Narratives with images. Cinema, literature and photography

Authors

  • Lucía Caminada Rossetti Universidad Nacional del Nordeste UNC-IDH-CONICET
  • Rodrigo Ribeiro Vitorino

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2317-9651.v0i15p362-393

Keywords:

Fotografia, Literatura, Teoria da Imagem, Cultura, Júlio Cortázar

Abstract

How may we read the visual image together with the text as experimental studies on culture? Which narratives emerge from the in-between zone of image and word? This article considers these fundamental questions and intends to point out the relation between image and literature taking as a main reference Julio Cortázar’s works and its experimentations. It is important to notice that, by setting this particular type of narrative, he suggests not only a hybridization of forms, but also alternative practices of theory and methodology for its interpretation. This article takes advantage of photography and cinematography theories, as they are closer of the production of images in culture. We conclude that an interdisciplinary strategy provides the best mediums for understanding the hybrid text of image and writing. Furthermore, it is necessary to incorporate these elements to literary theory.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Lucía Caminada Rossetti, Universidad Nacional del Nordeste UNC-IDH-CONICET

    Atualmente é Professora Titular do Seminário de Literatura Argentina II na Universidade Nacional do Nordeste, em Resistencia, Argentina. Ensimesmo é pesquisadora de CONICET com a Bolsa de Pós-doutorado na Universidade Nacional de Córdoba (Argentina) no Instituto de Humanidades (IDH). É doutora em Cultural Studies in Literary Interzones pelo Programa de Bolsas da União Europeia Erasmus Mundus Joint Doctorate, na Università degli Studi di Bergamo, Itália; Universidade Federal Fluminense, Brasil e Université Paris X Nanterre, França. Com o mesmo programa, fiz o Master“Crossways in Literary Narratives and Humanities em Espanha, França e Itália.

  • Rodrigo Ribeiro Vitorino

    Graduado em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Espírito Santo, com a monografia “O Mal-Estar no Cinema”, na qual abordava o entrelaçamento entre discurso e imagens de violência no cinema. Mestre em sociologia pelo Instituto de Estudos Sociais e Políticos da Universidade Estadual do Rio de Janeiro.

References

Barthes, Roland (2009): La cámara lúcida: Notas sobre la fotografía. Paidós Comunicación: Buenos Aires, 2009.

Bataille, Georges (2006) El erotismo. Buenos Aires: Tusquets Editores.

Benjamin, Walter (1989): Charles Baudelaire: Um lírico no auge do capitalismo. (Obras Escolhidas). 1º Ed. Brasiliense. São Paulo.

___ Sobre la Fotografía. Pre- España: Texto, 2008.

Cisneros, José. “Reseña” En: Julio Cortázar, Territorios. Mexico: Siglo XXI, 1978 (P. 311-315).

Charney, Leo (Org.). O cinema e a invenção da vida moderna. 2ª Ed. São Paulo: Cosac & Naif, 2004.

Cortázar, Julio. La vuelta al día en ochenta mundos .Buenos Aires: Siglo XXI, 1967.

___ Buenos Aires, Buenos Aires. Buenos Aires: Editorial Sudamericana,1968

___ “Carta a Roberto Fernández Retamar.” Cartas 1969-1983. Ed. Aurora Bernárdez. 1579-80. Impreso. Vol. 3 de Cartas 1937-1983. Buenos Aires: Alfaguara, 2000.

___ Territorios. México: Siglo XXI, 2002.

___ Último round. Buenos Aires: Siglo XXI Editores, 2009a.

___ Último round. Buenos Aires: Siglo XXI Editores, 2009b.

Dávila, María de Lourdes. Desembarcos en el papel. La imagen en la literatura de Julio Cortázar. Argentina: Beatriz Viterbo Editora, 2001.

Deleuze, Gilles. La imagen-movimiento. Estudios sobre cine 1 & 2.España: Paidós Comunicación, 1983.

Deren, Maya. An anagram of ideas. In: Filme Culture, nº 39, 1965.

Dubois, Phillipe. O Ato fotográfico. 13ª Ed. Papirus. Campinas. 2010.

Ferreira, Ermelinda. Violência, voyeurismo e cultura. in: Linguagens da Violência. Rio de Janeiro: Editora Rocco, 2000.

Ledesma Pedraz, Manuela.Consideraciones sobre la presencia del erotismo en la literatura y presentación del seminario. En: Seminario 98/99. Erotismo y literatura. España: Universidad de Jaen, 2000.

Manzi, Joaquín. “Cuerpo escrito, cuerpo a la vista”. En: Varcálcel, Carmen (org):Escribir el cuerpo: 19 asedios desde la literatura hispanoamericana. España, 2003

Metz, Christian. A significação no cinema. 2º ed. São Paulo: Ed. Perspectiva, 1977.

Rama, Ángel. La ciudad letrada. Montevideo: Arca, 1998.

Recht, Roland. L’atlas Mnémosyene de Aby Warburg. Frane: L’acharchillé, 2012.

Sánchez García, Remedios. (Ed.) Un título para Eros. Erotismo, Sensualidad y Sexualidad en la literatura. España: Ed. Universidad de Granada, 2005.

Sarlo, Beatriz. Una modernidad periférica: Buenos Aires 1920-1930. Buenos Aires: Nueva Visión, 2003.

Schollhammer, Karl Erik . ““Blow Up” – A Incerteza do sentido entre o visível e o dizível”. In: Além do dizível: O olhar da literatura. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2007.

Sontag, Susan. On Photography. New York: RosettaBooks, 2005.Xavier, Ismail. O discurso cinematográfico: A opacidade e a transparência. 3ª São Paulo: Ed. Paz e Terra, 2005.

Published

2018-05-19

How to Cite

CAMINADA ROSSETTI, Lucía; VITORINO, Rodrigo Ribeiro. Narratives with images. Cinema, literature and photography. Caracol, São Paulo, Brasil, n. 15, p. 362–393, 2018. DOI: 10.11606/issn.2317-9651.v0i15p362-393. Disponível em: https://www.periodicos.usp.br/caracol/article/view/137813.. Acesso em: 19 may. 2024.