The reason(s) of language(s) in knowledge production and in higher education

Authors

  • María Teresa Celada Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2317-9651.v0i16p190-216

Keywords:

Languages, English, Production of knowledge, Higher education

Abstract

The present article addresses issues concerned with the functioning, even in terms of the production of knowledge, and in higher education, of the premise that “English is the universal language of science”. In regard to that, after approaching the reasons why this monolingual premise proposition must be objected, it brings a new set of proposals focusing on the question that, in the contemporary academic debate, it becomes fundamental to reflect on the functioning of language and opens space for the multiple languages in the practices that are present on those spheres mentioned.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • María Teresa Celada, Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas

    Professora doutora do Departamento de Letras Modernas / FFLCH/USP

References

Arnoux, Elvira Narvaja de. Minorización linguística y diversidad em torno al español y al portugués como lenguas científicas. In: Rinesi, E. (ed.). Hombres de una América Libre. Univesidad, inclusion social e integración cultural em Latinoamérica. Buenos Aires: Universidad Nacional de General Sarmiento, 2016.

Baldini, Lauro J. Discurso e cinismo. In: Mariani, B.; Medeiros, V. (orgs.). Discurso e... Rio de Janeiro: 7Letras-Faperj, 2012, p. 103-112.

Hamel, Rainer Enrique. El campo de las ciencias y la educación superior entre el monopolio del inglés y el plurilingüismo: Elementos para una política del lenguaje en América Latina. In: Cadernos de Lingüística Aplicada, 52.2, 2013, 321-384. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-18132013000200008>. Acesso em: 21 fev. 2017.

______. Los flujos del imperio. La construcción del monopolio del inglés en el campo de las ciencias y la educación superior – Alternativas desde América Latina, México: manuscrito, 2016. Disponível em: <http://hamel.com.mx/Archivos-Publicaciones/Hamel-2016-Los-flujos-del-imperio.pdf>. Acesso em: 21 fev. 2018.

Milner, Jean-Claude. (1978). O amor da língua. (Trad. Paulo S. de Souza Jr.). Campinas: Editora da Unicamp, 2012.

Nóvoa, António. Em busca da Liberdade nas Universidades, é tempo de dizer “não”. In: Revista da ADUSP, 60, maio de 2017.

Orlandi, Eni. A linguagem e seu funcionamento. São Paulo, Editora Brasiliense, 1983.

______. Interpretação, autoria, leitura e efeitos do trabalho simbólico. Rio de Janeiro: Vozes, 1996, 63-78.

Tatián, Diego. La lengua del saber. In: Página/12. Buenos Aires: Editorial La Página, 2012. Disponível em: <https://www.pagina12.com.ar/diario/universidad/10-206420-2012-10-26.html>. Acesso em: 20 fev. 2018

Zoppi-Fontana, Mónica. Slow science: A temporalidade da ciência em ritmo de “impacto”. In: Revista Leituras, v. 2., n. 56, 2015, 223-257.

Published

2018-12-14

How to Cite

CELADA, María Teresa. The reason(s) of language(s) in knowledge production and in higher education. Caracol, São Paulo, Brasil, n. 16, p. 190–216, 2018. DOI: 10.11606/issn.2317-9651.v0i16p190-216. Disponível em: https://www.periodicos.usp.br/caracol/article/view/144553.. Acesso em: 18 may. 2024.