Three writers go to the cinematograph. Journalistic chronicle and travel rhetoric in Luis Urbina, Olavo Bilac and Ramón López Velarde

Authors

  • Miriam Gárate

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2317-9651.v0i3p134-150

Abstract

Following some initial remarks on the development of chronicles as a genre, the present essay proposes reading three texts whose bonding elements is the rhetoric of travel:"El cinematógrafo" (1896), by the Mexican writer Olavo Bilac, and "En el cine" (1913), by the Mexican writer Ramón López Velarde. The chronicles bear witness to the impact caused by the new spectacle and the perception of it as an illusory journey to the double of the real (Urbina), of an accelerated and condensed journey to spaces, times, cultures and social environments (Bilac), and of a programmed and fabricated journey animed at the stratification of the audience (López Velarde).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Miriam Gárate
    Licenciada em Letras pela Universidad Nacional de Rosario, Argentina. Mestre, Doutora e Livre-docente em Letras pela Universidade Estadual de Campinas, Brasil, instituição na qual atua como docente do Departamento de Teoria Literária. Vem pesquisando nos últimos anos a relação entre o campo letrado e o espetáculo cinematográfico silente na América Latina em suas diversas manifestações, com especial ênfase no corpus constituído por crônicas jornalísticas e pela prosa de ficção. Autora de diversos ensaios sobre o tema incluídos em livros e revistas, publicados no Brasil e no exterior.

Published

2012-06-07

How to Cite

GÁRATE, Miriam. Three writers go to the cinematograph. Journalistic chronicle and travel rhetoric in Luis Urbina, Olavo Bilac and Ramón López Velarde. Caracol, São Paulo, Brasil, n. 3, p. 134–150, 2012. DOI: 10.11606/issn.2317-9651.v0i3p134-150. Disponível em: https://www.periodicos.usp.br/caracol/article/view/57685.. Acesso em: 19 may. 2024.