Inclusão e prática pedagógica: a ação docente junto aos alunos com deficiência

Authors

  • Solange de Freitas Branco Lima Núcleo de Estudos das Diversidades, Intolerâncias e Conflitos (DIVERSITAS) das Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo
  • Eucenir Fredini Rocha Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2595-2536.v29i1p133-174

Abstract

The inclusion of people with disabilities in regular schools is not only under the responsibility of existing legislation, but also of the school managers and teachers who will attend this group in the  classroomenvironment. Thus, this action requires new practices of the teacher, so that he can adapt to the current realities of society, of knowledge, of the student and of the diff erent cultural universes. The purpose of this study was to understand how the pedagogical practice is carried out to eff ect the inclusion of these students. The interviews were conducted based on the principles of oral history. The results of the research showed that most teachers have diffi culty with pedagogical practice; education plays a very important role in the process of social change; it is not possible to make changes without the commitment of all the people who are involved in this area.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Solange de Freitas Branco Lima, Núcleo de Estudos das Diversidades, Intolerâncias e Conflitos (DIVERSITAS) das Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo

    Pós-doutoranda em Ciências Humanas pelo Diversitas – Núcleo de Estudos das
    Diversidades, Intolerâncias e Confl itos das Faculdade de Filosofi a, Letras e Ciências
    Humanas da Universidade de São Paulo. Lato Sensu, nas áreas de Pedagogia, Educação
    Inclusiva, Psicopedagogia e Psicologia da Educação.

  • Eucenir Fredini Rocha, Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo

    Professora Doutora no Curso de Terapia Ocupacional da Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo. Orientadora no Programa de Pós-Graduação em Humanidades, Direitos e Outras Legitimidades da FFLCH-USP/DIVERSITAS. Coordenadora do REATA – Laboratório de Estudos em Reabilitação e Tecnologia Assistiva da FMUSP.

Published

2018-08-15

How to Cite

Lima, S. de F. B., & Rocha, E. F. (2018). Inclusão e prática pedagógica: a ação docente junto aos alunos com deficiência. Cadernos CERU, 29(1), 133-174. https://doi.org/10.11606/issn.2595-2536.v29i1p133-174