Communication and Education: A Contribution to Think About Environmental Education

Authors

  • Adilson Citelli Universidade de São Paulo
  • Sandra Pereira Falcão Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v20i2p15-26

Keywords:

communication, education, sustentability, environment, environmental education

Abstract

We analyse the interface between communication and education as a key element to build proactive environmental sense among urban citizens. Through multi-referenced theoretical ballast and with support on field data, we seek to understand how environmental communication is handled in the dynamics of the city. These findings suggest the need to generate, potentialize and allow circulation/interpretation — in a feedback system — (of) links to make the citizens of human conglomerates reflect and act facing the circumstances that reduce their life quality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Adilson Citelli, Universidade de São Paulo

    Professor Titular no Departamento de Comunicações e Artes da ECA-USP. Ministra cursos de graduação junto ao referido Departamento e de pós-graduação no programa de Ciências da Comunicação (PPGCOM-USP). Pesquisador 1C, do CNPq. É autor de inúmeros livros e artigos voltados aos campos da comunicação, da linguagem e da educomunicação. 

  • Sandra Pereira Falcão, Universidade de São Paulo

    Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação da ECA-USP. Bolsista do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPQ).

References

CASTELLS, M. Internet e sociedade em rede. In: MORAES, D. (org). Por uma outra comunicação. Rio: Record, 2003.

CITELLI, A. Comunicação e Educação - A linguagem em movimento. São Paulo: SENAC, 2004, 3ªed.

__________, A. Comunicação e Culturas do Consumo: novos desafios para a Educação- palestra/mesa redonda. II Congresso Internacional em Comunicação e Consumo. São Paulo, ESPM, 15 e 16/10/2012.

__________,A. Educar para a comunicação. Sesc TV, São Paulo, n. 92, p. 10, nov. 2014.Disponível em: <http://www.sescsp.org.br/online/artigo/8461_EDUCAR+PARA+A+COMUNICACAO#/tagcloud=lista>. Acesso em: 10 mar. 2014.

COIMBRA, J. A. A. Linguagem e Percepção Ambiental. In: PHILIPPI JR, A.; ROMÉRO, M. A.; BRUNA, G. C. (Ed.). Curso de Gestão Ambiental. Barueri, São Paulo: Manole, 2004.

FALCÃO, S. P. Comunicação e educação ambiental na construção de sentidos urbanos. 2013. Dissertação (Mestrado em Interfaces Sociais da Comunicação) - Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2013.

FOLADORI, G. El concepto de desarrollo sustentable treinta años después. In: Revista Desenvolvimento e Meio Ambiente, n. 1, p. 41-56, jan./jun. 2000. Editora da UFPR.

GIACOMINI FILHO, G. Comunicação e Qualidade de Vida. In: DENCKER, A. F. M. e KUNSCH, M. M. K. (orgs.). Comunicação e Meio Ambiente. São Paulo/ São Bernardo do Campo: Intercom/ IMES, 1996.

GRÜN, M. Ética e Educação Ambiental – a conexão necessária. 14ª ed. Campinas: Papirus, 2011.

JACOBI, P. R. Cidade e Meio Ambiente: Percepções e Práticas em São Paulo. 3ª. ed. São Paulo: AnnaBlume, 2008

__________, P. R. Políticas Sociais e Ampliação da Cidadania. Rio de Janeiro: Editora da Fundação FGV, 2000.

LATOUCHE, S. Pequeno Tratado do Decrescimento Sereno. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2009.

LEMOS, P. R. Políticas Públicas, Meio Ambiente e Gestão Participativa. In: PÁDUA, E. M. M.; MATALLO JR. H. (orgs.), Ciências Sociais, Complexidade e Meio Ambiente. Campinas: Papirus, 2008.

LOUREIRO, C. F. B.; LAYRARGUES P. P., CASTRO, R. S. (orgs.) Sociedade e Meio Ambiente: a educação ambiental em debate. São Paulo: Cortez, 2008.

MATOS, H. Capital Social e Comunicação: interfaces e articulações. São Paulo: Summus, 2009.

NOVICKI, V. Práxis: problematizando consciência e participação na educação ambiental brasileira. In: LOUREIRO, C. F. B. (org). A Questão Ambiental no Pensamento Crítico – Natureza, Trabalho e Educação. Rio de Janeiro: Quartet, 2007.

OROZCO GÓMEZ, G. Comunicação social e mudança tecnológica: um cenário de múltiplos desordenamentos. In: MORAES, D. (org.). Sociedade Midiatizada: Mauad, 2006.

PUTNAM, R. D. Bowling Alone – The Collapse and Revival of American Community. New York: Simon & Schuster, 2000.

ROSA, H. Social acceleration. A new theory of modernity. New York: Columbia University Press, 2013.

SALDIVA, P. (et al.). Meio Ambiente e Saúde: o desafio das metrópoles. São Paulo: Ex-Libris Comunicação Integrada, 2010.

SOARES, I. O. Educomunicação: o conceito, o profissional, a aplicação: contribuições para a reforma do ensino médio. São Paulo: Paulinas, 2011.

SODRÉ, M. A Ciência do Comum – notas para o método comunicacional. Petrópolis: Vozes, 2014.

Published

2015-10-01

How to Cite

Citelli, A., & Falcão, S. P. (2015). Communication and Education: A Contribution to Think About Environmental Education. Comunicação & Educação, 20(2), 15-26. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v20i2p15-26