Kaleidoscope of memory: the anarchist education rediscovered in the archive João Penteado

Authors

  • Doris Accioly e Silva Universidade de São Paulo; Faculdade de Educação; Centro de Memória da Educação
  • Luciana Eliza dos Santos Universidade de São Paulo; Faculdade de Educação; Programa de Pós-Graduação em Educação

DOI:

https://doi.org/10.1590/S1413-45192009000100007

Keywords:

Anarchist education, Archiv João Penteado, Libertary Pedagogy

Abstract

The present article aims at divulging the preliminary results of a research accomplished in FEUSP's Education Memory Center, starting from the organization of the archives of Brazilian anarchist educator João Penteado, important figure in Brazil's experience of Modern Schools. These were inspired by their Spanish homonymous, created in the beginning of XX century by anarchist educator Francisco Ferrer Y Guardia, who was executed for political reasons in 1909, in Spain. Modern Schools - or Rationalist - constitute a relevant contribution to world's libertary pedagogy and are inseparable from the ensemble of anarchist practices, in full vigor at that historical moment, when the horizon was self-administration of social life in all its dimensions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Doris Accioly e Silva, Universidade de São Paulo; Faculdade de Educação; Centro de Memória da Educação

    Professora Doutora da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo e pesquisadora do Centro de Memória da Educação da FEUSP

  • Luciana Eliza dos Santos, Universidade de São Paulo; Faculdade de Educação; Programa de Pós-Graduação em Educação

    Mestre do Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (FEUSP), pesquisadora do Centro de Memória da Educação da FEUSP

Published

2009-06-01

Issue

Section

Dossiê Amazônia

How to Cite

Silva, D. A. e, & Santos, L. E. dos. (2009). Kaleidoscope of memory: the anarchist education rediscovered in the archive João Penteado. Cadernos CERU, 20(1), 113-128. https://doi.org/10.1590/S1413-45192009000100007