Educommunicative Practices and Reduction of Violence in School Context

Authors

  • Marciel A. Consani Universidade de São Paulo
  • Maria Carolina Aguilera Maccagnini ECA/USP

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v20i2p83-91

Keywords:

educommunication, dialogue, school violence, Cultura of Peace, public school

Abstract

This paper proposes to address the issue of educommunicative practices such as actions of conflict mediation based on the promotion of dialogue and on rapprochement between various social actors present in the educational process. Our scope is the school locus, where the Educom.Rádio project was implemented, to the extent that the actual direction of Educommunication to public policy — at that time (2001-2004) — occured because São Paulo public shools needed innovative alternatives that could promote the reduction of violence in that context. After more than a decade of the end of that project, we consider appropriate to examine the effectiveness of the actions of educommunicators in reducing school violence. This can be identified mainly with the improvement of interpersonal and intergroups dialogical relationships and with the promotion of Culture of Peace.

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Author Biographies

  • Marciel A. Consani, Universidade de São Paulo
    Doutor em Ciência da Comunicação pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA-USP, 2008), com  Mestrado (IA-UNESP, 2003) e graduação em Artes/Música, possui Licenciatura Plena em Educação Artística e Especialização em Tecnologia da Educação (PUC-SP). Atualmente é pós-doutorando vinculado ao Núcleo de Informática Aplicada à Educação da Universidade Estadual de Campinas (NIED-UNICAMP) e professor do curso de Licenciatura em Educomunicação do Centro de Comunicação e  Artes (CCA) da ECA/USP. Com experiência em produção de materiais didáticos  nas áreas de EaD, Mídia e Artes, atua, principalmente, na formação de comunicadores e educadores.
  • Maria Carolina Aguilera Maccagnini, ECA/USP

    Especialista em Educomunicação pelo CCA-ECA/USP

References

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Published

2015-10-01

How to Cite

Consani, M. A., & Maccagnini, M. C. A. (2015). Educommunicative Practices and Reduction of Violence in School Context. Comunicação & Educação, 20(2), 83-91. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v20i2p83-91