. Disponível em: <http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/scriptorium/issue/view/1123/showToc>. Acesso em 05 ago. 2017.

_____. “A formação em Tradução na Universidade Federal do Rio Grande do Sul”. In: Guerini, Andréia; Torres, Marie-Helène Catherine; Costa, Walter Carlos (orgs.). Os estudos da Tradução no Brasil nos séculos XX e XXI. 1 ed. Florianópolis: PGET/UFSC, 2013, 121-134. v. 1. Disponível em: . Acesso em 05 ago. 2017.

Bevilacqua, Cleci Regina; Lucena, Karina; Ramos, Liliam. “Prácticas de traducción colaborativas: relato de experiencias de profesoras de la Universidad Federal de Rio Grande do Sul (UFRGS) con la revista Pontis – Prácticas de Traducción”. In: Revista Pontis – Prácticas de Traducción, 6, 2016, 1-10. Disponível em: <http://www.revistapontis.com/p/es/6/8>. Acesso em 05 ago. 2017.

Hurtado Albir, Amparo. Traducción y traductología: introducción a la traducción. 4a ed. Madri: Cátedra, 2008 [1a ed. 2001].

_____. “A aquisição da competência tradutória: aspectos teóricos e didáticos”. In: Pagano, Adriana; Magalhães, Célia; Alves, Fabio. Competência em tradução: cognição e discurso. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2005, 19-57.

Morin-Hernandez, Katell. La révision comme clé de la gestion de la qualité des traductions en contexte professionnel. Tese de doutorado. Université Rennes 2, École Doctorale Sciences Humaines et Sociales, Rennes: 2009.

Mossop, Brian. “A procedure for self-revision”. In: Terminology Update, 15-3, 1982. Disponível em: <http://www.btb.termiumplus.gc.ca/tpv2guides/guides/favart/index-eng.html?lang=eng&lettr=indx_autr8D4Qxkn2xlI&page=9MDzwkuPrVWs.html>. Acesso em 20 jul. 2017.

Parra Galiano, Silvia. “Propuesta metodológica para la revisión de traducciones: principios generales y parâmetros”. In: TRANS, 11, 2007, 197-214. Disponível em: <http://www.trans.uma.es/pdf/Trans_11/T.197-214Galiano.pdf>. Acesso em 20 jul. 2015.

_____. La revisión de traducciones en la Traductología: aproximación a la práctica de la revisión en el ámbito profesional mediante el estudio de casos y propuestas de investigación. Tese de doutorado. Universidad de Granada, Granada: 2005. Disponível em: <http://hdl.handle.net/10481/660>.

Reuillard, Patrícia Chittoni Ramos. “Competência tradutória: a conversão do tradutor em revisor”. In: Revista de Letras, 33-2, Fortaleza: 2014, 65-74. Disponível em: <http://www.periodicos.ufc.br/revletras/article/view/2134>.

União Europeia. Manual de revisión. Bruxelas/Luxemburgo: Comisión Europea, Dirección General de Traducción, Departamento de Lengua Española, 2010. Disponível em: <http://ec.europa.eu/translation/spanish/guidelines/documents/revision_manual_es.pdf>.

Published

2017-12-21

How to Cite

BEVILACQUA, Cleci Regina. Translated Texts Revision: an experience in Portuguese-Spanish translators education. Caracol, São Paulo, Brasil, n. 14, p. 82–103, 2017. DOI: 10.11606/issn.2317-9651.v0i14p82-103. Disponível em: https://www.periodicos.usp.br/caracol/article/view/135355.. Acesso em: 15 may. 2024.